Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

ha det fint!

fan jag funderar på om det är värt att börja mecka med min gitarr eller om jag ska köpa en ny direkt..

Vad är det för problem med den?

w1000h750c_c2f418e.jpg

*slap* 😄😛

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

den är dåligt intonerad, så där har vi ju ett par hundralappar... sen så tror jag att jag kan få mycket bättre ljud av att byta mickar, det är lite muddy nu eller vad man kallar det och ett par p90 kostar väl också en nästan två tusen, om de ens passar i hålet 😮 sen funderar jag på att fixa låsta stämskruvar eftersom svajarmen tar ut sin rätt på stämningen, någon tusenlapp till där. och gitarren var ju inte något speciellt när jag skaffade den heller 😛 men den är fin...

Link to comment
Dela på andra sajter

den är dåligt intonerad, så där har vi ju ett par hundralappar... sen så tror jag att jag kan få mycket bättre ljud av att byta mickar, det är lite muddy nu eller vad man kallar det och ett par p90 kostar väl också en nästan två tusen, om de ens passar i hålet 😮 sen funderar jag på att fixa låsta stämskruvar eftersom svajarmen tar ut sin rätt på stämningen, någon tusenlapp till där. och gitarren var ju inte något speciellt när jag skaffade den heller 😛 men den är fin...

Ptja, är den skön att spela på så tycker jag nog att det helt klart är värt att investera i 🙂 Men du tror c:a 2500 (give or take och inkl. arbetskostnad) för att få den fixad?

Det bästa är ju om någon händig kille på musikaffären kunde göra rubbet.

Fick min bas intonerad, halsjusterad, mickbyte o nya strängar för ungefär 2000. Det här var 2002 men det kändes värt eftersom att jag inte hade någon koll på sådant där då. Idag hade jag nog klarat mickbytet, strängbytet och intoneringen. Justeringen hade jag nog hoppat över. Det känns läskigt att man faktiskt kan paja hela gitarren/basen om man gör fel 😮

Vad är det för gitarr? Det har du säkert redan sagt...men det har jag glömt bort 😊

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Har suttit och lattjat lite med GuitarRig kontra "riktig" Marshall-emulering. JEVVLAR vilken skillnad.. Blir en helt annan tondefinition....Och mycket mer "levande" på något sätt.

Har fan inte känt såhär sedan jag brukade micka upp combon 🥰

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

line in från stärkaren eller? 🙂

det är en gretsch electromatic pro jet...

14661-62e17-big.jpg

knappast optimal för raukenroll men...

den är fin!

Jepps keps!

Just det, du lirade ju Gretsch. NU minns jag.

En fin gura som lirar bra som fan. Förstår hur du menar med svajet nu. Hade precis samma problem med mitt Bigsby.

Power tip: sätt på en sådan där roller bridge. Gjorde det på min och upplever att den inte stämmer ur sig lika lätt. Visst, fjädersvaj låter speciellt och har karaktär men det inkräktar på intoneringen 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepps keps!

Just det, du lirade ju Gretsch. NU minns jag.

En fin gura som lirar bra som fan. Förstår hur du menar med svajet nu. Hade precis samma problem med mitt Bigsby.

Power tip: sätt på en sådan där roller bridge. Gjorde det på min och upplever att den inte stämmer ur sig lika lätt. Visst, fjädersvaj låter speciellt och har karaktär men det inkräktar på intoneringen 🙁

hur mycket går det på? 🙂 borde inte stämskruvar med lås funka lika bra?

hupp! hemma från lyckat gig. de dansade till min ynkliga akustiska gitarr. ☺️

härligt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket går det på? 🙂 borde inte stämskruvar med lås funka lika bra?

[...]

Tippar runt 500-lappen.

Antagligen; i vilket fall skulle jag valt Kluson. He bra och prisvärt skit. Kolla in gmf eller Gitarrdelar

De där butikerna ha överlag väldigt mycket prylar om man vill modda/serva sin gitarr. De är asbra på att svara på frågor också 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

får fan ta och kolla upp det 😮 du råkar inte veta en hel del om pickupmickar?

Gör't!

Hm. Nåja, lite grand. Tänkte du på P-90:orna?

Jag hjälpte en kompis med att montera in ett par P-90:or i hans Gibson SG och bytte själv till ett par PAF (´57 Classic) i min Epi-SG för något år sedan.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju P-90:or som är inbyggda i ett hummis-chassi...Kollar upp det a s a p bara för det.

Jag tror att man har större chans att få de att passa i din gura (tror jag iaf).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är ju att maila gmf- eller gitarrdelar-crewen och höra med dem. Jag är inte så duktigt på det här med pickuper... bara att löda dem 😄

Hur mycket ska de ha för Gretsch-PU:rna?

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 kanske borde knalla iväg till musikaffärn istället... har två stycken 10-15 minuter ifrån där jag bor 😊

😆 Jomen dåså.. done deal 🙂

De kanske kunde ge något sorts paketpris på alltihopa? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Under över alla under; nu sover hon 🥰 Jag är alldeles slut 🤪

Och nu är klockan....jävligt mycket. Såg att TPB-tråden äntligen flyttats till OT 🙂

Gonatt längsta! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...