Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Behöver 1: en trummis som går loss ordentligt i typ 4 minuter i 4/4 120 klick.

Behöver 2: en bassist som flippar rejält och solar till trummorna i C jonisk och G mixolysik.

Behöver 3: en keyboardist som lägger cool voicing med typ Cmaj9 och G 13 -ackord och resten av ackorden i skalan valfritt hur som helst........

......så har jag något att flippa loss med gitarren till !!!!!!!!!

Det kan bli coolt...

Vi kör allt i den här ordningen rakt av - 16 bits wav.filer i 44.100kHz..

Kom igen- improvisrera något inom ramarana för detta- det tar bara 4 minuter per skalle-blir kul !!!!!!

MERA SYNKOPER !!!!!!!!!

😛

Redigerat av pxm
Annons
Postat

vore coolt om någon ville mixa också.....

:rolleyes:

Postat (redigerat)

🙁 vill ingen vara med ????(- det är ju vanlig C-dur och 4/4,roligt och enkelt.)

Edit:

eller om någon annan vill köra gitarren eller saxofon eller nåt så kan ev. jag prova att mixa...

...någon?????

Redigerat av pxm
Postat

(bump)

Postat

Jag spelar musik och har gjort det säkert i 45 år.. Vet inte vad du talar om!!! Jonsi och mixolysisk??? Gå och göm dig under din LSD stubbe igen! Tok!!!

Postat (redigerat)

Mixolysisk dur? Finns det? Jag spelar absolut aldrig efter några skalor. Inte medvetet i alla fall.

Jag kanske får bli rättad här, men Mixolydisk G är nästan samma som vanlig G-dur (eller G-Jonisk skala) där skillnaden är att 7:an är sänkt ett halvt tonsteg. Detta gör att det är exakt samma toner som i C-dur (eller C-jonisk) med skillnaden att man spelar ett G i basen. Man kanske skulle kunna säga att mixolydisk skala är en "ledsnare dur". Man spelar över det femte ackordet (som är ett durackord) från vanlig dur om man räknar i samma skala:

C-dur (eller C-jonisk)

D-moll(D-dorisk)

E-moll(E-frygisk)

F-dur (F-lydisk)

Och sedan G-dur (G-mixolydisk)

(Jag får reservera mig för skalnamnens stavning.)

EDIT: Jag försökte komma på något exempel på känd låt i mixolydisk skala med hjälp av pianot: Guns'n'Roses "Sweet child of mine". I alla fall inledningsvis.

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 2
Postat

du har rätt erikdp...

och helgobald: jag bestämde bara tonart för skapelsen..

jag går inte på LSD.....

och...jag vill fortfarande spela !!!!!!!

Postat

du har rätt erikdp...

och helgobald: jag bestämde bara tonart för skapelsen..

jag går inte på LSD.....

och...jag vill fortfarande spela !!!!!!!

trumsolo, bassolo, gitarrsolo till orgelklink.....låter som första gången man repade 🙂

Postat

eh...jag tänkte mer på vild jazzfusion stil.....

😕

Postat (redigerat)

Jag håller på dig pxm! Inte för att jag ett piss musikteori men, det lät som att det var en poäng där som jag förstod ändå.

Redigerat av idkfa
  • Gilla 2

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.