Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Skit samma vad det blir. Det hade varit mycket mer spännande om Ungern hade gjort ett mål borta mot oss.

Jag tror dock att Danmark och Portugal kan tänkas spela oavgjort, varför Sverige måste vinna.

Menar du att du inte bryr dej om sverige går vidare eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Slängde och hojtade.

Va? Jaså, du menar så... 🙂

Talstreck är en annan intressant detalj. Nästan ingen kör med det.

Jag har bara hittat ett par författare som använder det. Alla andra

kör med citationstecken.

Skriva "la" och "sa".

Och inte bli utgiven.

Kul.

Ja det antar jag. Har du haft säljjobb själv?

Nej, men blir ständigt rekommenderad det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och inte bli utgiven.

Kul.

Nu är inte jag förläggare, men att det skulle falla på en sån sak är för mig fullständigt uteslutet. Det låter helt befängt och orimligt. En ren formalitet. I värsta fall ber de dig ändra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det ju bra troligare att just den som råkar läsa ditt manus har egna preferenser som påverkar intrycket mer än vad någon självutnämnd auktoritet rekommenderar. Och vad de preferenserna är kan du ju bara gissa dig till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det ju bra troligare att just den som råkar läsa ditt manus har egna preferenser som påverkar intrycket mer än vad någon självutnämnd auktoritet rekommenderar. Och vad de preferenserna är kan du ju bara gissa dig till.

Eehhh.... jag har ju pratat med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det de som sa att du skulle skriva "lade" och "sade"? Idioter.

Alltså, så här är det:

Jag har snackat med en MASSA förläggare. Inte för att jag tagit upp detta med sa/sade, la/lade med alla dem. Men de få jag tog upp det med, sa att man skriver sade och lade - punkt slut. Men att det samtidigt inte är något jag inte behävde tänka på akut, för det ändrar antingen jag eller de själva i programmet senare. En del menade att de gör en massa ändringar själva. Inte visste jag hur det gick till. En del menar dock att de inte ändrar alls, utan ger förslag, som det sedan är upp till mig att tolka huruvida de är krav för utgivning eller ej (blink blink). Jag har också pratat med några författare och en del menade att förlagen är minst lika styrande som handledare på universitetet kan vara. Vi får väl se.

Detta är ju huvudanledningen till att jag sneglat på egen utgivning. Eftersom det är ett underförstått krav från förlagens sida dessutom att författarna faktiskt har eget företag (antagligen för att de ska kunna administrera royalties, utlägg etc enklare), så är jag ju i så fall redan där, i begrepp att driva företag själv - vad fan nu det skulle heta, "debatt-författare"? - och då kan jag ju lika gärna ge ut det själv också...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

nämnde jag att jag fått frikort på sjukhuset?

har tydligen varit där så ofta nu att de inte tyckte jag skulle behöva betala för läkarvård på ett år 😆

givetvis har jag varit akut tokfrisk ända sedan jag fick kortet xD

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...