Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Riktigt så enkelt är det nog inte, Zak! Sitta och skylla på den enskilde individen för att han inte har något jobb köper inte jag helt.. 😏

Annons
Postat

det var inte riktigt så att jag ville säga att det är individens fel att han är i situationen han är i; däremot så är det ju tveklöst så att han är i den situationen. Han är arbetslös och har letat väldigt länge efter ett jobb, men ingen vill ju anställa honom av diverse skäl.

Att vi då gemensamt går in för att den här personen, mot relativt enkelt arbete, ska få tillräckligt med ersättning för att den ska klara sig, tycker jag ändå inte är dåligt.

Visst kanske man hade kunnat göra allt bättre. Men jag har inte hört särskilt många övertygande alternativa metoder än. Man får försöka se det som en del av en större process, och inte bara tänka på här och nu. För inte så länge sen svalt du ihjäl om du inte kunde klara dig själv. Idag så är det inte så. Imorgon har troligtvis alla det ännu bättre. Men det tar den tid det tar.

Postat

Fas 3 är ett förnedrande vuxendagis. Då tycker jag att det är bättre att ge människor någon slags ersättning utan krav på motprestation. Själv hade jag ett lönebidragsarbete som var meningsfullt och där jag gjorde nytta, men jag fick sluta när kommunen fick veta att jag var med i a-kassan och hade rätt till ersättning. Då ville de inte betala den del av lönen, ca 3 500 spänn, som staten inte stod för längre. Så går det till i sverige idag. Detta skulle kunna leda till att jag hamnar i fas 3, även om jag kommer att göra vad jag kan för att undvika det. Vad tyx om det zakyath?

Postat (redigerat)

Fas 3 är ett förnedrande vuxendagis. Då tycker jag att det är bättre att ge människor någon slags ersättning utan krav på motprestation. Själv hade jag ett lönebidragsarbete som var meningsfullt och där jag gjorde nytta, men jag fick sluta när kommunen fick veta att jag var med i a-kassan och hade rätt till ersättning. Då ville de inte betala den del av lönen, ca 3 500 spänn, som staten inte stod för längre. Så går det till i sverige idag. Detta skulle kunna leda till att jag hamnar i fas 3, även om jag kommer att göra vad jag kan för att undvika det. Vad tyx om det zakyath?

ja det är en väldigt tråkig situation. men det är inte hållbart i längden att bara kasta pengar på problemet för att lindra symptomen. är det inte bättre att fundera på hur man kan se till att det inte blir ett vuxendagis man måste gå till?

Redigerat av Zakyath
Postat

ja det är en väldigt tråkig situation. men det är inte hållbart i längden att bara kasta pengar på problemet för att lindra symptomen. är det inte bättre att fundera på hur man kan se till att det inte blir ett vuxendagis man måste gå till?

Detta har man ju haft tidigare , t ex med samhall, som numera väl är tämligen nedmonterat. Min anställning var ett bra exempel på hur det kan fungera men inte tillåts fungera när kommunen inte är villig att ta något ansvar öht. Sedan detta att du tror att det blir bättre i samhället, de senaste 20 åren har det inte varit något annat än försämringar i a-kassa, sjukpenning mm.

Postat (redigerat)

så du hade en bra anställning. synd att det inte fungerade. hur bör man göra för att fas 3 oftare ska bli så? vore det verkligen så hemskt om man kunde fixa fas tre istället för att slopa det?

sen undrar jag vem du tycker ska betala allt detta egentligen. för situationen är ju som sådan att om ingen, verkligen ingen vill anställa en på 450 dagar, så blir man garanterad ett slags yrke. är det verkligen en sån avskyvärd gest? många av de som finansierar den tycker faktiskt inte det. för de som har en traditionell anställning så går ofta fler än 5 av 10 pengasäckar till staten. Hur många fler pengasäckar tycker du ska gå åt?

sen skulle jag nog inte mäta hur bra det går för samhället i a-kassa.

Redigerat av Zakyath
Postat

Man kan inte få fas 3 att funka på detta sätt eftersom det är feltänkt från början. Man kan inte fösa samman en mängd människor som känner sej misslyckade och förvänta sej att de ska lyckas.

Det är naturligtvis skattebetalarna som ska betala, någotr som en övervägande del av dessa oxå är överens om. Vilket yrke är det du menar att man blir garanterad efter 450 dagar? Det är nyheter för mej. Den sista meningen är obegriplig.

