josie87 Postat 12 oktober 2011 Postat 12 oktober 2011 Hej. jag har fått ett kontraktförslag från ett musikförlag som låtskrivare. Jag har verkligen inte koll på hur sådana kontrakt brukar se ut. Ska givetvis prata med en jurist innan jag skriver på något, men är det någon här som är duktig på det? Vad ska man tänka på/akta sig för? Eller var kan jag läsa på om det? All info är välkommen! mvh Josef
Valle Postat 12 oktober 2011 Postat 12 oktober 2011 Vad ska man tänka på/akta sig för? Massor! För mycket för att kunna fylla ett inlägg med. Men jag vill ge dig några punkter som du MÅSTE beakta. Mycket med tanke på att det finns skojare därute som kallar sig musikförläggare och (men) som använder sig av avtalsmallar som skrevs i mitten på 60-talet. 1. Jag är nästan säker på att ditt avtal kommer säga något i stil med att "överlåtelsen gäller för alla länder och för hela den tid verket är lagligen skyddat...". NOT OK! För det första ska alla "överlåtelser" bytas ut mot "upplåtelser", och tiden för upplåtelsen (innan rättigheterna återgår till upphovsmannen) ska begränsas i tid och anges tydligt. 2. Akta dig för uttrycket "bransch-praxis". Ett förlag kan likväl hävda att ditten och datten är "bransch-praxis". Vad de förmodligen syftar på är "intern praxis" inom den egna verksamheten, och inte för branschen i helhet. 3. Ha alltid en "kunnig" person vid din sida under eventuella förhandlingar. Att komma i efterhand (efter att avtalet skrivits under) med frågor angående den och den avtalspunkten, kan ifrågasätta så väl din samarbetsvilja som förmåga att fullfölja avtalet. Med andra ord: Skriv INTE på ett avtal som du inte till fullo har förstått innebörden av. Om du struntar i den här punkten får du skylla dig själv; och varje gång du gnäller över att du har blivit blåst framstår du bara som en större idiot. 4. Pacta Sunt Servanda! 3
wellness music Postat 12 oktober 2011 Postat 12 oktober 2011 Bra tips av Valle! Du kan också jämföra med musikerförbundets standard avtal förlag.
josie87 Postat 12 oktober 2011 Trådstartare Postat 12 oktober 2011 nu är det ett brittiskt förlag och jag åker till London för att träffa dem, så det är svårt att ha någon med mig som hjälper mig. Jag har fått dealförslaget i stora drag, om någon vill titta på det så vore det jättefint
Valle Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 det är svårt att ha någon med mig som hjälper mig. Ja, då gäller särskilt att du förstår innebörden av punkt 3 och 4 ovan.
Umemagnus Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 punkt 4 förstår jag ej en googling på 2 sek gav detta...
Erik dP Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 punkt 4 förstår jag ej Wikipedia: Pacta sunt servanda, (lat. "avtal skall hållas"), grundläggande princip inom avtalsrätt, civilrätt och internationell rätt. Principen gäller såväl internationella traktater som privata avtal. Pacta sunt servanda är starkt knutet till tanken om avtalsfrihet. Principen grundar sig på tanken att eftersom parterna fritt får komma överens om ingående av avtal och innehållet i avtal skall parterna även hålla sig till avtalet. Om part bryter mot en klausul i avtalet har motparten rätt att åberopa vissa åtgärder, till exempel natura fullgörelse eller i extrema fall hävning.
lonewind Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 (redigerat) nu är det ett brittiskt förlag och jag åker till London för att träffa dem, så det är svårt att ha någon med mig som hjälper mig. Jag har fått dealförslaget i stora drag, om någon vill titta på det så vore det jättefint "i stora drag"? Låter faktiskt lite suspekt. Jag skulle be dem skicka det kontraktet de vill erbjuda innan jag åkte. Då kan du t ex be någon på musikerförbundet kolla igenom det. Har nämligen själv gjort så innan jag skulle åka till Tyskland för att skriva kontrakt. Musikerförbundet lade in en massa viktiga ändringar för att skydda mig. Bolaget köpte ändringarna rakt av. Redigerat 13 oktober 2011 av lonewind
Music Lounge (oregistrerad) Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 Det är standard att man skickar ett avtal "i stora drag" aka memo, för att förhandla om och bestämma grundförutsättningarna till det som ska bli förlagsavtalet. Har du dock tackat ja till att åka till London för att träffa dem så skulle jag som förläggare tolka det som att du har godkänt alla splits och retention tider. De räknar förmodligen med att du ska skriva under ett förlagsavtal med dom när du är över och då SKA du ha hjälp av en jurist. Finns massor av bra jurister som är lämpade för detta.
