Jump to content
Annons

Hemmastudio med 20000 budget (flytande)


cooldude

Recommended Posts

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Macbook pro. Laptop mao.

Ok... Jag har bättre koll på pc 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

nikko.

jag förstår att det är väldigt svårt att få en bra trumminspelning, men samtidigt drar jag mig från att lägga ner den iden helt och hållet.

även här känns det som att det är bättre att lägga ribban högra och missa med några steg än att kompromissa med vad jag vill göra från början... eller låter det överambitiöst?

Du kommer inte bara att missa med några steg. För att få en bra truminspelning krävs

-bra trummis

-bra trumset

-bra rum

-bra mickar, och kunskap om hur dessa ska placeras

-bra preamps

Det är väldigt svårt att komma upp i bra kvalitet om någon av dessa saknas.

Allt beror ju på vad du siktar på. Och vilken genre du jobbar inom. Om du ser truminspelningen som en rolig grej där du mest vill leka och testa lite - kör på! Men förvänta dig inte att få till några feta John Bonham eller Chris Lord Alge trummor!

Trumsamplingar lät plastigt och tråkigt för 10 år sen. Nuförtiden håller dom så pass hög kvalitet att dom flesta inte hör skillnad på dessa och riktiga trummor. Mycket av jobbet i studion handlar om att fuska. Så gå inte med tankarna att det automatiskt låter bättre för att man spelar in the real deal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trumsamplingar lät plastigt och tråkigt för 10 år sen. Nuförtiden håller dom så pass hög kvalitet att dom flesta inte hör skillnad på dessa och riktiga trummor. Mycket av jobbet i studion handlar om att fuska. Så gå inte med tankarna att det automatiskt låter bättre för att man spelar in the real deal!

Jag stod i valet och kvalet länge om jag skulle bygga ett liverum med möjlighet att spela in trummor eller inte. Valet blev till slut att jag kommer bygga en isobox för inspelning utav sång och gitarr. Superiordrummer låter helt enkelt riktigt jävla svinbra!!

Och om det är något band i framtiden som insisterar på att spela in trummor live kan dom ju isåfall åka och lägga trummorna i studio som har den möjligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. Robin. riktigt kul att du erbjuder att jag kan komma förbi. uppskattar det verkligen även om det nu var lite långt. MEd seriekoppla ljudkorten menade jag, var jag trodde du menade när du skrev Vidarekoppla ljudkortet.

drloop. Tanken är att spela in diverse musik men mycket dynamisk filmisk musik. post-rock om det säger något. men även andra genrar. tanken är att kunna vara hyffsat bred.

Det som lockar med att kunna spela in trummor när som och hemma är att man då kan ha hela processen mer flytande och inte behöva skriva färdigt innan utan kan spela in under processen osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

angående superiordrummer eller liknande. Hur lätt är det att få ett realistiskt ljud ur sådant, i t.ex. "byggande" delar där det inte enbart skall bli starkare utan också mer intensivt?

Det är väldigt enkelt (eller "relativt" ska jag säga), förutsatt att trummorna spelas på ett digitalt set. Om de pusslas ihop med medföljande midifiler och/eller programmeras rakt av är risken åter överhängande att de ger ett "programmerat" intryck.

Det enda aber som hänger kvar vad gäller trumsamplers är trovärdigheten i hi-hats, men den är ändå i dagsläget god.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du styr upp en bra trummis och ett eltrumset så kommer det att låta precis lika som när han spelar på ett riktigt trumset. Med skillnaden att du alltid kommer ha ett bra råljud på dina trummor, och att du kan gå in efterhand och ändra varenda liten detalj du inte är nöjd med!

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, men då kanske eltrumset är intressant då! vilka prisklasser ligger dessa i och vart är det värt att lägga ribban?

Kul med allas engagemang! verkligen roligt med alla svar ikväll

Du har att välja mellan gummipads, nätskinn och nu även TCS. Nätskinn har varit ledande det närmsta decenniet för sin "känsla" och känslighet. Roland är ledande inom dessa. Gummipads är mycket bättre än sitt rykte, men inte lika känsliga som nätskinn - turligt nog heller inte lika kostsamma av samma skäl. Både Roland och Yamaha har kit med gummipads. Nämnas bör att det också är dessa två aktörer som är störst, (med vissa uppstickare på sistone såsom drumit 5, Pearl epro live etc). Sedan finns det pads med TCS, en slags luftbubblefylld silikonsammansättning som enbart görs av Yamaha, vilket är det bästa jag spelat på (vilket också var anledningen till att jag köpte deras monster).

