Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har insett att jag inte kommer få tillräckligt bra ljud inspelat med en Vox Valvtronix 100 watt.

Har därför börjat kolla på en Pod. Har hört mycket gott om Pod X3. Men vad är egentligen skillnaden mellan Pod X3 och Pod HD?

Annons
Postat

Pod HD är nyare, dvs nyskrivna algoritmer och mer/snabbare processorkraft. Mer verklighetstroget ljud, nyare effektalgoritmer. Färre stärkarmodeller, men "Upp till tio ggr mer förstärkar-DNA per modell" enligt Line6 själva.

Postat

Några skillnader tas upp här:

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=962743

Enligt Line 6 så ersätter inte HD serien X3 bean serien som fortfarande säljs (X3 live togs bort pga felkonstruktion = reklamationer). De ska rikta sig till olika målgrupper.

HD har tagit bort flera av de bra funktioner som fanns i X3. Den saknar vissa usb inspelningsfunktioner som stereospår samtidigt som reamping med torra spår i DAW mm. Den saknar samma bra eq, mic preamps för sång mm samt basförstärkare.

Det finns inte heller något vst Pod farm till dator för HD, vilket X3 har.

HD har ny teknik med nya förstärkare/cabs och har fått samma effekter som deras M modeller (mestadels samma fx som finns i deras ca 11 år gamla stompboxar).

HD300 och 400 är ganska nerbantade versioner jämfört med 500 vilket stör många.

HD har även en dsp limit som är irriterande och begränsande om man vill använda vissa fx och förstärkare tillsammans.

Just när det gäller metal så tycker jag själv att X3 är tightare och mer lättrattad än HD. För clean och overdrive så gillar jag HD klart över X3.

De inbyggda Cab IR är fortfarande en svaghet tycker jag och det gör en stor skillnad att använda externa som redwirez eller gratisimpulser.

Förhoppningsvis så kommer fler modeller till HD och det kan bli intressant. 🙂

Postat

Det var det långa (och bättre) svaret! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.