Jump to content
Annons

Sibelius First ett instabilt program?

Recommended Posts

urb (oregistrerad)
Postat

Hur är det egentligen? Jag tänkte investera i ett notskrivningsprogram och testar bl.a. Sibelius First. Programmet krashar frekvent när jag försöker byta instrument och ljudmoduler.

Tråkigt att det är så för det verkar vara ett bra program för övrigt.

Vad har ni för erfarenheter av Sibelius First?

Annons
Postat

Udda.

Jag har kört det fulla programmet Sibelius under många år och följt med i uppgraderingarna från 2 och uppåt. Aldrig haft problem med krascher.

Vill man skriva "riktiga" noter så finns det egentligen bara två program att välja på och Sibelius är enligt min mening det absolut bästa.

Kan du beskriva vad du har för operativsystem och datorhårdvara så kanske jag kan hitta någon förklaring?

Och är det 30-dagars testversionen du laddat ner (bara kollar) ?

// Gunnar

urb (oregistrerad)
Postat

Min hårdvara är inga konstigheter en siemens laptop med ett par år på nacken, vista. Ljudkorten jag använder varierar mellan m-audio firewire solo, m-audio projectmix/IO och line 6 guitarport beroende på omständigheter. Det är kanske inte själva sibelius som krashar utan kanske den medföljande GM-modulen fråm m-audio. Hur som helst verkar ju inte hanteringen av audio vara jätte bra,lite ålderdomlig, det är nog inte den skarpaste kniven i lådan som skrivit den koden. Det är synd för det lilla jag hunnit prova så gillar jag Sibelius First bättre en Finale Printmusic. Sibelius är lättare att begripa sig på för en okunnig. I mitt vanliga liv använder jag Reason och Reaper där snackar vi driftsäkerhet, går ej att krascha. Vi får se, jag kanske kommer på vad som är fel. Tack för ditt svar och jo det är 30-dagars versioner.

Postat

Udda.

Jag har kört det fulla programmet Sibelius under många år och följt med i uppgraderingarna från 2 och uppåt. Aldrig haft problem med krascher.

Vill man skriva "riktiga" noter så finns det egentligen bara två program att välja på och Sibelius är enligt min mening det absolut bästa.

Kan du beskriva vad du har för operativsystem och datorhårdvara så kanske jag kan hitta någon förklaring?

Och är det 30-dagars testversionen du laddat ner (bara kollar) ?

// Gunnar

Ursäkta lite OT.

Så att skriva noter i sibelius är lättare än att skriva dem i tex cubase om allt är inspelat i cubase. Fattar jag rätt då?

Vad importerar man, typ midispåren? Blir det inte svårt och krångligt att importera alla midispår? Eller hur funkar det?

Jag spelar in i cubase.

urb (oregistrerad)
Postat

Ja precis!

Men finns det liv på andra planeter?

Postat (redigerat)

Alltså, ja är svaret på alla mina frågor?

Tack

Edit: förlåt för att jag inte svarade på din fråga, nej. Eller.... hm, vad vet jag om det.

Redigerat av mrpimmy
Postat

urb - jag rotar lite och ser om jag hittar några svar. Men blir först nästa vecka,åker bort några dar utan datorer o sånt.

Gunnar

Postat

Ursäkta lite OT.

Så att skriva noter i sibelius är lättare än att skriva dem i tex cubase om allt är inspelat i cubase. Fattar jag rätt då?

Vad importerar man, typ midispåren? Blir det inte svårt och krångligt att importera alla midispår? Eller hur funkar det?

Jag spelar in i cubase.

Hmm.

OT som du säger.

Men starta en ny tråd och ställ några frågor så kan vi se.

Själv har jag programmet till att skriva noter till symfoniorkestern, då skall alla ha varsin snygg och lättläst stämma utskriven på papper enligt konstens alla regler. Jag skulle inte ens försöka göra sånt i Cubase.

Gunnar

Postat

Hmm.

OT som du säger.

Men starta en ny tråd och ställ några frågor så kan vi se.

Själv har jag programmet till att skriva noter till symfoniorkestern, då skall alla ha varsin snygg och lättläst stämma utskriven på papper enligt konstens alla regler. Jag skulle inte ens försöka göra sånt i Cubase.

Gunnar

Ok Tack Gunnar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.