Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Uppgraderade nyss till Reason 6. Körde femman innan. Till detta har jag Cubase 5 (se signatur nedan också).

Innan uppgradering kunde jag spela med min midicontroller (Korg microkontrol) i både Reason och Cubase när jag var i Rewire läge. Använde mig då av en tom samplare i Reason som jag markerade då jag skulle spela på ett instrumentspår i Cubase. Åt andra hållet valde jag ett audiospår i Cubase för att sen markera ett synthspår i Reasons sequencer. Med den här tekniken spelade jag in Reason midi i Reasons sequencer och Cubase midi i Cubase sequencer (fattar ni....?).

Problemet kom efter uppgradering. Nu kan jag inte för mitt liv få Reason att detektera min kontrollenhet när jag är i Rewire med Cubase. Meddelandet blir "Reason could not find the selected control surface" när jag tittar i preferencerna.

I Cubase lirar det på som innan.

Vad gör jag för fel? Jag -tror- inte jag ändrat något i Cubase utan misstänker att det är en inställning i Reason.

Not: Vet att jag kan sätta upp och spela in Reason-midi i Cubase sequenser, men ofta börjar jag i Reason, för att senare använda Cubase som rewire-host.

Annons
Postat

Jag kör både Cubase och Reason i 32-bitars versionen, och då funkar Rewire. När Cubase släpper 64-bitars Rewire stöd uppgraderar jag. Innan det ser jag ingen anledning i dagsläget.

Jag tror detta hänger ihop med att jag kört "ren" Reason 5 innan. Nu kör jag Reason 6 som (ju väl?) direkt kan jämföras med Reason/Record 5/1.5

Kanske det är något som liknar vad andra sett tidigare i den kombon, behöver ju inte hänga på just Reason version 6.

Om någon kör Reason 6 och -kan- styra den med samma kontrollenhet som ni styr Cubase med, i Rewire läge, vore jag tacksam om ni nämnde det, så att jag vet att jag försöker få till något som faktiskt fungerar.

Tack på förhand.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.