Jump to content
Annons

Hemmastudio med 20000 budget (flytande)


cooldude

Recommended Posts

Tjenare, jag har tänkt bygga mig en lite seriösare hemmastudio men vet inte vart jag ska lägga ambitionen eller vart jag ska lägga pengarna.. Så hade uppskattat om ni hade lite tips om vad jag ska börja med att investera i och vad det är vart att lägga mer respektive mindre pengar på..

Jag vill kunna spela in såg,gitarr,Bas,trummor, piano och så vidare. Vad behövs och budget för det?

En andra fråga är om jag kan använda min Macbook pro som studiodator. Med exter hårdisk till?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du instrumenten sedan tidigare? Annars ryker väl pengarna direkt på ett av dem.

Och du hade visst dator som lär funka bra. Titta på monitorer då tycker jag. Sedan ett lämpligt ljudkort med de in- och utgångar du behöver. Företrädesvis firewireanslutning.

Om du ska ha ett seriöst rum så får du nog lägga en hel del pengar på akustiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, instrument finns redan, och du tror datorn kommer funka? (4 gb ram 2.4 gHz i5 processor)

Angående monitorer, vart bör man lägga sig i pris nivå för att monitorerna inte ska bli den svaga länken i studion? Samma fråga angående ljudkort och vad bör mer spela in i köpet av ljudkort förutom antalet in och utgångar? är begagnad marknaden aktuella på dessa områden?

Angående att justera akustiken i ett rum, någon som vet vart man kan läsa sig till grunden i detta?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

För att du ska ha ett par "tillräckligt" bra monitorer så måste du, vad jag vet, gå upp till en prisklass på åtminstone runt 4000 kr/styck, annars så är det väl svårt att undvika större avvikelser i frekvenskurvan. Är dock inte överdrivet insatt i monitorer så det kanske finns prisvärda alternativ för lägre pris.

Och vad gäller ljudkort (eller allt egentligen) beror väl priset helt klart på vilken nivå du tänkt lägga dig. Jag själv kör på ett Digi 002 och det kan du hitta begagnat på blocket till ett ganska hyffsat pris. Ett kort som helt klart duger till hemmabruk.

Jag har köpt stora delar av min hemmastudio begagnat och det kan jag helt klart rekommendera, letar man bara lite så kan man köpa riktigt bra prylar till bra priser. Din dator räcker till utan problem.

Köp på dig ett par Shure SM57 och Studio Projects B1, bra mickar till ett lägre pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag varit du hade jag tittat på ett Par KRK Rokit6.

Jag har iof inte mixat längre stunder på dom men det jag hört var riktigt bra för de pengarna.

Tillockmed så bra att jag beställde ett par i lördags. Yamaha NS-10 har jag sedan tidigare och dom ligger väl på runt 5-6papp begagnat, sen tillkommer ju iof ett slutsteg på det.

Krk lirar knappast i samma liga som Genelec eller Adam men å andra sidan kostar dom betydligt mindre också.

Övriga alternativ på monitorer skulle ju kunna vara Yamaha HS80, ganska lika NS10 tycker jag personligen.

Om vi kommer till ljudkort kan jag bara prata för egen del, Jag gör Digidesigns 002 och 003 rack.

Mycket bra prylar och det finns en del begagnat.

Tillexemepel det här:

http://www.blocket.se/stockholm/Digi_002_Rack_35512596.htm?ca=7&w=3

Preamparna i 002/003 är faktiskt inte helt tokiga.

De duger helt klart även om man kanske vill ha en extern till i vart fall Sång.

Hur som helst, en 002rack och ett par Rokit6 så landar du på ungefär 7500:- skulle jag gissa.

Då har du ändå 12,500:- över till andra roliga prylar. Och steg ett skulle väl kanske vara att köpa minst två mickar. En SM57 samt en Stormembrans för runt 1000-2000:-.

Gå till din lokala musikhandlare och fråga om du kan få låna hem 2-3 mickar för att pröva vilken du gillar bäst.

När du har dessa saker kan du börja i andra änden med att akustikbehandla rummet.

