Guitar Nilsson Postat 10 oktober 2011 Postat 10 oktober 2011 (redigerat) Hur gör proffsreparatörerna för att avgöra vilket rör som är dåligt i en gitarrförstärkare? I den Fender The Twin jag hade satt det 11 eller 13 rör, reverbet hade ett eget, och att byta alla blev dyyyyrt. Nu tycker jag min Hot Rod har tappat lite av det snygga i ljudet, men kanske jag inbillar mig. Hur kan jag ta reda på det själv? Att lämna bort stärkaren i flera dar funkar inte alls då vi repar nästan varje dag, eller att jag använder den live. Jag bytte alla rör för typ två år sen. Jag spelar inte så högt, kanske en tredjedel av den volym den kan ge, med gainen står nästan alltid på max, kan man då anta att det är förstegsrören som blir dåliga först? Tre såna smårör kan ju inte kosta så mycket... Redigerat 10 oktober 2011 av Guitar Nilsson
kolin Postat 10 oktober 2011 Postat 10 oktober 2011 Jag vill ju inte kalla mig för proffsreparatör, men jag har hållt på med rörstärkare i snart 30 år o fixar o trixar i regionen Kalmar län. Min erfarenhet är att man får in en rörförstärkare på reparation med diagnosen: trycket saknas, den låter trött, det är nog rören... Men när jag byter rör hör jag ingen skillnad, men kunden är nöjd. Jag tror att rör har en betydligt längre livslängd än vad folk tror. De som tjänar mest på motsatsen är nog de som säljer rör. Visst går det att mäta olika spänningar under olika typer av belastning men jag är lite skeptisk. Det finns ju andra komponenter i en rörförstärkare som oxå kan ändra värde pga tidens tand och det är framför allt kondensatorer. Men så vitt jag vet finns inte samma hysteri att byta ut dessa och förmodligen beror det på att de är lödda så det blir problem för gemene man. Ja du fick inte ett svar på din fråga men kanske ett filosofiskt inlägg:) Kolin PS Sångaren i vårt band avgudar mitt rörljud när vi börjar repa. Efter 45 minuter är han på min stärkare och skruvar för han är inte nöjd. Jag tror att hans öra blivit matt helt enkelt D.S
Guitar Nilsson Postat 10 oktober 2011 Trådstartare Postat 10 oktober 2011 Första gången den började låta taskigt lämnade jag in den, då hittade de några dåliga lödningar som var orsaken, om de bytte några rör kommer jag inte ihåg. Många år senare lämnade jag in den till den gitarrbyggare/reparatör som finns här i krokarna och fick rören bytta, det blev en helt enorm skillnad. När rören var slut lät den som en dålig 70-yals transistorcombo. Nu ska vi snart börja spela in en cd så jag skulle ju vilja ha det perfekt och inte först efteråt fatta att jag borde bytt rör. Men försämringen kommer ju så sakta smygande att det är svårt att veta om den ens kommit alls? Nuförtiden skrivs det väldigt mycket om hur viktigt det är att ställa bias.... Nåt sånt snackades aldrig om när man bytte rören i Marshallerna på 70-talet... Om jag skaffar exakt samma rör som de jag har idag, måste jag ställa bias då? Och hur gör man det på en Fender Hot Rod Deluxe?
Mojje Cruncher Andersson Postat 11 oktober 2011 Postat 11 oktober 2011 Jag är av karaktären att tycka om trötta gamla rör! Det blir lite som en powerbreaker. Man får ladda på lite extra gain och effekten upplever jag som att ljudet blir mer saturerat av detta. En mjukare distortion helt enkelt vilket får rörstärkarne att låta tjock och skön! Piiiz! /Cruncharn'
Jon Rinneby Postat 11 oktober 2011 Postat 11 oktober 2011 Jag är av karaktären att tycka om trötta gamla rör! Det blir lite som en powerbreaker. Man får ladda på lite extra gain och effekten upplever jag som att ljudet blir mer saturerat av detta. En mjukare distortion helt enkelt vilket får rörstärkarne att låta tjock och skön! Piiiz! /Cruncharn' Precis! Kör på tills rören smäller säger jag 🙂 Då kan det vara dags att byta /Jon
hegobald Postat 11 oktober 2011 Postat 11 oktober 2011 En intressant artikel om BIAS eller att inte justera BIAS hitta du från Mesa Boogie här.. (på just Mesas förstärkare går det inte att justera BIAS utan där är det istället viktigt att man byter till rätt utprovade rör) http://www.mesaboogie.com/US/Smith/biasadjust.html
sodastream (oregistrerad) Postat 11 oktober 2011 Postat 11 oktober 2011 Ett tydligt symptom är "mikrofoni". Om man plonkar på röret, exv med bakänden på en skruvmejsel, så hörs det i högtalaren. Då håller nåt på att lossna inuti.
Magpie Postat 11 oktober 2011 Postat 11 oktober 2011 (redigerat) Håkan, här är en mycket bra sida för Hot Rod Deluxe användare. Den rekommenderas! http://www.justinholton.com/hotrod/ Sidan har funnits länge och är proppfylld med allt från biasjustering, småfix, högtalare till ombyggdnad mm. Rören mattas med tiden såklart och olika beroende på hur mycket och högt man spelar. Men om du börjar höra missljud/tjut mm från förstärkaren så knacka försiktigt på förstegsrören med t.ex en blyertspenna när förstärkaren är på. Du hör direkt om ett rör har blivit mikrofoniskt när du knackar. Redigerat 11 oktober 2011 av Magpie
debatt Postat 11 oktober 2011 Postat 11 oktober 2011 Jag trodde rören skulle bytas när de är sönder, som en glödlampa... Jag har grejer på över 20 år där jag aldrig bytt... Men men man lär sig alltid nåt nytt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.