Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Vilket format?

The Mr...

I mitt fall handlar det om, i runda svängar, 55 låtar d.v.s ca 50 timmars mixning.

Materialet ska (naturligtvis) släppas på CD.

Om det nu var nåt svar...

/wah-wah

Postat

Hur ska du hinna mixa så mycket på så kort tid? Antingen gör du inte ett bra jobb eller så är du snabbast i hela världen.

Postat
Vilket format?

The Mr...

I mitt fall handlar det om, i runda svängar, 55 låtar d.v.s ca 50 timmars mixning.

Materialet ska (naturligtvis) släppas på CD.

Om det nu var nåt svar...

/wah-wah

50 timmar på 55 låtar känns som alldeles för kort tid!

Postat

Jag tror att hur lång tid det tar beror på hur låten är inspelad och vad man vill uppnå. Vad tror ni?

Postat (redigerat)

Iofs beror det väl kanske på låtarna. Har man många låtar som ska ha ett likartat sound kan det ju räcka att lägga krut på en, och använda samma inställningar.

T.ex. om man har satt världens trumsound på en låt med ett band, och alla andra låtar är likartade så kan det ju räcka att kopiera lite inställningar. Då kanske det räcker med nån timme för att sätta lite nivåer.

(Channelstrip recall i Logic 7 är ju suverän för detta. Vips så sitter kompressor, gate, eq och reverb från en annan låt där)

Eller om man ska limma ihop sång till en färdigmixad karaokebakgrund.

Det är ju skillnad på mixar och mixar.

Edit: Unbornichen hann före med ett kortare inlägg. 😳

Redigerat av MusicNixon
Postat

Hmm... jag var nog lite otydlig i min formulering 😆

Hemskt ledsen för detta, men jag ska försöka vara lite tydligare 😄

Jag är inte ute efter att hyra in någon att göra mixningen, utan snarare intresserad av hur mycket Du/Ni skulle ta betalt för motsvarande jobb!

Är alltså i slutfasen av mixningen av dessa 55 låtar som skulle kunna klassas som bakgrunder/studiematerial.

Vad det handlar om är fortsättningen på ett projekt jag mixade för två år sedan. Materialet är alltså mixat en gång sedan tidigare (i SX), men mycket händer ju på två år (bl.a nya monitorer) så jag putsar nu till dom gamla mixarna efter att ha gjort kompletterande inspelningar.

Nej, jag är inte snabbast i världen eftersom det inte går att kombinera med att vara en obotlig perfektionist 😉😄

Låtarna är tack och lov ganska korta, men fortfarande många så det är ju inte gjort i en handvändning ens om man skulle få för sig att slarva 🙂

Vad gäller den lönemässiga delen så har jag funderat rätt så mycket i samma banor som Grahn nämnde:

250:- i timmen inklusive mums.

Vad tror ni?

/wah-wah

godscent (oregistrerad)
Postat

för mig är det väldigt projekt baserat. diggar man musiken? kan det innebära en öppning för en själv? budget ifrån skivbolag eller är det band/artist som siktar på eller har licens deal?

jag och en kille till ska precis mixa tolv låtar och vi kommer fakturera 84000:-.

vi gör det i en billig studio, totalt 24000:-, så vi kommer ta 30000:- var.

för mig är det en helt ok deal för 15-17 dagars jobb och vi tror också ganska mycket på projektet.

280:- + moms ggr 50tim = 17500:- ink moms.

låter väl helt ok för en dryg veckas jobb.?

Postat
för mig är det väldigt projekt baserat. diggar man musiken? kan det innebära en öppning för en själv? budget ifrån skivbolag eller är det band/artist som siktar på eller har licens deal?

Exakt så, man får anpassa sig.

Personligen tycker jag att 250 spänn i timmen för en Cubasemix låter aningens saftigt, men wah-wah har kanske massa dyr hårdvara att finansiera?

Postat
för mig är det väldigt projekt baserat. diggar man musiken? kan det innebära en öppning för en själv? budget ifrån skivbolag eller är det band/artist som siktar på eller har licens deal?

Exakt så, man får anpassa sig.

Personligen tycker jag att 250 spänn i timmen för en Cubasemix låter aningens saftigt, men wah-wah har kanske massa dyr hårdvara att finansiera?

Ja det kan jag nog hålla med om. Sitter man enbart i Cubase och mixar så skulle inte jag ge många kronor för det.

Postat
för mig är det väldigt projekt baserat. diggar man musiken? kan det innebära en öppning för en själv? budget ifrån skivbolag eller är det band/artist som siktar på eller har licens deal?

Exakt så, man får anpassa sig.

Personligen tycker jag att 250 spänn i timmen för en Cubasemix låter aningens saftigt, men wah-wah har kanske massa dyr hårdvara att finansiera?

Ja det kan jag nog hålla med om. Sitter man enbart i Cubase och mixar så skulle inte jag ge många kronor för det.

