Jump to content
Annons

Kostnad för mixjobb?


wah-wah

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)
Hur många komersiella plattor har du mixat?

Det vet du väl, om man är SAE-student behöver man inte backa upp sin stöddighet med erfarenhet - man kan ju ändå allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ni ska inte förakta en "Cubase Mix" i jämförelse med andra mixningsplattformar. Med (framförallt!) rätt person bakom spakarna tillsammans med bra effekter, kanske något eller några DSP-kort som UAD-1 och Powercore med en bra lyssning så kan underverk göras!

Men som vanligt är det inte verktygen som gör skillnaden, utan till största del teknikern.

För övrigt så tipsar jag sjävklart också er om min studio: Studio 24

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni ska inte förakta en "Cubase Mix" i jämförelse med andra mixningsplattformar.

Verkligen inte, jag mixar själv i Cubase.

Men om jag betalar någon annan för jobbet så skadar det ju inte om han sitter med den där dyra hårdvaran som gör att låten lyfter lite extra.

Och det viktigaste är ju, som alltid, resultatet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni ska inte förakta en "Cubase Mix" i jämförelse med andra mixningsplattformar.

Verkligen inte, jag mixar själv i Cubase.

Men om jag betalar någon annan för jobbet så skadar det ju inte om han sitter med den där dyra hårdvaran som gör att låten lyfter lite extra.

Och det viktigaste är ju, som alltid, resultatet. 😉

Men du lyssnar ju inte 😉 !

Det är inte den lite dyrare hårdvaran som gör det lite extra i mixen, utan personen bakom spakarna! Och sen efter det valet så blir det naturligtvis ännu bättre med de bästa verktygen..men..jaja....man ska inte klyva allt för många hårstrån på måndagmorgonen 😄 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte den lite dyrare hårdvaran som gör det lite extra i mixen, utan personen bakom spakarna!

Visst är det absolut viktigast att den som rattar är skicklig, men det var väl inte det saken gällde?

Duktig tekniker + fantastisk utrustning låter ju bättre än duktig tekniker + "bara" skaplig (läs: samma som jag 😉) utrustning. Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte den lite dyrare hårdvaran som gör det lite extra i mixen, utan personen bakom spakarna!

Visst är det absolut viktigast att den som rattar är skicklig, men det var väl inte det saken gällde?

Duktig tekniker + fantastisk utrustning låter ju bättre än duktig tekniker + "bara" skaplig (läs: samma som jag 🙂) utrustning. Eller hur?

.... 😉😄 ...

jaja....Skit bra tekniker + sjyst utrustning mot Okej/bra tekniker + skit bra utrustning ra? Vilken presterar ett bäst resultat där... 😉 ..tyvärr är det senare ett alldeles för vanligt fenomen.

Redigerat av BackHand
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, vi kan ju ha en mixtävling nån dag. Hur många komersiella plattor har du mixat? Själv är jag nog uppe i ett 10-tal i alla fall.

Kamma dig! Ibland sitter man under en producent och har väldigt lite inflytande, ibland sökter man det mesta själv. Tackar du nej till ett jobb på 50 000:- plus moms bara för att det finns en producent med i spelet så lyfter jag på hatten. Själv har jag inte råd att tänka så. Visst finns det drömsituationer, men jag tackar inte nej till jobb bara för att den musikaliska/kreativa friheten inte är helt som jag vill ha den. Det vet jag ingen som har råd att göra.

Haha. Nej, jag skoja bara. Jag skulle sälja mig utan att blinka. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul och intressant läsning, tycker jag i alla fall! Inom de genres jag brukar lyssna på brukar mixning ta runt en dag per låt, i alla fall inte mer. Det är i alla fall den info jag får fram när jag läser om olika produktioner. Oftast är inte någon speciell mixare inhyrd utan mixningen görs av varierande antal av följande: Producent, tekniker, artist. Ibland ser man att skivan har remixats och då har ju ofta någon annan kallats in.

1. Varierar mixtiden mycket, tror Ni? Är den avhängig av musikstil/ inspelningssätt?

2. Detta med att hela CD:s har remixats talas det tyst om, upplever jag. Någon har ju uppenbarligen inte blivit nöjd med den första mixen. Vem, vilka, varför och hur vet man vem som är rätt för jobbet? Verkar vara känsligt ämne att döma av den internationella pressens tystnad på området att döma.

