Jump to content
Annons

Hur veta om låtar är så gamla att de är fria verk?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons
Music Lounge (oregistrerad)

Hur tar man reda på om låtar är så gamla (70 år?) att de är fria att spela in? Det är bla två gamla bluesar jag tänker på; "Life is hard", av Fred James, och "Bleeding heart" av Elmore James.

MVH Håkan.

Hey, du får spela in covers hur mycket du vill! Du behöver Inte vänta på att låtarna ska bli fria!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har enbart covers på vår senaste skiva......

Såvitt jag vet så är det inte förbjudet att spela in covers; då skulle nog många "åka dit".

Som vi gjorde så har vi angivit på skivan vem som har skrivit låten och vem som äger rättigheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Music Lounge (oregistrerad)

Man får skilja på att få SPELA IN en cover och att få PENGARNA.

Pengarna från STIM går till upphovsrättsägaren medans pengarna från skivförsäljning/digitalt går till masterägaren dvs ev skivbolag som har en deal om splits med artisten eller direkt till artisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte liksom att om man tar med en sån urgarmmal låt på en cd där man gjort allt annat själv borde man kunna slippa betala avgifter för den låten?

Om du spelar in en platta med enbart egna låtar, och egen produktion och utgivning så blir du befriad.

Om du däremot har med verk som inte är dina egna, så måste du betala NCB/Stim-avgiften.

Däremot, då du gör anmälan på tex låtar som är fria, och du har arrangerat om dom, så får du endel av stimpengarna för den.

OM du har en platta med covers och enbart upphovsrättsskyddat material, och låt säga 1000 ex, så kan nog avgiften hamna på ca 7-9000 kr.

Har man däremot en platta med låt säga 50/50 av fritt och skyddat blir avgifterna runt 5-6000...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar in en platta med enbart egna låtar, och egen produktion och utgivning så blir du befriad.

Om du däremot har med verk som inte är dina egna, så måste du betala NCB/Stim-avgiften.

Däremot, då du gör anmälan på tex låtar som är fria, och du har arrangerat om dom, så får du endel av stimpengarna för den.

OM du har en platta med covers och enbart upphovsrättsskyddat material, och låt säga 1000 ex, så kan nog avgiften hamna på ca 7-9000 kr.

Har man däremot en platta med låt säga 50/50 av fritt och skyddat blir avgifterna runt 5-6000...

Hm... Jag har egna låtar till flertalet cd, så jag får nog avstå coversen med tanke på den börs jag har. Hade varit kul ändå att med en låt hylla de gamla som var först med musiken. Tex Hound Dog Taylors "Sadie" som jag brukar spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Jag har egna låtar till flertalet cd, så jag får nog avstå coversen med tanke på den börs jag har. Hade varit kul ändå att med en låt hylla de gamla som var först med musiken. Tex Hound Dog Taylors "Sadie" som jag brukar spela.

Det här har jag talat om...

Pengarna från STIM går till upphovsrättsägaren medans pengarna från skivförsäljning/digitalt går till masterägaren dvs ev skivbolag som har en deal om splits med artisten eller direkt till artisten.

Exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar in en platta med enbart egna låtar, och egen produktion och utgivning så blir du befriad.

Om du däremot har med verk som inte är dina egna, så måste du betala NCB/Stim-avgiften.

Däremot, då du gör anmälan på tex låtar som är fria, och du har arrangerat om dom, så får du endel av stimpengarna för den.

OM du har en platta med covers och enbart upphovsrättsskyddat material, och låt säga 1000 ex, så kan nog avgiften hamna på ca 7-9000 kr.

Har man däremot en platta med låt säga 50/50 av fritt och skyddat blir avgifterna runt 5-6000...

För upp till 1000 ex av vår coverplatta av gamla bluesklassiker fick vi pröjsa 2100:- till Ncb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ruskigt billigt. Var det nyligen? Kanske var delvis fria verk?

Några av gubbarna kanske hade dött för längre än 70 år sen, har inte riktigt koll på det. Ja, det var i somras.

Redigerat av FreddeHstd
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga angående ämnet. Om jag minns rätt så släpps dock aldrig rättigheterna till inspelade musiken, även 70 år efter kompositörens bortgång? Alltså att själva originalinspelningarna inte får användas fritt efter detta?

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...