Du har fortfarande pengar kvar till det.

Datorn räcker långt, Jag kör en Macbook Pro 13" med 8GB ram (extern 24" skärm ansluten) och det har jag kört hyffsat stora sessions på utan problem.

Någon annan tycker säkert helt tvärtom mot mig men det var iallafall mina ören 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har 20 000 att investera så skulle jag absolut tänka kvalitet före kvantitet. Strunta i om du inte får allt på en gång, eftersom grejerna ska hålla flera år framåt. Med hålla menar jag nu inte enbart fysiskt, utan även att de ska fylla sin funktion om några år.

Så när det är frestande att köpa exempelvis ett ljudkort för 2000, tänk på att det ska vara kvalitet i sakerna du köper. Exempel: Visst kan du köpa billigare studiohögtalare, men varför? Köp ett par som fyller funktionen, men är tillräckligt bra för att räcka framåt.

Själv investerade jag en gång i ett par alldeles för dyra monitorer, men idag 6 år senare då dem fortfarande låter fint och räcker till för mina behov är jag såklart nöjd som fan. Tvärt om var det med mitt ljudkort som jag köpte för 1200. Fungerade inte direkt i 6 år, och lät inte heller något vidare. 1200 hade varit 1/4 på priset av ett riktigt fint ljudkort.

Däremot när det gäller musikprogram är jag böjd att tycka att man kommer långt med billiga saker. Ta Cubase Elements som exempel: jag har tidigare jobbat i en hyfsat proffsig Nuendomiljö, men när jag ville uppdatera hemmastudion så köpte jag Elements. Blev jag besviken på att det inte fanns alla häftiga funktioner: nej. För jag hade inte behov av dem för enklare låtskisser. Och när jag utvecklade behovet var uppdateringen till Cubase Artists både billig och enkel.

Så fundera på vilka funktioner du behöver, och vilka saker du måste ha i studion. Försök därefter fördela pengarna så att du får en bra nivå överlag på sakerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg krutet på din lyssning!

Monitorerna är viktigaste länken i alla aspekter.

Det betyder inte att du måste ha en viss sort, utan snarare vad du trivs med att lyssna på dina mixar i.

Skillnaden i monitorer i gapet mellan 3000:- upp till 5000:- för ett stereopar är abnorm.

Lägg dom extra kulorna på detta!

Ljudkort.....

Gör en reserch på vad folk har.

Det viktigaste är att du får spela in musik. Inte vara datatekniker!

M-Audio gör bra prylar för hyfsade pengar.

Kanske inte världens bästa micpreampar men det kan du ju addera senare när du mognat i inspelningens underbara värld.

Akustik....

Uj uj uj...

Det är ingen lätt värld.

Jag hävdar att det finns endast ett par här på forumet som behärskar ämnet något så när.

Att tro sig veta något om akustik som adept är bara att glömma.

Gör enkla justeringar.

Kolla min tråd på 107 kvadrat.

Enkla bredbandsabsorbenter som vem som helst knackar ihop på en dag!

Börja där!

Din dator kommer garanterat klara dina behov begynnande.

Piiiz!

/Cruncher

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, här var det snabba puckar.

Okej, som jag förstår det så är alla ganska överens om att jag bör införskaffa ett par bra monitorer i ca 5000 kr klassen?

angående ljudkort då... Digidesigns 002 verkar ju vara intressant, men om man då skall investera i kvalite som bogabriel föreslår vad är nästa steg? kollade thomanns pris på digidesign 003 och det var ju betydligt dyrare? är det nästa steg? eller finns det mellansteg? sog att digidesigns 002 hade 4 mic igångar och 4 tele (rätt uppfattat?) om man skall spela in trummor behöver jag lösa detta med lineboxar eller hur går jag då? (fler än 4 spår samtidigt alltså)

något mixerbord är inget att investera i? har läst någon tråd där åsikter som att de bara ställer till och inte tillför något men eftersom jag inte har någon koll kastar jag ut frågan, är det något att fundera på eller bara en källa för problem?

