Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det hörlursmonitoerer? Vill föredra detta dÄ jag har tajt om plats i min grotta..

NÄgon som kan rekommendera nÄn modell/mÀrke?

Tackar sĂ„ hjĂ€rtligt i förhand 🙂

Annons
Postat

För mixning blir det bÀst med öppna lurar om man mÄste köra med lurar.

Sennheiser HD650 Àr ett bra val. Kostar som ett par billiga monitorer, men om du ska ha dem som enda lyssning, sÄ bör du inte snÄla in och ta ett par halvtaskiga lurar, eftersom det blir mycket svÄrare att fÄ ihop bra mixar dÄ...

Postat

Observera "mÄstet" dÀr.

Det Àr egentligen inte sÀrdeles bra att mixa i lurar iom att stereobild, etc, blir helt annorlunda nÀr du har "högtalarna" alldeles pÄ öronen jÀmfört nÀr du har dom utplacerade i ett rum....

(Ööh... Hur skriver jag egentligen? Ja, hoppas att det gĂ„r att förstĂ„.)

Postat

Observera "mÄstet" dÀr.

Precis! Jag rekommenderar alltsÄ inte att ha lurar som enda lyssning annat Àn i nödfall.

Bara ett litet förtydligande... 🙂

Postat

Okej dÄ.

Men om man ska ha ett par högtalarmonitorer el va d heter 😉

Vad bör man lÀgga pÄ det dÄ? Typ..minimi peng om man inte Àr beredd att offra allt för mycket pÄ kvaliteten..

Är det olika monitorer som krĂ€vs om man kör goa jĂ€mfört med gitarr- pop/rock/trash? Eller spelar det ingen roll kanske..

Tack o Aight.. 😉

Postat

ja du.. det Ă€r kan det tyckas vĂ€ldigt mycket om.. ju mer specialintresserade och kunniga folk blir, desto högre tycks minipriserna bli 😆

sjÀlv har jag ett par för 3000... det var vÀl vad de sa var smÀrtgrÀnsen i affÀren.. duger utmÀrkt!

du kanske vill ha mycket basÄtergivning om du ska köra goa t ex.. men generellt brukar man sÀga att bara du vet hur dina monitorer lÄter i andra system sÄ gÄr det mesta bra. alltsÄ, har de lite bas sÄ vet du att du kan dra pÄ lite extra i mixen utan att det lÄter konstigt och vice versa m m..

//smulan

Postat

Ok Smulan.

Jag kör dock inte goa. (Thank you Lord!! 😆(min mening utan att dissa andra som gör det) 😉

jag spelar gitarrmusik. VaddÄ..ska man ha mindre bas Ätergivning dÄ?

Thanks and out..

Postat

du Ă€r knappast i behov av ett par monitorer som Ă„terger riktigt djup bas om du spelar gitarr, gitarren kommer liksom inte hela vĂ€gen ner i registret och sett ur det perspektivet Ă€r det meningslöst att ha monitorer som kan Ă„terge de lĂ€gsta/lĂ€gre basfrekvenserna, dock kanske du vill lyssna pĂ„ det i samband med annat? ..en musiker som gör musik dĂ€r basen Ă€r viktig och central behöver det mer Ă€n dig sĂ„ att sĂ€ga.. 😆

//smulan

Postat

Aha dĂ„ 😆

inte heller en basgitarr kommer ner i de frekvenserna du talar om.. eller?

Creds!!

Postat

haha.. got me.. 😎

jomenvisst. men gud vad jag kan vara blĂ„st ibland.. nĂ„vĂ€l. du har rĂ€tt. men du kanske Ă€ndĂ„ inte vill Ă„t de allra djupaste frekvenserna med en basgitarr heller.. men visst. everything goes. 😎

//smulerz

Postat (redigerat)

hmm....vill man inte Ă„t typ 50hz-22khz oavsett musikstil?

Jag menar, ljud förekommer ju runt 50hz Ă€ven i....hmmm....allt, typ....i varierande mĂ€ngd dock, men Ă€ndĂ„....och finns ljuden dĂ€r vill man höra dom, punkt slut! 😎

Sen vill man vÀl alltid ha sÄ "raka" monitorer som möjligt...! Har svÄrt att se varför man vill ha mer basÄtergivning för att man sysslar med en speciell musikstil! (fast du kanske menar att baselementen inte skall bottna vid för lÄg volym i basen)

För ska det vara mkt bas i en viss musikstil sĂ„ boostar man vĂ€l pĂ„ i basen nĂ€r man mixar....men monitorerna ska vĂ€l alltid bara Ă„terge precis hur det lĂ„ter!? 😎

Redigerat av Mr Keys
Postat

Huvudsaken Àr vÀl att du tar dig tid att gÄ runt till ett par olika musikaffÀrer och lyssnar, sÄ att du fÄr ett par monitorer som du trivs med.

DĂ€rigenom kommer du ocksĂ„ att mĂ€rka vilken skillnad olika prisklasser gör, och förhoppningsvis hittar du ett par hyfsat billiga som lĂ„ter nĂ€stan lika bra som de som kostar mycket mer... 😎

Problemet med monitorer som inte Ă„terger lĂ„gbasen ordentligt kan ju va att man fĂ„r en riktig överraskning nĂ€r man sedan ska spela ute och trummorna som lĂ„tit jĂ€ttebra hemma helt plötsligt fĂ„r hela PA-anlĂ€ggningen att vibrera pga all bas som inte mĂ€rktes hemma. (Jag lovar, ljudteknikern blir jĂ€tteglad... 😎) Men det kan man iofs lösa genom att anvĂ€nda sig av visuella hjĂ€lpmedel...