3. En del, t ex Stefan Glaumann, används ju av en mängd producenter/artister på skiva efter skiva. Är det producenten, skivbolaget eller artisten som betsämmer detta? Har en kille som han fria händer för att folk hört hans jobb och funnit det gott eller har han stränga förhållningsorder från producenten om att uppfylla dennes vision?

Kul om även Ni som är igång och jobbar professionellt är med och tycker eller tror.

Jag och mina elever är jätteintresserade av att ta emot låtar för mixning. Du som kan tänka Dig att låta oss använda visst låtmaterial från Dig i redigerings- och mixningssyfte, vänligen maila. Vi är intresserade av allt inom alla musikstilar. Hur vi skulle få använda/ inte använda materialet kan vi komma överens om.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Varierar mixtiden mycket, tror Ni? Är den avhängig av musikstil/ inspelningssätt?

Ja det tror jag. När det till exempel gäller techno och house är ju mixen halva låten och man bygger först och främst upp sin ljudbild, arret brukar komma efteråt. Så jobbar iallafall jag och andra jag känner.

"2. Detta med att hela CD:s har remixats talas det tyst om, upplever jag. Någon har ju uppenbarligen inte blivit nöjd med den första mixen."

Du menar när cd-reissues låter annorlunda jämfört med original-lp?

Ofta tror jag det helt enkelt handlar om blunders från skivbolagens sida.

Jag vet flera exempel på hur den som gjort remasteringen (det görs ju med nästan allt som återutges på cd!) faktiskt använt "fel" mix till cd-utgåvan.

Sony är experter på att slarva med sånt här; skräckexemplet är väl The Beach Boys och deras katalog efter Capitol-eran, som Sony gjorde ett riktigt dåligt jobb med på 90-talet.

"3. En del, t ex Stefan Glaumann, används ju av en mängd producenter/artister på skiva efter skiva. Är det producenten, skivbolaget eller artisten som betsämmer detta?"

Jag tror det varierar, men ofta är det nog så attskivbolaget anlitar folk man jobbat med tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tankarna, Dumb Dan! När det gäller remix så menar jag i de, inte alldeles sällsynta fall, där det står "remix" eller "remix by" följt av något namn redan på orginalutgåvan av en fullängds-cd av en artist eller grupp. Jag kan förstå hur detta skulle kunna vara känsligt. Ofta föregås ju denna "funktion" eller "Cred" av "Mixed by" och något namn. Varför vill denna person stå kvar med sitt namn på skivan? Varför vill någon låta denne person stå kvar? Förstår Ni hur jag menar? Att en mix misslyckats kan ju bero på en mängd saker. Ingen eller inget vill ju bli sammankopplad med någotning dåligt jobb i denna bransch. Har vi någon därute som varit med i något sånt här sammanhang?

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller remix så menar jag i de, inte alldeles sällsynta fall, där det står "remix" eller "remix by" följt av något namn redan på orginalutgåvan av en fullängds-cd av en artist eller grupp.

--->

Att en mix misslyckats kan ju bero på en mängd saker.

Att någon gör en remix innebär ju inte nödvändigtvis att första mixen var misslyckad. 😉

Remix idag är ju snarare en vidarearbetning av låt, en slags andra kreativa sväng, och ses som ett komplement till originalmixen.

En remixare gör ofta betydligt mer än att bara mixa, om du förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...
Audio Engineer (oregistrerad)

Kostnad för mig kan variera väldigt mycket beroende på vem kunden är. Jag tror starkt på att man ska kunna vara flexibel. Jag är utbildad inom ljudteknik och produktion och har tidigare massa års erfarenhet inom den här branschen. Kommer det ett indie bolag och vill få sina låtar mixade men en liten budget, och jag gillar låtarna kan jag tänka mig att anpassa kostnaden till vad dom kan betala. För mig handlar det fortfarande mycket om passion för det man gör. Ingen sågning emot någon, säger bara hur jag gör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt så, man får anpassa sig.

Personligen tycker jag att 250 spänn i timmen för en Cubasemix låter aningens saftigt, men wah-wah har kanske massa dyr hårdvara att finansiera?

Ja det kan jag nog hålla med om. Sitter man enbart i Cubase och mixar så skulle inte jag ge många kronor för det.

Men är det inte resultatet man betalar för då, oavsett om det är uppnått med hårdvara eller mjukvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...