josie87 Postat 13 oktober 2011 Trådstartare Postat 13 oktober 2011 de kan inte räkna med att jag skriva på på måndag för i samma samtal vi i samma samtal bestämde vilken dag jag åker ner sa han att han skickar över kontraktet direkt efter samtalet. Detta är inget konstigt för mig tycker jag för personen i fråga är "lite löst" mitt bands manager, (dock har vi inget skriftligt än), men jag har träffat honom innan, när han flög till sthlm för att träffa oss
Music Lounge (oregistrerad) Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 de kan inte räkna med att jag skriva på på måndag för i samma samtal vi i samma samtal bestämde vilken dag jag åker ner sa han att han skickar över kontraktet direkt efter samtalet. Detta är inget konstigt för mig tycker jag för personen i fråga är "lite löst" mitt bands manager, (dock har vi inget skriftligt än), men jag har träffat honom innan, när han flög till sthlm för att träffa oss Okej. Det är också en grej du kan behöva tänka på. 1. Jag skulle aldrig skriva ett förlagsavtal/skivkontrakt med min managers bolag. Din manager ska vara en fristående part som jobbar för dina intressen och ska fungera som motpol till förlag, skivbolag etc. Vad händer när ni hamnar i en problematisk situation? Hans dubbla stolar kommer bli svåra att hantera. 2. Min rekommendation är att aldrig signa förlagsavtal med samma bolag som man har skivavtalet med. Sprid ut er och se till att så många olika bolag och människor som möjligt jobbar för dig på sina håll och kontaktnät. Detta känns som att det skulle kunna tillämpas även på management. Som sagt, ju fler som jobbar för er desto bättre! Jag säger inte att du är farligt ute men tänk igenom riktigt noga!
josie87 Postat 13 oktober 2011 Trådstartare Postat 13 oktober 2011 okej! tack. Det kanske var att ta i att kalla honom manager. Han hittade mig genom att han hittade bandet, och är i huvudsak min/vår förläggare (om jag skriver på) men erbjuder sig också att hjälpa till med grejer som en manager gör. Är det dumt att förlaget och ett skivbolag (svenskt och stort) som är intresserade av oss är vänner och samarbetar mycket (om jag fattat det rätt)
Music Lounge (oregistrerad) Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 okej! tack. Det kanske var att ta i att kalla honom manager. Han hittade mig genom att han hittade bandet, och är i huvudsak min/vår förläggare (om jag skriver på) men erbjuder sig också att hjälpa till med grejer som en manager gör. Är det dumt att förlaget och ett skivbolag (svenskt och stort) som är intresserade av oss är vänner och samarbetar mycket (om jag fattat det rätt) Inte alls! Det är nog bara en fördel! Jag skulle dock tacka nej till hans tjänster som manager. Har ni skivbolag och nu på väg med ett förlag så skulle jag säga att det svåra initiala jobbet som ställer krav på managerns kontaktnät och branscherfarenhet är avklarat. Hitta en annan person som ni känner och är duktig på att hålla ordning och reda och som kan växa in i rollen!
Valle Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 1. Jag skulle aldrig skriva ett förlagsavtal/skivkontrakt med min managers bolag. Din manager ska vara en fristående part som jobbar för dina intressen och ska fungera som motpol till förlag, skivbolag etc. +1 2. Min rekommendation är att aldrig signa förlagsavtal med samma bolag som man har skivavtalet med. Sprid ut er och se till att så många olika bolag och människor som möjligt jobbar för dig på sina håll och kontaktnät. Fast det där är väl lite gammeldax-tänk... Vilka musikförlag idag är egentligen inte också ett skivbolag, och tvärtom.
josie87 Postat 13 oktober 2011 Trådstartare Postat 13 oktober 2011 vår "manager" har varit MD på sony atv. När han inte kunde komma på vårt gig så skickade han VDn för cosmos music för att kolla om vi va bra. Jag får en bra känsla för honom och det känns som att han verkligen vill jobba hårt för mig/oss. Men en känsla är alltid en känsla
Music Lounge (oregistrerad) Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 +1 Fast det där är väl lite gammeldax-tänk... Vilka musikförlag idag är egentligen inte också ett skivbolag, och tvärtom. Vi är inte ett skivbolag t.ex. Vi har dock ett skivbolag med samma namn men vi är fristående. Det gäller i princip alla majors. Det jag menade var "Skriv inga 360 dealar". Signar man hos både oss och vårt skivbolag så får man ändå 2 olika A&Rs, två olika synkteam som jobbar med ens musik mot deras kunder osv.
josie87 Postat 13 oktober 2011 Trådstartare Postat 13 oktober 2011 jag vill bara förtydliga att vi inte har skrivit något managerkontrakt och det verkar inte vara hans intention heller. Så mannen i fråga drar inte in några pengar på oss. Min uppfattning är att han tror på oss och vill bara ge oss tips eftersom vi inte ha någon manager. Det kanske inte är något märkvärdigt i hans position om han blir min/vår publisher? Jag märker att jag var otydlig i min formulering
Valle Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 Det jag menade var "Skriv inga 360 dealar". Jo, jag antog att det var det du menade. Och jag menar att just 360-avtal blir allt vanligare. Förresten, Warner Music kör väl med 360-avtal?
josie87 Postat 13 oktober 2011 Trådstartare Postat 13 oktober 2011 kan tillägga att det står så här i mailet "We look forward to seeing you next week when we can discuss things in more detail" de förväntar sig inte att jag sajnar. de mesta förhandlingarna sker kanske på distans. Om jag inte åker ner igen dvs.
