Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

GRAHN!

Härligt att det går åt rätt håll med förkulningen 🙂

Bitvis rejält tokbra gitarrspår där! Ska lyssna igenom ett gäng gånger och ge lite feedback på det.

edit: eller vadå bitvis? hela vägen, men några grejer som jag tänkte på, ska sammanställa.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

GRAHN!

Härligt att det går åt rätt håll med förkulningen 🙂

Bitvis rejält tokbra gitarrspår där! Ska lyssna igenom ett gäng gånger och ge lite feedback på det.

edit: eller vadå bitvis? hela vägen, men några grejer som jag tänkte på, ska sammanställa.

Ja lyssna igenom och så. Jag tror jag kan göra bättre än sådär. Känns det som.

Jag är inte riktigt 100 som sagt.

Kom med gärna synpunkter sedan..

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevliga gitarrer där, Baschae! Och trevlig låt!

De E bara trevligt med det du gör!

Najs!

😄

Jo de en gitarr (sologitarren där i början) som e lite ostämd. 😱

Edit tillägg: Najs med sångstämmorna och atmosfären som blir med alla gitarrer och harmonierna.

Riktigt bra!

😎

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm är allt ordentligt stämt eller är det bara mina öron som förvränger vad jag hör nu igen?

låten tyckte jag om iaf 😄

Trevliga gitarrer där, Baschae! Och trevlig låt!

De E bara trevligt med det du gör!

Najs!

😄

Jo de en gitarr (sologitarren där i början) som e lite ostämd. 😱

Har också hört det, misstänker att det är chorus-modulationen på TC:n 😮

Vad tycker ni om trummor och bas? Slår det igenom eller? Har laborerat lite med det där och försökt få mer balans i rytmsektionen?

Okej, sticket/breaket är helt galet men jag gillar't 😛

FYI: det är 100% pedalbord på alla guror 🥰

Tack som fan förresten 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja lyssna igenom och så. Jag tror jag kan göra bättre än sådär. Känns det som.

Jag är inte riktigt 100 som sagt.

Kom med gärna synpunkter sedan..

🙂

Jag tyckte det var riktigt bra, men du kanske kunde lämna lite tomrum här och där och ta i lite mer på andra ställen. Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok grahn. Först och främst, tack som fan! Här kommer övrig feedback 😄

Bendsen vid exempelvis 11 sekunder kanske ska avslutas med typ med inledningstonen på sången eller nåt, det känns som de känns lite oavslutade nu. Annars tycker jag upplägget på första versen är klockren! Möjligen är det någon passage där det inte händer så mycket. Gillar skarpt vad du gör vid 50 sek i första rundan och 1:27 i andra. Snygga markeringar att rundorna är slut liksom!

Sen vill jag fråga folket om inte grejen vid 1:20 lyfter falcetten några snäpp så det faktiskt funkar just där nu? Kommer nog försöka göra en ny sång på dessa ställen om jag får tillbaks lite motivation imorgon, men ändå 😄

Första refrängen: här gillar jag tanken med få toner och inte så mycket krångel, men då kan man kanske liksom låta tonerna ligga kvar och markera lite tydligare. Känns kanske lite väl försiktigt som det är nu?

Andra versvändan: Troligtvis svåraste partiet att få ihop då man vill öka intensiteten. Nu krockar nog gitarr och sång lite för mycket, det blir lite tävling om uppmärksamheten. Passagen vid 3:11 är riktigt bra, om du tänker dig den fast att sluttonen vid 3:14 bara klingar ut i sången, så tror jag att man kan hamna på en bra medelväg. 3:25 gillas samspelet sång/gitarr.

Slutrefrängen och outro tycker jag du sätter riktigt bra! Det är din lekplats 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok grahn. Först och främst, tack som fan! Här kommer övrig feedback 😄

Bendsen vid exempelvis 11 sekunder kanske ska avslutas med typ med inledningstonen på sången eller nåt, det känns som de känns lite oavslutade nu. Annars tycker jag upplägget på första versen är klockren! Möjligen är det någon passage där det inte händer så mycket. Gillar skarpt vad du gör vid 50 sek i första rundan och 1:27 i andra. Snygga markeringar att rundorna är slut liksom!

Sen vill jag fråga folket om inte grejen vid 1:20 lyfter falcetten några snäpp så det faktiskt funkar just där nu? Kommer nog försöka göra en ny sång på dessa ställen om jag får tillbaks lite motivation imorgon, men ändå 😄

Första refrängen: här gillar jag tanken med få toner och inte så mycket krångel, men då kan man kanske liksom låta tonerna ligga kvar och markera lite tydligare. Känns kanske lite väl försiktigt som det är nu?

Andra versvändan: Troligtvis svåraste partiet att få ihop då man vill öka intensiteten. Nu krockar nog gitarr och sång lite för mycket, det blir lite tävling om uppmärksamheten. Passagen vid 3:11 är riktigt bra, om du tänker dig den fast att sluttonen vid 3:14 bara klingar ut i sången, så tror jag att man kan hamna på en bra medelväg. 3:25 gillas samspelet sång/gitarr.

Slutrefrängen och outro tycker jag du sätter riktigt bra! Det är din lekplats 😄

Ofan.. De va till att syna i sömmarna. Det gillas! 😄

Kommer ett nytt spår snart!

