Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå forumet. Har tankar på att uppgradera min digitala djutrustning. I nuläget lirar jag med en Behringer BCD3000 med ett Native Instrument Audio2DJ-ljudkort. Jag står nu i ett dilemma över vilken kontroll jag ska köpa. Är riktigt sugen på Denon MC6000 och Traktor S4, men smakar det så kostar det... Så min fråga är: någon som rekommenderar någon specifik kontroll utöver dessa höjdare? Eller ska jag helt enkelt köpa en Traktor X1 för att utöka mina möjligheter med min digitala mixning? Förövrigt är jag nöjd med vad jag kan åstadkomma med min BCD3000, för min midimapping är grym. Har haft mixern som ett verktyg även på större klubbar, så den funkar utmärkt. Men som sagt, är ute efter att utveckla min mixning.

Ps. Ni som säger åt mig att leta upp en kanske redan befintlig tråd får hugga på mig, men jag ville fräscha upp med en liknande tråd som är lite mer up to date. Tack på förhand!

Ds.

mvh Brainy

Annons
Postat

Det beror helt på vad du prioriterar. 🙂 Snurrande tallrikar? Knappar av launchpadtyp? Pekskärm?

Eftersom du redan har ett bra ljudkort tycker jag du ska satsa på en dedikerad kontroller, och just nu är valmöjlgheterna i princip oändliga.

Postat

Precis, är ju inte direkt något fan av scratcha eller så. Vill mest ha en skön kontroller som har bra FX-knobs och bra loop- och cueingknappar. Därför jag just fastnat för Traktor S4 bland annat!

Men som sagt, kanske en Traktor X1-kontroll är lösningen på problemet?

Ingen som rekommenderar nån kontroll i 3000-4000kronors-spannet?

Postat (redigerat)

Beroende lite på vad du är ute efter så är t.ex traktor x1 en bra extern enhet för loopar och FX. Kör man dessutom med traktor blir de lätt att mappa dom med varandra. Några andra alternativ är t.ex Allen & heaths produkter i samma storleksordning prisklass, som 1D, 2D eller den nya K2 enheten som släpps snart. De gör lite samma saker som x1 men på ett annat sätt 🙂

Du kan även kolla lite NIs Maschine. Den funkar att midimappa till vad man nu kan tänkas vilja göra och den har många möjligheter i en och samma låda

Redigerat av dstrandberg
Postat

Maschine är intressant indeed... Är ju ute efter att utveckla mixandet, så loopar och FX är väl en del av det. Men funderar mest på exempelvis Traktor S4. Svårt val det här!

Postat

Jag köpte nyss en vcm-600 för 3200:- och den är verkligen grym om man använder Ableton. Jag har tidigare kört traktor med x1:a, har även testat Novation Remote Zero Sl Mk2 och mpd:s men vcm-600:an var verkligen det jag kände att jag behövde. Med den som bas kan man komplettera med korgs nanopad/nanokey/nanokontrol om man saknar något. Funkar ju bra live också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.