Valle Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 "We look forward to seeing you next week when we can discuss things in more detail" Minsann. Min gissning är att samtalet kommer att inledas: "Resan gick bra? Vill du ha en kopp kaffe? Inte, ja då kör vi... JO! Som du säkert förstår så är ju de villkor som vi har presenterat för dig bara är en del av hela avtalet. Vad vi tänkte diskutera lite närmare är saker som 'break-even', återbetalningsskyldigt förskott, 'controlled compositions', åsså lite sånt... OK?" 😉
Music Lounge (oregistrerad) Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 (redigerat) Jo, jag antog att det var det du menade. Och jag menar att just 360-avtal blir allt vanligare. Förresten, Warner Music kör väl med 360-avtal? Ja fast det börjar också redan blåsa över. Det blev väldigt poppis för 2-3 år sedan men nu börjar folk veta bättre. I vissa skeden av en artists karriär kan det naturligtvis vara skitbra om man hamnar hos rätt förläggare. Ang Warner music så gör dom säkert det. Det har vi också gjort med någon eller några, och det har fungerat jättebra. Detta har varit i artisternas tidiga karriär, sedan bör man nog släppa dom. Vi som förlag ska inte hålla på med distribution och marknadsföring, det kan skivbolagen göra så mycket bättre än oss, och tvärtom. Som det ser ut bland majorbolagen nu så är det ju stora koncerner, kan ju reda ut det. Warner Music (skivbolag) och Warner/Chappell (förlag) ingår i Warner Music Group Universal Music (Skivbolag) och Universal Music Publishing (förlag) ingår i Universal Music Group EMI Music (skivbolag) och EMI Music Publishing (förlag) ingår i EMI Music Group Sony Music Entertainment (skivbolag) och Sony/ATV ingår i Sony Music. Samtliga groups har tydligt separerat mellan förlag och skivbolag. Du kan alltså vara signad till Sony/ATV men ha EMI Music som skivbolag. För att förtydliga mitt resonemang så menar jag att i detta fall så är även Universal Music och Universal Publishing 2 olika aktörer och kommer att jobba med dig från två olika håll. Det jag menar med att signa förlag och skivbolag till samma aktör är att man bör undvika 360 deals eftersom det då är en och samma person som kommer promota dig internt och externt. Bättre om man kan sprida ut det ansvaret hos flera parter för att minska risken att hamna hos någon tröttluva. Detta händer inte jätteofta på majorbolagen utan är kanske vanligare hos mindre bolag som kallar det "att erbjuda en helhets-lösning". Cosmos som du nämner har jag också bra vibbar av. Kent verkar kunna sitt skit! Redigerat 13 oktober 2011 av Music Lounge
Valle Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 Det jag menar med att signa förlag och skivbolag till samma aktör är att man bör undvika 360 deals eftersom det då är en och samma person som kommer promota dig internt och externt. Bättre om man kan sprida ut det ansvaret hos flera parter för att minska risken att hamna hos någon tröttluva. Jag "hör" dig, och håller med – särskilt när man talar om spridning och risk. Men... Detta händer inte jätteofta på majorbolagen utan är kanske vanligare hos mindre bolag som kallar det "att erbjuda en helhets-lösning". ... ibland är "helhets-lösningar" det enda sättet för de något mindre bolagen att göra sig hörda i vrålet av MajorBolagen, och inte heller nödvändigtvis något ont. Jag tycker att artisten/upphovsmannen har ett avgörande ansvar när det gäller att bakgrundskolla bolagen.
josie87 Postat 13 oktober 2011 Trådstartare Postat 13 oktober 2011 Vem betalar resan? jag lägger ut och sen får jag igen det
Music Lounge (oregistrerad) Postat 13 oktober 2011 Postat 13 oktober 2011 Jag "hör" dig, och håller med – särskilt när man talar om spridning och risk. Men... ... ibland är "helhets-lösningar" det enda sättet för de något mindre bolagen att göra sig hörda i vrålet av MajorBolagen, och inte heller nödvändigtvis något ont. Jag tycker att artisten/upphovsmannen har ett avgörande ansvar när det gäller att bakgrundskolla bolagen. Givetvis är det så!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.