😄🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

784934783435:e försöket 😄

http://dl.dropbox.com/u/30490550/NIAH.mp3

Jopp, det var nog det där med filnamnet... Tack som FAN för hjälpen Grahn 🥰

Mvh

Dundernöjd Baschae

Grymt!

Jag tycker inte det gör något att det inte är helt 100% stämt, känns på något sätt mer äkta så. Härlig broder daniel-känsla också! I sammarbete med tidig winnerbäck.

Om du vill ha hjälp med nån stämma eller så, kan jag göra't imorgon tror jag, om du nu inte är helt klar vill säga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också hört det, misstänker att det är chorus-modulationen på TC:n 😮

Vad tycker ni om trummor och bas? Slår det igenom eller? Har laborerat lite med det där och försökt få mer balans i rytmsektionen?

Okej, sticket/breaket är helt galet men jag gillar't 😛

FYI: det är 100% pedalbord på alla guror 🥰

Tack som fan förresten 🙂

lyssnar på laptophögtalare atm och här låter trummorna bra men basen hör jag knappt

har du förresten testat att hålla för näsan när du sjunger? det låter som att lite väl mycket av luften kommer genom näsan och inte munnen när du sjunger 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar på laptophögtalare atm och här låter trummorna bra men basen hör jag knappt

har du förresten testat att hålla för näsan när du sjunger? det låter som att lite väl mycket av luften kommer genom näsan och inte munnen när du sjunger 🙂

Hm. Här låter ju basen (för en gång skull bra) 😳 Lyssnar med ett par AKG K271 MkII:or och A3X. I monitorerna så är det nästan på gränsen att basen tar över så jag vill inte dra på mer där. Har som sagt försökt att hitta balans och det är skitsvårt tycker jag 🙁

Tell me about it 😏 Jag sjunger ju sådär...nasalt liksom. Har provat en massa olika tekniker men jag failar så gott som jämt 😄 Det läcker för mycket när jag provat att låta luften gå helt genom halsen. Då blir det sämst.

@Fidden: intrressant att du nämner BD. Lyssnade som fan på dem back in the day så det är nog inte omöjligt att det finns vissa influenser. Även Winnerbäck har väl alltid funnits där också 😉 Har lyssnat mycket på Jakob Hellman inför det här projektet.

Bryter upp låten senare, plockar bort masterFX:en och skickar några paket så får du mer än gärna lägga lite stämmor. Gärna på sista delen ("de vet inte hur det känns"). Skulle faktiskt behöva ett par dubbar med högre stämmor just där och jag fixar inte det. Om du vill så kan du ju PM:a din email så skickar jag senare ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger upp låten här på forumet så får vi se vad resten av forumet säger 😄

@Fidden; mina låtar blir typ aldrig klara 😛 Exempelvis är den här låten från 2008 😄 Tycker att det är kul att öva mig på mixning liksom. Förresten, vill du ha stemsen på något speciellt sätt typ rytm, guror, sång?

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt där, Fidden... Första reffen å andra verren lixom... ska göra om lite på annat vis. Allt annat har jag fixat!

Satan va kul de e! 😄

Mvh // Lägesrapport Neosus

Jo tack, det där är rätt känt här i längsta. 😛😄

Nu fattar jag INGENting.. 😱😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger upp låten här på forumet så får vi se vad resten av forumet säger 😄

@Fidden; mina låtar blir typ aldrig klara 😛 Exempelvis är den här låten från 2008 😄 Tycker att det är kul att öva mig på mixning liksom. Förresten, vill du ha stemsen på något speciellt sätt typ rytm, guror, sång?

Jag vet inte om jag kan lägga högre stämmor än de du gjort, tyckte stämmorna låg i ett lämpligt spann så då tänkte jag om du ville ha någon annan som gjorde dom så gjorde jag det gärna 🙂

Du kan mäjla på @crumble-zone.com, vad som helst innan kanelbullen. Var kreativ 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra stuff! 🥰

Tack Pico! 🥰🙂

Jag vet inte om jag kan lägga högre stämmor än de du gjort, tyckte stämmorna låg i ett lämpligt spann så då tänkte jag om du ville ha någon annan som gjorde dom så gjorde jag det gärna 🙂

Du kan mäjla på @crumble-zone.com, vad som helst innan kanelbullen. Var kreativ 😄

Okej, bränenr iväg senare då'rå. Visst förstår hur du tänker. Det är alltid kul när andra sjunger stämmor och grejer. Blir lite mer levande då.

Link to comment
Dela på andra sajter

>Tell me about it dry.png Jag sjunger ju sådär...nasalt liksom. Har provat en massa olika tekniker men jag failar så gott som jämt 😄 Det läcker för mycket när jag provat att låta luften gå helt genom halsen. Då blir det sämst.

alltså det är ju först efter luften passerat halsen som den går upp i näsan 😑 testa att sjunga "aaaaa" och hålla för näsan och se vad som händer. om du använder korrekt teknik ska inte ljudet ändras särskilt mycket. sen tar du och nynnar lite och håller för näsan. ljudet försvinner helt. efter det kan du testa att sjunga ng-a-ng-a-ng-a-ng-a osv i ett valfritt tempo så du får lite kontroll över när du stryper lufttillförseln till munnen respektive näsan 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...