Baserat på dina egenskaper i Cubase då eller?

Mixning är så mycket mer än inställning av nivåer, effekter, ljudbild osv.

Postat
för mig är det väldigt projekt baserat. diggar man musiken? kan det innebära en öppning för en själv? budget ifrån skivbolag eller är det band/artist som siktar på eller har licens deal?

Exakt så, man får anpassa sig.

Personligen tycker jag att 250 spänn i timmen för en Cubasemix låter aningens saftigt, men wah-wah har kanske massa dyr hårdvara att finansiera?

Ja det kan jag nog hålla med om. Sitter man enbart i Cubase och mixar så skulle inte jag ge många kronor för det.

Baserat på dina egenskaper i Cubase då eller?

Mixning är så mycket mer än inställning av nivåer, effekter, ljudbild osv.

Jag tänkte mer på att om man enbart använder Cubase och inga hårdvaru grejer och så...så vettifan. Ja det är ju klart, sitter man med väldigt bra lyssning osv så kanske...

Ja jag är absolut ingen mixkung så såga mig inte nu... 🥰🙂

Postat
Ja det kan jag nog hålla med om. Sitter man enbart i Cubase och mixar så skulle inte jag ge många kronor för det.

SX, Logic, Pro-Tools...

Har jobbat med allihop vid olika tillfällen och upplever dom som rätt så likvärdiga! Åtminstonde i dom versioner jag arbetat med.

Personligen tycker jag att 250 spänn i timmen för en Cubasemix låter aningens saftigt, men wah-wah har kanske massa dyr hårdvara att finansiera?

Det är väl trots allt arbetsinsatsen som ska kosta!? 🥰

/wah-wah

Postat

Ja resultatet är ändå det viktigaste. Klart att jag som kund anlitar den som är "bäst".. då kan man nog lägga ut lite mer pengar på´t.

...ja jag är lite kluven så lyssna inte alltför mycket på mig. 🥰

Postat

Jag är inte utb Ljudtekniker eller ens utb innom musik

så jag anser mig inte "direkt" ha rätt att ta betalt.

Därav gratis..

Å andra sidan, det är förbenat kul att hålla på

med det. Hade man vatt lite mer insatt i det så

kanske man skulle kunna leva på det.. 🥰

Postat

Jo, jag menar att "mekaniska" delen av mixning bara är hälften av jobbet.

Den "statiska" ljudbilden är relativt enkel att upprätta för en någorlunda erfaren mixare.

Men den kreativa biten är det som skiljer "bra" från "dåligt".

Ändringar i arr, mängder av automationer och bla bla bla...

Jag har svårt att förklara sånt här med ord.

Läs "The Mixing Engineers Handbook" av Bobby Owsinski och "The Art Of Mixing" av David Gibson, två mycket bra böcker i ämnet.

Och lyssna på Prodigy "Always outnumbered, never outgunned" och Marilyn Manson "Holy Wood"

som innehåller mycket av det jag inte lyckas förklara...

Man kan bara lära sig så och så mycket, sen är det talang och kreativitet som tar en framåt.

Och eventuella misstag. 🥰

Postat
Jo, jag menar att "mekaniska" delen av mixning bara är hälften av jobbet.

Den "statiska" ljudbilden är relativt enkel att upprätta för en någorlunda erfaren mixare.

Men den kreativa biten är det som skiljer "bra" från "dåligt".

Ändringar i arr, mängder av automationer och bla bla bla...

Men då börjar vi väl komma in på produktion.

Jag vet att det är ett stort gränsland mellan produktion och mixning. Men om man blir anlitad att mixa (inte producera) ska man nog inte gå in och peta i arret.

godscent (oregistrerad)
Postat
Jo, jag menar att "mekaniska" delen av mixning bara är hälften av jobbet.

Den "statiska" ljudbilden är relativt enkel att upprätta för en någorlunda erfaren mixare.

Men den kreativa biten är det som skiljer "bra" från "dåligt".

Ändringar i arr, mängder av automationer och bla bla bla...

Men då börjar vi väl komma in på produktion.

Jag vet att det är ett stort gränsland mellan produktion och mixning. Men om man blir anlitad att mixa (inte producera) ska man nog inte gå in och peta i arret.

det håller jag till fullo med om.

mixa och producera är för mig två vitt skilda saker.

dom kan ju dock gå ihop exempelvis om man blir anlitat för

att göra en så kallad radiomix av en låt.

då brukar det både bli arr ändringar och mix jobb.

för att inte snacka om remixar, då brukar man bli både

låtskrivare, mixare och producent.

godscent (oregistrerad)
Postat
Nej jag tycker du har fel. Man måste in och klippa ihop grejerna själv om det inte funkar.

känner man att man har förtroende ifrån producenten och man är beredd att göra en, som jag ser det, ändring i produktionen utan att få cut så är det klart att man kan göra det, men måste tycker jag inte. producenten har ansvaret och har också betalt för det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.