Angående micpreampar: vad kan de kosta, någon som kan ge exempel på relevanta alternativ?

ska kolla in tråden angående akustik. förstår att detta är enormt svårt men tänker att man iaf kan göra sitt bästa 🙂

Känner mig tok förvirrad i denna nya värld men uppskattar att ni rätar ut en del nystan iaf!

Tacksam!

Link to comment
Dela på andra sajter

tja, jag tänker mer seriösare än de trådar jag hittade med budgetar på ca 5000. Men för all del. har ingen fantasi om att bugga en professionell studio. Men ändå sattsa lite mer, med tanke på att dator och instrument redan finns tänker jag att man kanske ändå kan komma någon vart på en sådan summa... (?)

att tillägga är ju att detta är första försöket på en hemmastudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digidesign 003 är inte gratis, det finns andra ljudkort i samma klass som kostar mindre.

Men du behöver ju inte köpa helt nytt heller.

Det stämmer att 002rack endast har 4 XLR och 4 Tele, men 003 är likadan.

Ska du spela in fler än 4 spår samtidigt hade ju det roligaste varit att ha två stycken 002rack.

Bara du kan avgöra vart du vill lägga ribban.

Ett annat alternativ om du vill ha möjlighet att mixa med regel istället för med mus är ju denna:

http://www.thomann.de/se/maudio_projectmix_iopro_tools_mp.htm

Där har du ju också 8stycken XLR in om det känns som en nödvändighet.

Snacka med din lokala musikaffär, dom kan nog matcha priset något sånär.

Då ingår ju även mjukvara.

Jag mixad dock med mus i många år innan jag nyligen tröttnade och slog till på en större kontroller. Så fråga dig själv om du verkligen behöver den featuren eller om du istället ska lägga mer pengar på andra prylar.

Köper du Behringer B1031 så har du det bästa du kan få under 15000:-

Jag är inte beredd att hålla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

En "lite seriösare hemstudio" för 20000:- ?? Vad är det man jämför med här? Det känns som väldigt lite pengar för att kunna ramla in i "lite serösare" facket. Seriösare än vad? Grannen/lillbrorsan?

Vart går egentligen gränsen för seriös hemmastudio?

50,000:- eller 100,000:-

Jag tror det är en fråga som har väldigt unika svar beroende på vem man frågar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För dom allra flesta andra intrument brukar man klara sig på två mickar.

Det gäller ej trummor, så därdför undrar jag har du trummor själv eller tror du att du inom en snar framtid skall spela in trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

har ej trummor själv för tillfället, men detta är planerat då jag har som mål att kunna göra hela hemma produktioner, därav trummor också. men tänker spontant att jag oavsett kanske borde investera i ett ljudkort med fler ingångar då jag förr eller senare kommer vilja spela in trummor.

alternativt är väl att t.ex. köra på digidesign 002 som föreslogs innan och kära på 4 mickar till trummor? inte optimalt och då känns det bättre att köra ordentligt från början. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tar bort "spela in trummor" ur ekvationen, så klarar du dig utmärkt på ett 2 kanalers ljudkort. Du kommer då komma upp i högre kvalitet på de få kanaler du kan spela in på. Ett Apogee duet hade varit perfekt till din Macbook. Då har du även en bra lösning om du nån gång vill ta med dig studion till replokal/kompis/mormor.

Att få en lyckad truminspelning kräver så sjukt mycket att det i 90% av fallen både låter bättre och blir enklare om man bara kör med en trumplug, typ superior drummer istället!

Lägg 4500 på ljudkort, 5-10 000 på monitorer, 5000 på akustikbehandling och låt resten gå åt till diverse mysbelysning, kaffekokare och kablage!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid roligare att ha allt från början, frågan man ska ställa sig är nog följande:

Behöver man verkligen allting i början. Jag tror mer på lite mindre antal saker som man verkligen använder fullt ut.

Nu har jag promotat Protools länge nu i den här tråden.

Det här skulle också kunna fungera om du vill köra nåt annat än Protools.