Om du inte är trummis, men ändå vill kunna lägga några beats med "känsla" så kolla på set runt tio papp i alla fall. Nya och/eller begagnade. Roland td-4 t.ex. Eller Yamahas 500-serie. Går du under den prisklassen blir det oftast för budget för att det ska vara lönt. Men du kan nog hitta något beggat på lite över 5-6000 om det vill sig.

http://www.thomann.de/se/yamaha_dtx520k_kompakt_e_drum_set.htm

http://www.thomann.de/se/roland_td4kx2_vdrum_compact_set.htm

etc...

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
<br />okej, men då kanske eltrumset är intressant då! vilka prisklasser ligger dessa i och vart är det värt att lägga ribban? <br /><br />Kul med allas engagemang! verkligen roligt med alla svar ikväll<br />
<br /><br /><br />

Är du trummis?

Om inte så programmera hellre trummorna alternativt sök nätsamarbete istället för att köpa ett trumset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte kalla mig trummis. inte kass på spela kanske, men är verkligen inte mitt main instrument.

ok, efter en natts sömn tänker jag såhär.. Kanske ska satsa på typ digidesign 002 och ett par bra monitorer. några bra mickar och mjukvara, akustik behandla inspelnings rummet, så kanske man ska börja med att programera trummorna och blir jag inte nöjd med det är det bara att köpa ett digidesign 002 till och ett trumset/alt eltrumset. Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

002 tillverkas inte längre. 003 är väldigt dyr om du inte tänkt köra Pro Tools. Avids drivers är dessutom ganska kinkiga jämfört med andra bolag.Du kan inte koppla ihop två 003 så vitt jag vet.Finns ingen direkt kvalitetsskillnad på tex Avid, RME eller M-Audio, MOTU på ADDA sidan. Så jag tycker det finns bra mycket mer intressanta lösningar än tex 003.RME Babyface har två kanaler men du kan bygga ut det med fler utgångar. 8 stycken via Adat anslutningen. Du kan med gott samvete köpa ett billiagare ljudkort, ADDA är inte den avgörande faktorn på ett ljudkort idag. Finns ljudkort med 8 mickpreampar under 4000. Skall du köra digitalt trumset behöver du inga audioingångar alls.Känns som du behöver sova några nätter till innan du går ut och köper nåt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är verkligen inte läge att köpa något än. Försöker bara få grepp om tankarna. och det är väldigt skönt med er som bollplank. såg att 002 fanns till salu på blocket för ca 2-3000. och de kunde man enligt robbin "vidarekoppla" (har jag förstått rätt då?) Fick tidigare i tråden förslag på t.ex. ett presonius firestudio project tror jag de hette, kanske kan vara något så kan man börja med att programera trummorna men man har ändå möjligheten att gå vidare, köpa fler mickar och spela in analogttrumset när man känner sig redo för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Nästan inga kommentarer alls om huvudmick till sång mm... Nog borde man satsa på nåt bättre än en B1... Sången är ändå det viktigaste i alla låtar, viktigare än trumljudet. Utom i gamla Spotnicks och Venturesklassiker förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

En ny fråga.

Om man då ska programmera trummor, styr detta på något sätt mitt val av mjukvara? eller är de ekvivalenta så att säga?

Vad skall jag annars ta hänsyn till vid val av mjukvara?

/Samuel

Det skiljer lite i användarvänlighet och givetvis i ljudet.

De mest frekvent förekommande är Toontracks "Superior Drummer"

samt dess omåttligt populära lillebror "EZ-drummer".

Även XLN Audios Addictive Drums är rosad och väldigt användarvänlig. Misstänker Att EZ eller Addictive hade funkat för dig om du vill ha ett bra ljud utan en större inlärningströskel eller urgröpning av plånboken.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

^

Seriös hemmastudio skulle jag säga gå vid en 100k. Ska man inte spela in trummor blir det billigare givetvis, då kanske man bara behöver 2st bra preamps istället för minst 4 (+ 8 mid-end)

Jag skulle satsa på Yamaha hs80 på budget då jag tycker de är överdrivet bäst i low-mid-end marknaden.

Sedan kanske ett RME ljudkort, med 8 I/O + 8adat ifall man vill uppgradera senare. Jag gillar ju iochförsig Digi 003an jag har men det har mer med att jag kör med PT än att det är bästa alternativet. Hade en oo2a innan och 003an har mycket bättre preamps (jag har testat) etc.

