Zoddos Postat 5 oktober 2011 Postat 5 oktober 2011 (redigerat) Hej hej hemskt mycket hej. Jag ska köpa ett par bongotrummor under/runt tusenlappen. Men jag har ingen aning om hur man väljer ut bongotrummor eller vad man ska tänka på köper sådana. Jag undrar om nån kan ge mig lite tips ??? Gärna lite tips på vilka material som är bra. Tack på förhand. 🙂 Redigerat 5 oktober 2011 av Zoddos
hegobald Postat 5 oktober 2011 Postat 5 oktober 2011 Har du inte Google hemma hos dig? Kolla t.ex http://www.bongomania.com/eng/articles/thebasics1.html
Gubben i Kalmar Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Tack för länken helgoblad! Man är lite villrådig......men vad för fabrikat har gott rykte...eller marnads- ledande?
MRS8 Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 kolla thomann de har från 300,- upp till några tusen. den dyrare är nog bäst.
Frekvensspektrumanalysator Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Nu vet jag inte vad dom kostar, men Latin Percussion är väl nån slags standard i sån där jungelmusik.
Gubben i Kalmar Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 😄 "......,Latin Percussion är väl nån slags standard......" Tack för Din "input".
Gubben i Kalmar Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 😄 Ett par "LP M201-AW BONGOS MATADOR" för 1150 Kr. Är det ett "bra val"? (på Thoman) Är det någon som har erfarenhet av detta "bongos"?
debatt Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Pearl Sonor Meinl Själv har jag ett par vintage från 79.
debatt Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Är det någon som har erfarenhet av detta "bongos"? Ja, se till att inte skinnen torkar och spricker som på mina. Har du tips på var man köper nya bra skinn?
debatt Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Slagverkskompaniet länk: Slagverkskompaniet, länk 1
MRS8 Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Meinl är bra. 3369 SEK kostar dessa. Heltjusiga! ser ut att andas kvalitet. 1
Gubben i Kalmar Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 (redigerat) Mycket snygga Bongos, debatt! 3komma3 lakan??? Men ska det vara bra så ska det. Vår budjet är ca: ett lakan! Har du tips på var man köper nya bra skinn? Jag spelar inte "bongo" själv......men är inte skin standard som strängar till guran? Eller låter Indisk kossa annorlunda mot sydamerikansk? Redigerat 6 oktober 2011 av Gubben i Kalmar
MRS8 Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Ja, se till att inte skinnen torkar och spricker som på mina. Har du tips på var man köper nya bra skinn? thomann har skinn och även vårdande grejer.
debatt Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Jag spelar inte "bongo" själv......men är inte skinn standard som strängar till guran? Eller låter Indisk kossa annorlunda mot sydamerikansk? Jag skulle inte köpa indisk kossa med risk för ansamlad dålig karma. Priserna varierar kraftigt. Mer än på gitarrsträngar kanske? Thomann har några olika här, men som man ser så är vissa avsedda för vissa modeller. Jag vet inte vad mina heter, men får väl gå på några universella neutrala skinn kanske, om det finns och som kan snäppas fast oavsett modell då. Thomann, tack MRS8!
Gubben i Kalmar Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Men det ska tydligen inte vara kossan själv utan av ungen (kalvskinn). Jo jag skulle nog också vara noggrann med valet av skinn, om man har ett par trummor av "högre kvalité".
debatt Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Dessa var fina, LP 201AX-2AW GENERATION II. Hos Thomann finns ju ljudprov också. Om det nu är så att de verkligen där spelar på de bongos som illustreras.
debatt Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 (redigerat) Men för att hålla mig till ämnet = bongobudgeten... Dessa från Meinl för 1085 verkar nice. Heveaträ och buffelskinn. Färg Leopard burl. MEINL FWB190LB. Redigerat 6 oktober 2011 av debatt
debatt Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Sonors gula för drygt femhundringen tyckte jag lät både för tunna och ihåliga. Nu spelar de ju med mycket/enbart enstaka fingrar, men man kan ju spela med mer hand också.
Gubben i Kalmar Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 (redigerat) Jag/vi ska jämföra ljudproven och hoppas det är "äkta". Nu har vi lite mer att ta på.....och mycket bra att kunna bolla tankar, erfarenheter med andra som har "seglat förr". Nu har Zoddos lite och bita i! Redigerat 6 oktober 2011 av Gubben i Kalmar
Gubben i Kalmar Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Men något som slog mig........storleken verkar vara en "kritisk parameter". Stora är dyrare och kan leverera djupare ljud....eller är jag ute i det blå?
debatt Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 (redigerat) Men något som slog mig........storleken verkar vara en "kritisk parameter". Stora är dyrare och kan leverera djupare ljud....eller är jag ute i det blå? Det stämmer bra. Jag har fullskaliga. Har man riktig otur blir man pålurad souvenirbongos, ungefär som turisttablas. För runt 1000 SEK får man kompetenta stämbara bongos. Det finns några att välja på. Blir delvis en fråga om smak för utseendet. Redigerat 6 oktober 2011 av debatt
debatt Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 (redigerat) De där LP Matador ovan, LP M201AW 1149 SEK var grymt snygga. Redigerat 6 oktober 2011 av debatt
Gubben i Kalmar Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Det blev en hel del att "smälta" detta. Men "til syvende og sidst" ska väll Zoddos säga sitt. LP Matador verkar han vara "körd på", ljust ek och guld-kromatering. Men dom tiger mönstrade, lite mörkare är ju urtjusiga.
debatt Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Även om dom var tjejiga så var Matadorerna finast.
Gubben i Kalmar Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 (redigerat) Det är nog sant...men du har ett pris på 1049 kr.....var då? Nä det måste vara 1149 på Thoman?!? Redigerat 6 oktober 2011 av Gubben i Kalmar
debatt Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 (redigerat) Det är nog sant...men du har ett pris på 1049 kr.....var då? Nä det måste vara 1149 på Thoman?!? Ja, just det, skrev fel. 1149 på Thomann. Å andra sidan, x8 Drums är billiga. Bra demo där. Fraktkostnad? 1016 SEK plus frakt. Redigerat 6 oktober 2011 av debatt
Gubben i Kalmar Postat 6 oktober 2011 Postat 6 oktober 2011 Tack debatt. Ska kolla upp stativet. Jag ska själv ha ett bättre notställ så det blir nog Thoman "hur eller hur".
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.