Postat

jag håller inte med dig i det du säger, och tror att vi kanske kommer från det här i alldeles för olika synvinklar. kan du hjälpa mig att se det här mer ur ditt perspektiv?

ponera att fas 3 överges helt och hållet. du får bestämma hur man ska göra med de som inte finner arbeten på väldigt länge. hur gör du?

Postat

Tanken med fas 3 är att det ska leda till kompetensutveckling och andra saker som ska kunna leda till ett arbete mm men detta funkar inte. Istället har man lanserat nya tankar om att människor ska ha nånstans att gå och känna sej behövda och uppleva gemenskap osv, så att de inte glömmer bort att duscha mm, om jag har förstått det hela rätt. Orsakerna till att det inte funkar är dels att de som tvingas dit inte vill va där och dels att de som ska leda verksamheten till stor del utgörs av charlataner och rena skumraskfigurer.

Synsättet att vuxna människor som hamnat utanför arbetsmarknaden ska tvingas till denna förnedrande hantering som inte leder nånvart är för mej motbjudande. Vad man ska erbjuda istället har jag inget förslag på, men kan inte komma på något bättre tycker jag att det vore bättre att ge människor en summa pengar varje månad, och kanske ett gymkort eller en kontakt med en sjukgymnast och sedan lämna dem ifred.

Postat

okej. som jag ser det säger det till de som har svårt att få jobb att det är okej att inte arbeta, och att de gärna får fortsätta att vara sysselsättningslösa. inte på en fullt så medveten nivå, men det är långt ifrån många av våra beslut som är medvetna.

sen kanske du har rätt i att fas 3 inte fungerar som man ville att det skulle. men jag tycker inte att det innebär att vi ska "gå tillbaka till ruta ett" igen, utan att vi får ge det tid, utveckla det och försöka få det att funka.

vet du något om vad för slags möjligheter det finns för terapi som arbetslös?

Postat (redigerat)

jag skulle vilja att vi har full sysselsättning, där alla trivs på sina arbetsplatser. men jag tror inte vi kommer dit på ett bra tag (om någonsin)

däremot tycker jag det är kul att diskutera vad man kan förbättra och hur man ska försöka nå dit. men jag tycker det är tråkigt att prata om hur dåliga saker är och att ingenting funkar.

Redigerat av Zakyath
Postat

Nä de klart att man måste säga vad som e dåligt och peka på viktigare saker enligt sin egen åsikt om saker och ting här i världen.

Det finns ju förstås positiva saker oxå som till exempel....eeeh......till exempel........ööööööh.....

äh. 😄

Postat

FUCK vad irriterande! Jag har pratat med en tjej på en dejtingsida. Igår skickade hon fyra mail till mig och sen tog hon bort sin profil. Tyvärr så försvinner tydligen även alla mail man har skickat när man tar bort sin profil. Jag misstänker starkt att hon skickade några slags kontaktuppgifter i något av dom fyra mailen men jag kommer inte åt dom!

Dessutom så vet jag inte ens hennes riktiga namn eller mailadress så jag kan inte leta upp henne någon annanstans. 🙁

Postat

FUCK vad irriterande! Jag har pratat med en tjej på en dejtingsida. Igår skickade hon fyra mail till mig och sen tog hon bort sin profil. Tyvärr så försvinner tydligen även alla mail man har skickat när man tar bort sin profil. Jag misstänker starkt att hon skickade några slags kontaktuppgifter i något av dom fyra mailen men jag kommer inte åt dom!

Dessutom så vet jag inte ens hennes riktiga namn eller mailadress så jag kan inte leta upp henne någon annanstans. 🙁

Har mailat supporten där iallafall om det går att ta fram dom mailen på något sätt...

😮

To be continued...

* * *

Gomorrn, längsta! 😄

Postat

Jag vet iallafall att hon bor i Högdalen, så jag får väl hänga i centrum där och leta upp henne annars. xD

GOD MORGON!

Postat

FYFAN vad gott det är med kaffe!

Jag får fan kaffgasm!

😳

va GOTT!! 😄

Jag kom på ett SJUKT roligt ord idag! Flash cache! Det rimmar till och med!

😄

71057_167475833282820_1633800_n.jpg

Stewie says: You need to get laid...big time!

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.