Jump to content
Annons

Audigy 2 - ASIO 2

Msykes (oregistrerad)

Recommended Posts

Msykes (oregistrerad)

Hallå!

Jag har ett Audigy 2-ljudkort vilket i sig inte är världens bästa studiokort men det har funkat ganska bra så här långt.

Jag kör med Logic platinum 5.5 och programvaran hanterar jag ganska bra, men vad jag inte kan är ljudkortsinställningar.

Jag har försökt att få ner latency till acceptabla nivåer men när jag blir för optimistik uppstår sprak och knaster. Datorn är ny och snabb så där finns ingen flaskhals.

Måste jag byta ljudkort? Går det överhuvudtaget att få ner latency med Audigy-kortet för t.ex. så kallad software monitoring? Vilken drivrutin skall användas, EASI - ASIO - ASIO 2 och i sådana fall hur?

Tacksam för tips.

Dela på andra sajter

Annons

Du laddar ner och installerar KX drivrutiner:

kX Project site

Använd ASIO och justera ner latencyn så mycket du vill (dock under 20ms lär du få problem med clicks och pops..)

Detta inlägg förutsätter att ditt musikprogram klarar ASIO, dock råder jag dig att använda KX drivers till alla som har soundblasterkort eftersom dom regerar.

AIY

Dela på andra sajter

Du laddar ner och installerar KX drivrutiner:

kX Project site

Använd ASIO och justera ner latencyn så mycket du vill (dock under 20ms lär du få problem med clicks och pops..)

Fattar inte det här med kX. Jag körde mitt gamla Audigy Platinum EX med creatives ASIO-drivar och det var inga problem att ligga på 10 ms latency.

Dela på andra sajter

Jag kör personligen med ett Soundblaster Audigy 2 Platinum och ASIO drivrutiner i Cubase på en P4 2GHz med 512 MB RAM.

Jag har satt latencyn på 7 ms, fungerar alldeles utmärkt både med midi och audio. Att lägga på realtidsreverb för medhörningens skull är inga problem, och även att spela gitarr direkt med Amplitube fungerar alldeles utmärkt.

Detta kanske inte hjälper dig i och för sig, mer än att det ska gå att få ner latencyn med det kort du har, även utan att ladda ner KX projektets drivrutiner.

Dela på andra sajter

Msykes (oregistrerad)

Tack för alla tips i denna fråga.

Min dator håller måttet tror jag med P4 2.8 GHz HT-processor och 512 Mb RAM. Kruxet är att jag bara får ner latency till omkring 50-60 ms, så gitarren direkt till Amplitube kan jag glömma.

Jag är inte riktigt hemma i hur man optimerar inställningarna så jag kanske inte trixar på rätt ställe i Logic? (Audiodriver, Audiodriver 2 i preferences?) Tips mottages med stor tacksamhet.

Jag skall i vilket fall testa KX - drivrutinerna.

Än en gång tack.

Msykes

Dela på andra sajter

Vet icke hur man gör i logic, men i cubase är det bara att se till så det verkligen än creative ASIO som är valt och och inte directX ASIO eller nåt sånt skräp. Neråt 5-7 ms ska inte vara nåt problem med din burk (iaf om du tar det lugnt med pluggarna) :-)

Dela på andra sajter

Msykes (oregistrerad)

Helt otroligt!

Latency på 7ms och spelar genom Amplitube så processorn glöder.

Problemen är lösta!

Tack alla för alla goda råd och tips.

Msykes

Dela på andra sajter

Fattar inte det här med kX. Jag körde mitt gamla Audigy Platinum EX med creatives ASIO-drivar och det var inga problem att ligga på 10 ms latency.

kX-projektet är främst till nytta för de med ett Live!-kort eftersom Creative inte tillhandahåller ASIO-drivrutiner till det.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.