Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Tänkte kolla om det är vanligast att man lägger effekter på hela paketet, med leadsången och den duplicerade sången, eller om man brukar välja att lägga effekterna bara på själva leadspåret? Också om man brukar mixa den duplicerade sången tillsammans med leaden? Alltså lägga kompressor och hela rubbet på en buss dit alla sångspår är skickade. Eller brukar man skilja dessa åt på något vis?

MVH/Olof

Annons
Postat

allt handlar väl om vilken genre du mixar, och vilken typ av effekt du vill uppnå. i mix jag gjorde nyss så duplicerade jag sången (i brist på dubbar) gjorde en telefon EQ och komprimerade kraftigt och la på lite rördist. sen skickade jag leaden och kopian till en buss och lät kopian ligga och skräpa i bakgrunden bara, just för att få leaden lite tjockare och tydligare... det fungerade rätt bra.

gör du en kopia av lead sången så måste du nästan göra något med den för att det ska ge något mer resultat än att volymen ökar. En dubb däremot brukar feta till sången ändå! 🙂

Postat

Jag brukar göra både och faktiskt 🙂

Det beror ju såklart på situatitionen men jag brukar tänka mig att jag fyller ut leadsången bäst med dubbar av lite olika karaktärer, så jag mixar dessa dubbar olika. T.ex. vissa som mest har diskant och blir som viskningar, och vissa som fokuserar på att fylla ut i de lägre registrerna och är hårt komprimerade.

Ofta blir det att jag gör en buss sen för bara dubbarna där man lägger effekter som lite reverb och delay typ. Och sedan skickar jag den till en buss med all sång (inklusive leadspåret som är mixatt för sig) med bland annat en gnutta kompression på och så för att få det att smälta samman ytterligare.

Det är vad som oftast funkar för mig. Men prova dig fram, ta dig tid att testa göra på olika sätt och se vad du tycker blir bäst och kör på det.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.