Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Behöver 1: en trummis som gÄr loss ordentligt i typ 4 minuter i 4/4 120 klick.

Behöver 2: en bassist som flippar rejÀlt och solar till trummorna i C jonisk och G mixolysik.

Behöver 3: en keyboardist som lÀgger cool voicing med typ Cmaj9 och G 13 -ackord och resten av ackorden i skalan valfritt hur som helst........

......sÄ har jag nÄgot att flippa loss med gitarren till !!!!!!!!!

Det kan bli coolt...

Vi kör allt i den hÀr ordningen rakt av - 16 bits wav.filer i 44.100kHz..

Kom igen- improvisrera nÄgot inom ramarana för detta- det tar bara 4 minuter per skalle-blir kul !!!!!!

MERA SYNKOPER !!!!!!!!!

😛

Redigerat av pxm
Annons
Postat

vore coolt om nÄgon ville mixa ocksÄ.....

:rolleyes:

Postat (redigerat)

🙁 vill ingen vara med ????(- det Ă€r ju vanlig C-dur och 4/4,roligt och enkelt.)

Edit:

eller om nÄgon annan vill köra gitarren eller saxofon eller nÄt sÄ kan ev. jag prova att mixa...

...nÄgon?????

Redigerat av pxm
Postat

(bump)

Postat

Jag spelar musik och har gjort det sÀkert i 45 Är.. Vet inte vad du talar om!!! Jonsi och mixolysisk??? GÄ och göm dig under din LSD stubbe igen! Tok!!!

Postat (redigerat)

Mixolysisk dur? Finns det? Jag spelar absolut aldrig efter nÄgra skalor. Inte medvetet i alla fall.

Jag kanske fÄr bli rÀttad hÀr, men Mixolydisk G Àr nÀstan samma som vanlig G-dur (eller G-Jonisk skala) dÀr skillnaden Àr att 7:an Àr sÀnkt ett halvt tonsteg. Detta gör att det Àr exakt samma toner som i C-dur (eller C-jonisk) med skillnaden att man spelar ett G i basen. Man kanske skulle kunna sÀga att mixolydisk skala Àr en "ledsnare dur". Man spelar över det femte ackordet (som Àr ett durackord) frÄn vanlig dur om man rÀknar i samma skala:

C-dur (eller C-jonisk)

D-moll(D-dorisk)

E-moll(E-frygisk)

F-dur (F-lydisk)

Och sedan G-dur (G-mixolydisk)

(Jag fÄr reservera mig för skalnamnens stavning.)

EDIT: Jag försökte komma pÄ nÄgot exempel pÄ kÀnd lÄt i mixolydisk skala med hjÀlp av pianot: Guns'n'Roses "Sweet child of mine". I alla fall inledningsvis.

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 2
Postat

du har rÀtt erikdp...

och helgobald: jag bestÀmde bara tonart för skapelsen..

jag gÄr inte pÄ LSD.....

och...jag vill fortfarande spela !!!!!!!

Postat

du har rÀtt erikdp...

och helgobald: jag bestÀmde bara tonart för skapelsen..

jag gÄr inte pÄ LSD.....

och...jag vill fortfarande spela !!!!!!!

trumsolo, bassolo, gitarrsolo till orgelklink.....lĂ„ter som första gĂ„ngen man repade 🙂

Postat

eh...jag tÀnkte mer pÄ vild jazzfusion stil.....

😕

Postat (redigerat)

Jag hÄller pÄ dig pxm! Inte för att jag ett piss musikteori men, det lÀt som att det var en poÀng dÀr som jag förstod ÀndÄ.

Redigerat av idkfa
  • Gilla 2

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.