Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har ett tråkigt problem vilket jag hoppas någon kan hjälpa mig med, kanske någon som varit i samma sits som jag...?

Har jobbat med ProTools senaste 5-6 åren och har aldrig stött på just detta problem.

Det hela började med lågt hårddiskutrymme på min backup-disk...

Hade en låt som jag mixat åt en vän och skulle nu göra en backup på hela sessionen. Jag har som princip att spara ALLT som jag jobbat med, vilket jag även skulle göra denna gången. Ser dock att min backup-hårddisk börjar bli full. Jag uppmärksammar även att det det finns mycket inspelad tystnad i sessionen, som jag i regionerna visserligen klippt bort, men som ligger där "under ytan". Så innan jag kopierar över hela mappen så använder jag den finurliga funktionen "compact regions" som jag gjort så många gånger förr.... Jag klickar igång "compact" under "regions" och ser hur den börjar arbeta... Går sedan iväg till köket en vända för att plocka ur disken och när jag återvänder: bluescreen!!! wtf? Är lite halvt upprörd på min dator och är tvungen att starta om den...

efter omstart kör jag igång min session igen, denna gången får jag upp dialogrutan att alla audio-filer saknas, skumt tänker jag för när jag kollar i mappen i utforskaren så ligger alla väsentliga filer där... så då testar jag att öppna en "session backup" istället? Jaha inte det heller, alla filer saknas... Men då tänker jag: Om den lyckades göra en compact av filerna så kommer ju filerna inte vara lika stora och hann den inte uppdatera regionerna med den informationen så stämmer ju inte "länkarna" till filerna s.a.s... Så då kör jag en manuell sökning av de saknade filerna: javisst hittar den dem....

Alla filer hittas och allt ser jääätttebra ut... tills jag ska lyssna: Alla tracks är kastade huller om buller i tid, och spelas lite när de själva vill... en enda stor röra helt enkelt...

Dock ser ju det ut som innan och det ser även "tajt" ut precis som innan katastrofen... Gör då en "recalculate waveform overviews" och då ser jag även vad jag hör: Kaos! Jag får lite halvt panik och börjar köra spot på varje region för att se om time code kanske inte stämmer.. åh det gjorde den verkligen inte, men varken den tidskoden som regionen nu hade eller som var satt som "original time stamp" stämde!??

Är jag körd?? vad ska man göra??

Redigerat av Limpan
Annons
Postat

Skickat ett PM

Postat

Tack chrisB för tipset.

Jag har en tes:

när man väljer "compact" så får man även välja "padding", alltså hur mycket "extra" den ska spara utöver regionområdena. Jag valde där 2000ms... Borde det inte gå att sätta griden på ms, dra ut varje region till "fullstorlek" och klippa bort 2000ms, sedan sätta ditt regionen där den satt från början? Detta är väldigt tidsödande, men borde väl fungera?

Postat

Tack chrisB för tipset.

Jag har en tes:

när man väljer "compact" så får man även välja "padding", alltså hur mycket "extra" den ska spara utöver regionområdena. Jag valde där 2000ms... Borde det inte gå att sätta griden på ms, dra ut varje region till "fullstorlek" och klippa bort 2000ms, sedan sätta ditt regionen där den satt från början? Detta är väldigt tidsödande, men borde väl fungera?

Svar på min egen fråga: Jo det funkar, eller det funkade iaf på trummorna, för alla de regionerna var lika långa, så det var inget problem att få dem i synk igen. Däremot fick jag manuellt lyssna mig in vart gitarrspåren skulle ligga, men det löste sig till slut, efter lite kämpande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.