Postat

Oki..nÄgra model/mÀrkes- rekomendationer? SÄ man inte e helt vilsen..

e lite skum pĂ„ sĂ„nna dĂ€r försĂ€ljare..har blivit blĂ„st en gĂ„ng innan dĂ„ en idiot fick mig att köpa en baseffekt till min gitarr för mina första och sista sommarjobbspengar. Han ville bara sĂ€lja o sa att det var samma sak bas/gitarr-effekter, men nĂ€r jag glad o sprallig kom till repokalen o visade mitt nya inköp till bandkamraterna sĂ„ blev dom impade, men nĂ€r jag satte igĂ„ng skiten lĂ€t det som om man hade haft gitarren i röven eller i en plĂ„tburk 😎

Karma till alla som hjĂ€lpt 😎

Postat

tja.. det Ă€r ju vĂ€ldigt underordnat om man gör akustisk mespop till exempel.. det Ă€r inte alls sĂ€kert att du Ă€r sĂ„ lĂ„ngt ner som (!) 22 khz.. men det förstĂ„s, du kanske har en finfin gitarr.. som kommer dit 😎 eller sĂ„ Ă€r rösten kanske otroligt djup.. 😎 men du fĂ„r ju Ă€ndĂ„ anstrĂ€nga dig för att komma sĂ„ lĂ„ngt ner med de förutsĂ€ttningarna . . .

Sen vill man vÀl alltid ha sÄ "raka" monitorer som möjligt...! Har svÄrt att se varför man vill ha mer basÄtergivning för att man sysslar med en speciell musikstil! (fast du kanske menar att baselementen inte skall bottna vid för lÄg volym i basen)

För ska det vara mkt bas i en viss musikstil sÄ boostar man vÀl pÄ i basen nÀr man mixar....men monitorerna ska vÀl alltid bara Äterge precis hur det lÄter!?

Rak frekvensgÄng Àr ju liksom poÀngen med monitorerna, visst. Men som du sÀger, det kanske krÀvs att jag höjer volymen högt hemma innan jag faktiskt hör eller tycker mig höra det jag Àr ute efter.. om monitorerna har en kraftigtare basÄtergivning sÄ behöver jag kanske inte vÀcka grannarna pÄ tisdagsnatten klockan 03:40 bara för Ä se om basen verkligen Àr sÄ djup som jag vill att den ska vara (om man bara kÀnner sina monitorer Àr det inte sÄ farligt om de inte Àr helt Àrliga, det kan t o m vara praktiskt, som sagt).. Ä visst boostar man basen om man vill ha mkt bas, men det innebÀr inte att det lÄter bra.. om man upplever basen som lÄg nÀr den inte Àr det, dÄ kan man ju rÄka ut för allt möjligt otrevligt (som android pÄpekade) ... ska Ä ska, det Àr som sagt poÀngen, men sÄ ovanligt att de inte gör det Àr det inte.. kika bara i testet i studio..

//smulan.

Postat

tja.. det Ă€r ju vĂ€ldigt underordnat om man gör akustisk mespop till exempel.. det Ă€r inte alls sĂ€kert att du Ă€r sĂ„ lĂ„ngt ner som (!) 22 khz.. men det förstĂ„s, du kanske har en finfin gitarr.. som kommer dit 😉 eller sĂ„ Ă€r rösten kanske otroligt djup.. 🙂 men du fĂ„r ju Ă€ndĂ„ anstrĂ€nga dig för att komma sĂ„ lĂ„ngt ner med de förutsĂ€ttningarna . . .

Öh!

Jag tror det föreligger ett litet lÀsningsfel eventuellt.

22kHz Ă€r vĂ€ldigt högt. Över vad en normal mĂ€nniskas hörsel kan uppfatta. Tror inte nĂ„gon kan sjunga sĂ„ högt heller. 🙂

Prova en hundvissla 🙂

F'lÄt! kunde inte lÄta bli.

HĂ„kan

Postat
22kHz Ă€r vĂ€ldigt högt. Över vad en normal mĂ€nniskas hörsel kan uppfatta.

Du lĂ€r vĂ€l kĂ€nna basen Ă€ven om du inte "hör" den? Eller? 😉

Postat

Jag tror ni tÀnker pÄ 22hertz, inte 22kilohertz (22000 hertz), som Àr alldeles för högt för en frisk ung hörsel att höra.

Postat

Kan dubbla det dĂ€r med Sennheiser HD650 förövrigt. Jag har ett par Sennheiser HD600 sen början pĂ„ 2001 (föregĂ„ngaren till HD650), och det Ă€r ett av det bĂ€sta köp jag nĂ„nsin gjort tror jag 😉

/Daniel

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

demoniqus har sagt att vid 12 hz skiter man pĂ„ sig sĂ„ köp inte FÖR bra högtalare.

Postat
demoniqus har sagt att vid 12 hz skiter man pĂ„ sig sĂ„ köp inte FÖR bra högtalare.

Pjae, det finns vÀl högteknologiska vapen (under utveckling?) som gÄr ut pÄ att man spelar ut en ton runt 18hz (tror jag det var) som fÄr hjÀrtat att skena..

/Daniel

Postat

Har hört att samma fenomen kan hÀnda om man stÄr brevid

en Top Fuel dragster vid start utan hörselskydd... 😉😆😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.