Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vill få ett varmt punchit baskick ljud. För 1000SEK & även en eller ett par överhängsmicar inte alltsör dyra.

Vad skulle ni välja? Spelar in i hemstudio.

Redigerat av skogsmulle101
Annons
Postat (redigerat)

Tjena.

Om du ska köpa baskaggemikrofon är just en 1000-lapp inte den optimala lappen. Lägger du på ett par hundra får du en Shure PG 52, som är okej, men som mest används i livesammanhang.

Bättre då att lägga på en slant till och köpa en Shure Beta52a (ca 1700 SEK), anser jag. Den är mångsidig och är ganska rund/varm. Kan nog förklaras som punchigt, om det är rund punch du är ute efter.

Något billigare än den är AKG D112 (ca 1500 SEK). Den har ett annat punch, som är mer klickigt. Jag skulle sparat lite till och välja Beta52a eller D112, om jag var du.

EDIT: Jag tog visst för givet att mikrofonen skulle användas till inspelning (i och med att detta är ett studioforum). Är det live du ska ha den till är det en annan femma.

Redigerat av Kokanin
Postat (redigerat)

Tack för svaren, Ändrat lite i Rubriken - Söker ÖVERHÄNGSMICKAR också. :rolleyes:

Beta 52an har jag haft ögonen på många år. Verkar bra, får nog spara lite till. Verkar helt duglig de flesta man frågar.

Detta är nåt för mig tror jag http://www.shure.com/americas/products/microphones/sm/dmk57-52-drum-mic-kit

Men vad är skillnaden på Beta 52 & Beta 52A? Någon som vet det?

Redigerat av skogsmulle101
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Sen har du Beta 56 som ger mer punch och tryck än Beta 52.

Postat

En EV ND868 är fruktansvärt bra på kaggen. Man behöver inte sitta och skruva eq i dagar och nätter, den låter helt perfekt med allt på noll. Jag har den och en AKG D112 som av de flesta anses som en av de bättre kaggemickarna, den låter pappigt i jämförelse med EV ND868.

http://www.thomann.de/se/ev_nd868_ndymserie.htm

För att få olika sound med EVn flyttar man bara runt den i kaggen.

AKG D112 brukar jag micka basstärkare med, helt super till det...

Vad får OH kosta då?

Känner du till Glyn Johns truminspelningsteknik där man använder fyra mickar? Bättre än att använde fler mickar anser jag och många med mig.

Som OH i Glyn Johnsmickning är det inte alls nödvändigt att ha två lika mickar, du kan ha en småmembranare ovanför setet på virvel/hihatsidan, och en stormembranare på golvpukssidan, och då letar du upp en stormembranar som även funkar till sångpålägg. Kanske du redan har en sån?

http://www.gearslutz.com/board/attachments/low-end-theory/48836d1200605635-glyn-johns-technique-p1020810-medium-.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.