Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! För ett par dagar sen så började utljudet dista i studion för mig. Under lugna partier i låtar speciellt med låg volym gick det okej men så fort det blev mer energi i mixen, framförallt mycket bas tillsammans med sång, så distade/distar det rejält. Tänkte först att det var nåt i datorn, men det hjälpte inte att starta om, rensa upp eller vad som helst. Var heller inte monitorerna (testat 2 par plus mina hörlurar) och datorns inbyggda högtalare (har iMac) distar inte heller. Så uteslutningsmetoden säger ju att det är ljudkortet som spökar. Verkar inte vara något glapp eller så heller då jag prövat alla olika outputs. Jag har ett Focusrite Saffire Pro 40.

Nu undrar jag om någon varit med om liknande och vad som i så fall går att göra åt det? Om det är något som är det minsta krångligt så antar jag att jag måste lämna in det på reparation, vilket förmodligen kanske kostar nån tusenlapp, och då kan jag ju lika gärna köpa ett nytt tänker jag!

Hoppas ni kan hjälpa till med er tekniska expertis. Tack!

Annons
Postat

Och du har inte bara råkat peta till något i ljudkortets mixer? Masterregel eller +4dBu/-10dBV etc. Kör du med volymen styrd från ljudkortpanelen eller från ljudkortsmjukvaran?

Postat

Nej inte det, allt är som det ska i mixern, och ljudkortet har stått på samma plats så den har inte fått någon smäll. Jag styr volymen via ljudkortsmjukvaran. Men det verkar ju inte vara ett volymproblem. Även om volymen är galet låg ut så distar det, det är som inuti kortet nåt är galet när själva låten gasar på. Och ja, det är samma fel på alla outputs. hörlursutgångarna och monitor out.

Postat

Jag tänkte bara att ifall det är i ljudkortet så skulle det ju kunna vara en kanal bara. Vet inte om det är konstigt att båda kanalerna blir konstiga samtidigt. Men vad vet jag.

Hade nämligen ett ljudkort där en kanal började knastra, och sen la den av. Hoppas någon kan hjälpa dig.

Postat

Tack ändå! Jag ska försöka uppdatera drivrutinerna. Förstår inte varför det skulle vara problemet, men allt är ju värt att försöka innan jag kollar mig runt efter ett nytt ljudkort 🙂

Postat

Om du ska skaffa ett nytt ljudkort, hur mycket har du tänkt dig för ditt Saffire? 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.