Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är på mikrofonjakt för att kunna livesända/spela in mindre seminarier med 1-3 talare åt gången och med en publik på runt 20-50 personer. Vi kommer att använda oss utav en M-Audio Fast Track Ultra eller liknande externt ljudkort med fyra micpreamps kopplat till en MacBook Pro.

Tanken har hittills varit att micka upp talare/panel som vanligtvis är stillastående vid bord med 1-2 kondensatormikrofoner någon meter ifrån och använda en kondensatormikrofon för uppmickning av publiken. Bäst hade väl varit en trådlös mikrofon för publikfrågor men eftersom vi inte använder oss utan något PA med högtalare så blir det ju konstigt. Uppmickningen är i dagsläget alltså endast för inspelning eller livesändning på internet.

Hur bör jag tänka kring stormembran/småmembran i detta fall? Vi tänker oss mikrofoner i den lägre prisklassen (1000-1500:-/mikrofon). Förslag på produkter uppskattas.

Annons
Postat (redigerat)

Kanske off topic...Är inte risken för strul ganska hög med datorer och ljudkort i fält?

Zoom har ju portastudior som kan spela in upp till 8 kanaler samtidigt. Jag har för mig den senaste även har fantommatning på alla 8 kanaler.

Sedan finns det handhållna inspelare som ändå verkar kompetenta klarar 4-6 kanaler samtidigt med två fantommatade och ett par passiva om jag inte minns fel (Zoom och Roland).

Redigerat av Erik dP
Postat

Tack för svar. Precis som Ridpojken säger så livesänder vi med Livestream eller Bambuser och vill helt enkelt försöka få ett hyfsat ljud för en billig peng.

Några tankar kring stormembran vs småmembran för talare/publik? Riktad upptagning vs mer rundupptagande?

Postat

Småmembran. Riktade kardioid. Line Audio CM3 eller Roede NT5. Köp dämpande hållare för att slippa ljud från bord. Absolut outstanding är Rycote Invision, borde vara Inv-7 tror jag som passar, knappt 600 dock.

Gunnar

Postat

Det är Line Audio CM3 eller Röde M3 jag varit lite inne på. Har själv ett par Oktava MK012or för privatbruk som jag kör till akustisk gitarr och som jag är väldigt nöjd med men tänkte att en stormembransmikrofon kanske skulle göra sig bättre för föredragshållare/talare. Har inte riktigt tänkt i banorna kring talande röster förut utan har bara mickat upp för sång eller instrument.

Postat

Jag har kört en del konferenser och det du måste göra är att sätta dig in i målgruppens situation. Du har ju två skilda åhörargrupper, en i samma lokal och en på distans.

- Hur upplever jag konferensen på distans? Jag ser ju ingenting, alltså blir ljudet viktigt. Då menar jag inte att det ska vara studiokvalitet utan snarare "uppfattbarhet" som gäller.

- Viktigt är att varje talare hörs, även de som inte sitter vid podiet. Ska det vara seriöst måste det finnas en mikrofon att skicka runt.

- Ordning och reda. Gör det tydligt för åhörarna vem som talar. Snabba replikskiften kan vara skoj, men svårt att uppfatta för dem som inte är där.

- Huvudtalaren bör ha en huvudburen mikrofon eller vara fastnaglad vid podiet annars fallerar det.

- En "allmänljudsmikrofon" funkar bäst om man just vill ha allmänljud. Ska det höras vad folk säger måste de ha en mik vid käften.

Skippa studiogrejerna och använd hanterbara mikrofoner tycker jag. Lite snabbkurs i tydlighet och mikrofonteknik brukar vara väl investerad tid.

Lycka till!

Postat

Småmembran. Riktade kardioid. Line Audio CM3 eller Roede NT5.

som ovan med tillägget att ev fundera på en rundupptagande mot/ovan publiken om du vill undvika skicka runt en handhållen

Postat

Finns det inget PA med för åhörare så klarar ni er med vanliga bordsmikrofoner.

Dina Oktava kommer fungera superbra.

Se till att känsligheten på mikrofonerna är bra så klarar du dig galant med detta.

Som demonen påpekar, en eller två rundupptagande ute i publiken på lite höjd.

En separat mikrofon för moderatorn och låt panelen få var sin bordsmikrofon.

In med signalerna i i en lågbrusande mixer.

Kör allt genom en vettig kompressor och skicka ut via Livestream.

Kommer bli hur bra som helst!

Piiiz!

/Cruncharn'

Postat

Jag var kanske otydlig men vi livesänder alltså både ljud och bild. Och eftersom vi inte använder oss utav högtalare för tillfället så kan vi inte använda oss utav en mikrofon att skicka runt i publiken endast för webb-besökarnas skull. Jag tycker det låter bra med småmembran för talarna. Bra riktningsverkan och blir dessutom lättare att placera. Det är ju publiken som blir svårare att få bra från första till sista rad men det kanske duger ändå.

Utökar vi budgeten för det så är det antagligen en PA-anläggning, trådlösa myggor och en trådlös publikmikrofon som kommer införskaffas. Tack för kloka svar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.