Protools nio ska tydligen fungera med vilket interface som helst, inget jag prövat dock.

http://www.thomann.de/se/presonus_firestudio_project.htm

Det finns ganska många alternativ att välja och det är omöjligt att säga vilket som är bäst för just dig. Jag skulle rekommendera om jag var du att åka runt och titta lite hos andra och se vilka lösningar dom har valt och sen utgå från det.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjenare robbin!

kollade lite närmare på http://www.thomann.de/se/maudio_projectmix_iopro_tools_mp.htm'>http://www.thomann.de/se/maudio_projectmix_iopro_tools_mp.htm ochdet kanske är intressant. hade ju varit skönt att kunna mixa med regel... och verkar ju inte vara jättedyrt med tanke på att man får mjukvara med.

Funderade lite på din andra ide med 2 digi002 och rent praktiskt, går det att lösa med ingångar till min macbook pro?

http://www.thomann.de/se/presonus_firestudio_project.htm verkade ju också högst intressant, min fråga är då hur det står sig kvalitetsmässigt mot t.ex. digi002 eller http://www.thomann.de/se/maudio_projectmix_iopro_tools_mp.htm ?

överväldigad av era svar, kanonkul att få så snabba svar på mina ogenomtänkta frågor!

Link to comment
Dela på andra sajter

nikko.

jag förstår att det är väldigt svårt att få en bra trumminspelning, men samtidigt drar jag mig från att lägga ner den iden helt och hållet.

även här känns det som att det är bättre att lägga ribban högra och missa med några steg än att kompromissa med vad jag vill göra från början... eller låter det överambitiöst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Projectmix är en bra produkt för ändamålet faktiskt.

Digidesigns 002rack kopplar du med firewire in. Det sitter en vidarekoppling för firewire på baksidan utav kortet så det går att koppla den andra länkad.

Mixa på regel är alltid roligare 😉

Presonus har väl alltid gjort bra saker så det är knappast att köpa grisen i säcken.

Tycker dock inte du ska gå på mitt omdöme när det gäller saker utanför Digidesign då jag egentligen inte har någon större erfarenhet utav det.

Vart bor du någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Presonus har väl alltid gjort bra saker så det är knappast att köpa grisen i säcken.

Har dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår att det är väldigt svårt att få en bra trumminspelning, men samtidigt drar jag mig från att lägga ner den iden helt och hållet.

Nu kanske det inte är på tal alls för din del men digitala trummor är annars en enklare och billigare lösning än omständigheterna kring att ha plats, god akustik, och utrustning för att spela in trummor. Sen mindre oväsen också 🙂 En sladd från trummorna till ljudkortet sen några trumplugins är allt som krävs. I fall du har ett musikprogram dvs. Det är ett alternativ i fall du inte känner att du vill lägga ner för mycket pengar på hårdvara som behöver 8-10 in-/utgångar och preamps på det. Blir ju ändå att du behöver en ingång för varje mikrofon om du ska ha ut dessa på separata spår i ditt musikprogram.

Säger även tummen upp för just Pro Tools som jag kör själv med en 003a fader. Det är en smaksak om man gillar såna lösningar men för mig är det trevligt i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i göteborg.

okej, men då är ju det egentligen inget problem med två digi002. men frågan i sådana fall är ju om de skulle vara mer optimalt med ett t.ex. presonus med 8 ingångar. eller finns det någon nackdel att "seriekoppla" ljudkort?

angående projectmixen: är det någon som har en erfarenhet av denna?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad är det för musik du spelar?

Kan du spela trummor själv?

Jag trodde jag skulle lira in trummor jag också när jag fick återfall för 6 år sedan.

Trummor har jag spelat in hos polare som har grejerna uppställda och även har ljudkort med tillräckligt många ingångar. Du måste ju ha mickar också för att spela in trummor och då kan du kanske låna av polare, kanske till och med låna ljudkort?

Hittils har jag klarat mig med 2 ingångar på mitt ljudkort. Optimera för hur du normalt lirar in och inte för hur du tror du skall lira in i framtiden.

Mickar är roligare att köpa än ljudkort... likaså högtalare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Skicka mig ett PM om vad du har för dator så ska jag plocka ihop det bästa möjliga åt dig för din budget. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...