Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ah, fuck då! Programmet hängde sig innan och nu när jag startade upp programmet och låten så fick jag detta felmeddelande.

(låten stämmer inte heller i vissa ljudspår)

"Samplerate could not be set! This may be due to the sampleclock being set to external sync"

Vad innebär detta?

Annons
Postat

Kan det vara sync-grejen i transportpanelen? External eller Internal sync? Nära inställningarna för metronomen...

Postat

Hm... Låter som om ditt ljudkort är inställt på att en extern enhet ska styra sampleklockan och att denna enhet inte är aktiverad alt. inte inkopplad.

Kontrollera att ditt ljudkort är inställt på att ta emot synk från rätt input.

Förresten, har du stängt av alla Windows-ljud?

Kontrollpanelen -> Ljud och ljudenheter -> välj "inga ljud" under fliken "Ljud"

Har för mig att om man har Win-ljuden aktiverade kan de krocka med samplings-hastigheten.

Vänligen,

CHAE

Postat

alright lite uppdatering:

verkar som ett större problem. Det är alltså inte just den låten, utan det finns överallt. Alla andra låtar man öppnar har samma problem samt vid start av ny låt:

Kollade inställningar:

transportpanel: har internal clock valt (sync)

deviceseutp: ljudkortet har internal clock valt

provade att checka i det där med att 'inget ljud vald i windows', men det händer inget.

Finns det fler ställe och kolla läget? Har inte ändrat några inställningar(hardware) på ljudkortet som är ett Edirol UA 25EX.

Postat

Har du provat att starta om hela datorn?

Det kan vara så att programmet drog med sig ASIO-drivrutinen i kraschen och nästa gång du startar upp Cubase får inte programmet kontroll över ljudkortet.

Postat

mer uppdatering:

ok, det verkar som att det är externa ljudkortet(Edirolen) som är felet. Körde på moderkortets interna ljudkort och då fungerar det. Eller det låter som det skall iallfall.

Felmeddelandet kommer iallfall inte upp.

Standardsample rate är 44,1 khz va? Minns inte riktigt nu, men det står i samplerate 44 i devicen nu.

Funderar på om jag skall installera om drivrutinerna till kortet? Skall jag prova det?

Postat (redigerat)

Ja testa det, men ta bort de gamla drivrutinerna först, starta om, och sen installera de nya osv. Men tycker bara en omstart borde lösa det hum.

Dubbelkolla så rätt samplingshastighet och bitupplösning är inställt i projektet för ditt ljudkort (om du nu själv väljer vilken upplösning du spelar in med på kortet eller i programvara, ex. 24bit 96khz).

Kortet kan ju ha förlorat kontakt med datorn på ett eller annat sätt och det kanske var därför cubase hängde sig, så förhoppningsvis löser det sig med en ominstallation om det inte redan fixat sig. Gör även en ur/inkoppling av ljudkortet om du har ett usb/firewirekort.

Edit:

Om ljudspår inte stämmer så är det antagligen fel samplingshastighet inställt.

Redigerat av Krillee
Postat

ok så här:

Det verkar som att det är mitt eget fel, men vet i f-n hur detta har gått till. Jo, provade att installera om ljudkortet, men det blev ingen förändring. Suck o stön och sedan går jag bort till ljudkortet som har stått där den står sedan 2 månader tillbaks. Då står samplerate på 48 khz. Wtf!? 48 khz? Men f-n jag har inte rört skiten! Dagens sanning. Satt igår och spelade in, och sedan hängde sig skiten bigtime, stängde ner hela datorn, startade om igen och då var felet där. Sjukt skumt! Jag måste gå i sömnen eller så har vi en liten demon som lurar under sofforna här:). Sjukt.

Slå om till 44 och då stämde låtarna.

Men sedan kom det en skum grej igen(bara en gång). Tog en ny låt, men då dök det här jävla meddelandet upp igen. Men fuck då! Tog då ok och körde vidare och sparade låten. Tog en ny låt men då kom inget felmeddelande upp. Gjorde det igen, samma visa. Det var borta och allting verkar ok nu.

Alltså, jag funderar på detta. Kan jag haft 48 khz sedan innan och ställt in 48 i cubase och sedan har Cubase matat nya låtar i samma format och sedan igår när det tokhängde sig så har den själv ställt om sig till default, 44 kzh, och orsakat problemet? Fuckat upp cubase filerna.

Verkar ju långsökt.

Sånt här skit villa man inte hålla på med, tänk om man håller på och spela in en platta typ.

Livsfarligt

Nä, nu är det snart läggdags. Fast jag vet i f-n om man vågar somna............ 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.