Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vart menar du att det brusar?

Börja med att koppla micken till mixerbordet, lyssna med tex ett par hörlurar, och se om det brusar?

Annons
Postat

Vart menar du att det brusar?

Börja med att koppla micken till mixerbordet, lyssna med tex ett par hörlurar, och se om det brusar?

Det brusar inte när jag lyssnar med hörlurar, men när jag spelar in det (använder Audacity så länge) så brusar det ganska mycket. Sprakar liksom. Svårt att beskriva. Jag kan spela in något och ladda upp det om det hjälper?

Postat

Det första jag tänker på är om du har valt rätt drivrutiner i audacity? Drivrutiner som går ihop med ditt ljudkort. Och sedan inte har för låg latency inställd.

Postat

Det första jag tänker på är om du har valt rätt drivrutiner i audacity? Drivrutiner som går ihop med ditt ljudkort. Och sedan inte har för låg latency inställd.

Jag har inte gjort några sådana val egentligen. Som sagt är jag väldigt mycket nybörjare, hehe. Skall försöka hitta det. Det kan inte bara ha att göra med att det inbyggda ljudkortet i en laptop suger?

Postat

Nejdå, det ska funka med en laptop. Nu vet inte jag hur audacity funkar men på något sätt så borde du kunna lyssna på det du håller på att spela in. Då är det lättare att felsöka.

Och du behöver hitta var du väljer drivrutin i audacity, det kan säkert vara det som spökat.

Prova gärna också med windows ljudinspelaren och se hur det blir.

Annars kan det alltid vara virusprogram som behöver stängas av. Och annat som håller på och arbeta i datorn. Men det låter inte som det riktigt.

Postat (redigerat)
micken -> mixern -> (vit/röd-sladd -> mick-ingång i datorn).
Nej nej, använder du mixern som mikrofonförstärkare ska du inte koppla ljudet till mikrofoningången i datorn, för då lär det låta skräp.

Datorns mikrofoningång (ofta röd eller rosa kontakt) är för datormikrofoner.

Om du kopplar in ett mixerbord skickar den ut "normal" linjesignal, så koppla den till kontakten Line in (ofta blå kontakt)

EDIT:

Creative SoundBlaster Extigy
Ah, googlade upp en bild. Nej, då har den inte färgkodade kontakter, men däremot en klar och tydlig märkning för kontakten Line in.

creative_extigy_review_fandr_big.jpg

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Postat

Eftersom jag sitter på en laptop har jag inte så många val när det gäller ingångar. Jag har mick, hörlur, usb, skärm, hdmi och internetsladd... var skall jag egentligen koppla in den?

Postat
Eftersom jag sitter på en laptop har jag inte så många val när det gäller ingångar.
...men du hade väl fått låna ett Soundblaster Extigy? Då sitter ingången där, inte på laptopen.
Postat

...men du hade väl fått låna ett Soundblaster Extigy? Då sitter ingången där, inte på laptopen.

Jo, men jag får inte igång det tyvärr. Ser ut som att den inte får ström. :-/

Postat

Jo, men jag får inte igång det tyvärr. Ser ut som att den inte får ström. :-/

Du fick inte med nätdelen? 12 volt...

Postat

Du fick inte med nätdelen? 12 volt...

Nu har jag fått igång det 🙂 Dock har jag svårt att installera drivrutinerna på datorn så att det funkar. Finns tydligen inga till windows 7. :/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.