Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Om jag tex pluggar in en elgura i datorn och har ett spår för den gitarren i cubase.. så lägger jag på lite effekter på det spåret och vill kunna spela och höra i realtid med monitor knappen..

Ljudet blir väldigt burkigt och inte alls bra! va beror detta på?

Några tips vad jag kan göra åt saken?

Tack! // Micke

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

burkigt?

som om det låg ett kort chorus på?

Kanske har latency-monstret satt tänderna i dig. Förklara vad du menar med "burkigt".

Postat (redigerat)

Antagligen har du redan lyssning via ljudkortets mixer eller din externa mixer. Så när du trycker ned monitorknappen i Cubase får du dels höra direktsignalen (från ljudkort eller extern mixer) och dels det processade ljudet (med viss fördröjning) vilket resulterar i ett 'burkigt' ljud.

Pröva att slå av 'direct monitor' eller något liknande i progravaran till ljudkortet.

Men när du inte vill använda effekter vid inspelning gör du bäst i att köra med ljudkortets monitorfunktion eller extern mixer eftersom du då slipper ljudfördröjningen som uppstår mellan ljudkort och sequenserprogram.

Edit: lite skrivfel

Edit II: Maxmax, vad är picnic? Länken verkar inte funka...

Redigerat av joachime
Postat

Eller asså jag prövade igen!

Om jag tex har reverb på MAX så att det egentligen ska låta hemskt, så blir det bara liiite reverb om jag använder monitor funktionen, med andra ord.. det låter inte likadant när jag lyssnar på effekterna i realtid och när ja lyssnar efteråt.

help!

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Edit II: Maxmax, vad är picnic? Länken verkar inte funka...

joachime: Picninc är en kortfilm av David firth som handlar om figuren Salad fingers.

Ragge: Har du direct monitoring itryckt? Tryck på Device / Device setup / Multitrack och kolla.

Det är iochförsig en motsägelse i sig.

Postat

Nope, jag har inte direct monitoring intryckt!

Jag har ett audiophile 2496.. kan det inte vara nåt problem med ljudkortet då?

Postat

Testa att spela gitarr ute i Windows, hör du något ljud? Det skall du inte göra. Sänk volymen på uppspelning av line in. När du sedan är i Cubase skall du höra ljud först när monitor funktionen aktiveras.

/Majken

Postat (redigerat)
Majken, du är bäst, tack så mycke! precis som du sa! =) tacksam!

Nemas problemas, skoj att kunna vara till lite nytta 😎

EDIT: Iofs var redan Joachime rätt ute då han skrev att ljudet förmodligen spelades upp via ljudkortets mixer. 🙂

/Majken

Redigerat av Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.