Släng på en riktigt bra sång mick som Peluso P12 eller Peluso 2247Le och en sm57 lr 2. Så är du good to go.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, bortsätt från diskussionen om seriös hemmastudio (vad räknas förövrigt in i 100k? dator, instrument osv?), speciellt efter som jag inte tänker lägga mig i den kategorin (utan som jag skrev i början "lite seriösare" hemmastudio) så verkar det som att programmera trummor verkar vara en bra utgångspunkt om inte annat.

utifrån det då så skulle det till en början se ut som att jag inte behöver 8 in utgångar men spontant så känns det som mer värt att lägga till lite pengar och ha tillräckligt med in/utgångar för att uppgradera om man vill börja spela in analoga trummor sedan? eller tänker jag snett nu?

Angående bra preamps, om man inte ska spela in trummor. vad behöver man då? och några specifika förslag man kan jämföra med? hur långt räcker preamps i ljudkort för ca 4000?

angående mickar: Vilken prisklass ligger Peluso P12 och Peluso2247Le?

Link to comment
Dela på andra sajter

Peluso p12 kostar nog cirka 11-12k Peluso 2247Le kostar runt 20k :S

Men sätt pengarna på P12an, har du en riktigt bra kondensator kan du spela in akustiska instrument riktigt bra etc, så slipper du tänka på det i framtiden.

Preamparna duger helt klart, preamps är för övrigt hypade av bara den.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, bortsätt från diskussionen om seriös hemmastudio (vad räknas förövrigt in i 100k? dator, instrument osv?), speciellt efter som jag inte tänker lägga mig i den kategorin (utan som jag skrev i början "lite seriösare" hemmastudio) så verkar det som att programmera trummor verkar vara en bra utgångspunkt om inte annat.

utifrån det då så skulle det till en början se ut som att jag inte behöver 8 in utgångar men spontant så känns det som mer värt att lägga till lite pengar och ha tillräckligt med in/utgångar för att uppgradera om man vill börja spela in analoga trummor sedan? eller tänker jag snett nu?

Angående bra preamps, om man inte ska spela in trummor. vad behöver man då? och några specifika förslag man kan jämföra med? hur långt räcker preamps i ljudkort för ca 4000?

angående mickar: Vilken prisklass ligger Peluso P12 och Peluso2247Le?

Jag skulle inte räkna in instrument här.

har du en Gibson Les Paul för 25,000:- och en Fender Jazzbas för 15,000:- tillsammans med en Mac Pro för 30 papp så har du "bara" 30 papp att handla mickar, ljudkort, monitorer och övriga saker för. Det räcker tyvärr inte speciellt långt i sammanhanget.

Har TS haft möjlighet att spela in hemma förut?

Vet du att du kommer spendera många timmar i veckan framför det eller finns risken att du tröttnar?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det var det jag tänkte, annars känns 100k inte speciellt mycket.

Har inte spelat in hemma innan, men spelat in på andra ställen en del innan, men då aldrig själv eller på egna grejer. Det är nog ingen risk att jag tröttnar, men tid är ju alltid en bristvara... Jag tänker dock att det finns en risk att tröttna om man inte satsar tillräckligt och får kompromissa hela tiden på grund av budget köp... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Personligen sa jag!

Ljudmässigt så är HS80 och NS10 helt olika.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
<br />jo det var det jag tänkte, annars känns 100k inte speciellt mycket. <br /><br />Har inte spelat in hemma innan, men spelat in på andra ställen en del innan, men då aldrig själv eller på egna grejer. Det är nog ingen risk att jag tröttnar, men tid är ju alltid en bristvara... Jag tänker dock att det finns en risk att tröttna om man inte satsar tillräckligt och får kompromissa hela tiden på grund av budget köp... eller?<br />
<br /><br /><br />

Dagens prylar är ofta riktigt bra, även budgetprylar. Ljudkortens ADDA spelar ingen roll om du köper billigt eller dyrt. Preampar låter också bra, även dom billiga. Mickar och högtalare är det skillnad på, där kan det vara värt att lägga lite mer tid på att undersöka vad du vill ha, men även här finns det mycket bra som inte kostar skjortan.

Inspelningsprogrammen är nog det du kan bli mest frustrerad på, arbetssättet är viktigt. Det blev ett lyft för mig när jag hittade ett program som jobbade med mig och inte mot mig.

Sedan är det så att med tiden så ökar din kunskap och ofta så upptäcker man efter en tid vad man gillar och vill ha. Så jag tycker det är bättre att börja med lite billigare grejer för att sedan plocka på sig det man gillar.

Fokusera på att det skall vara enkelt att spela in, det är den bästa present du kan ge dig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kolla på begagnade prylar i bra skick (så klart). Började med billiga prylar själv o det var väl egentligen pengar som jag kunde kastat i sjön lika väl, tycker jag nu i alla fall. Inte för att jag sitter med pro-utrustning men... mina 5 ören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...