Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Trummisar och deras jävla idéer 😏

Kom nyss hem från första repet i nya lokalen, jälligt nice.

Jag hade även köpt med grenkontakter och förlängningssladd till gitarristernas stärkare, som jag misstänkte skulle behövas. Och får kommentaren:

-"Äntligen kommer vår trummis till någon nytta." 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära bullen...

Vi har ett outro i en av våra mer episka låtar. Det är en rätt lång del där taktarten byter fram och tillbaka mellan 6/4 och 5/4. Trummorna har hittills kört ett hyfsat simpelt komp och följt kompgitarren/basen rätt hårt.

Idag kom vår trummis till repet och började med:

- Hörni, jag har tänkt lite grand...

På vilket vår basist genast svarade:

- Gjorde det ont?

Vår trummis förklarade att han fått en idé till hur han kunde göra outrot lite roligare. Man kan säga att outrot är en lång vända som körs tre gånger. Första vändan kör han som tidigare. Men nästa vända gör han något helt nytt - han kör ett rakt 4/4-komp, medan vi kör på som vanligt i 6/4 och 5/4. Polyrytm alltså. Riktigt coolt. Och sen på sista vändan joinar han oss igen i den "riktiga" taktarten, men lirar någon form av djungelkomp med dubbelkaggar.

Kära bullen...outrot var redan ganska så knepigt att lira, varför måste vår trummis komplicera till allt för? Visst låter det riktigt jäkla awesome, men...DET ÄR KNEPIGT!

😄

Vi har också 4/4 uppe på 6-takt i en låt på ett ställe, låter jävligt ballt. Värst var ju låten som gick i 15/8 men vi hoppade den låten. xD

Har gått över till mer "enklare" låtar nu, så man slipper tänka ihjäl sig och kan ha mer scennärvaro på scen, när vi nu någonsin kommer oss ut o spelar. 😛

Börjar hitta vårt sound och låtskrivandet/arrandet på repen går snabbt och smidigt nu så det e kul!

40256537942193207481616.jpg

😄

Jag förstår inte varför Reinfelt var tvungen att komma med ett så radikalt förslag som att höja pensionsålder med hela 10 år, varför inte typ 3-4 år iaf, det hade varit mer realistiskt och genomförbart.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, dom har sina roliga idéer ibland... dessa skruttpolitiker.

En annan tok fick för sig att dom skulle spara in pengar genom att ta bort ortens ambulans och tllsätta en akutbil istället. Med en personal som knappt har gått utbildning färdigt och som dessutom inte har samma rättigheter som en ambulanspersonal.

Så när det uppstår en akut situation så skickas först akutbilen och sedan ska det ringas efter en ambulans från grannkommun eller en helikopter.

Vad kommer detta att kosta?

Link to comment
Dela på andra sajter

>Jag förstår inte varför Reinfelt var tvungen att komma med ett så radikalt förslag som att höja pensionsålder med hela 10 år, varför inte typ 3-4 år iaf, det hade varit mer realistiskt och genomförbart.

Pensionåldern har ju inte hängt med medellivslängden alls de sista typ 100 åren, så det är ju hög tid att något händer nu 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

men nu är det väl så att vi inte har någon generell pensionsålder... och att det snarast är bilden av att man inte kan jobba när man blir gammal som rådjursögonen ifrågasätter och vill ändra på 😏 och det är ju inte särskilt knasigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

men nu är det väl så att vi inte har någon generell pensionsålder... och att det snarast är bilden av att man inte kan jobba när man blir gammal som rådjursögonen ifrågasätter och vill ändra på 😏 och det är ju inte särskilt knasigt.

Jo nog finns det en generell pensionsålder va?

För mig känns denna fråga som ett prio 3000.

Link to comment
Dela på andra sajter

brandmän kan gå i pension när de är 58 idag 😑 för de flesta gäller 61. men man får jobba till man är typ 67. när pensionsåldern infördes (67 var den då) så varr medellivslängden 60. nu är den mycket högre. Och man får ta ut pension tidigare än då.

man kan inte bara ge pengar i all evighet. jag vill också pensionera mig tidigt. helst inte jobba alls, faktiskt. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå ge pengar? Pensionen man lever på är ju tjänade pengar som man jobbat ihop hela livet?

delvis.. 😑

Nog äre väl ändå bättre att se till så ungdomar får jobb istället för att hålla på å tjafsa om pensionålder?

Härre gud!

varför skulle det ena utesluta det andra 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

varför skulle det ena utesluta det andra 😮

Jo på så vis att di äldre får ta å va ledig resten av sitt liv och dom yngre pigga och klocka människor fyller ut med sitt kunnande.

Vore inte det det vettigaste?

Fler som jobbar ordentligt = mer i skatteintäkter = bättre välfärd.

??

Nåja.. den som vill ska väl få jobba till 100 iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför skulle det ena utesluta det andra 😮

För att antalet arbetstillfällen är begränsade? Om en äldre går i pension så blir ju en tjänst ledig, vilket då ger en yngre person ett jobb som inte funnits annars?

Link to comment
Dela på andra sajter

delvis.. 😑

Nja, pensionen för den som arbetat hela livet består i princip bara av inkomstpension och tjänstepension (och personligt sparande). Däremot för de som inte haft någon inkomst eller bara jobbat lite så finns ju garanti/grundpensionen som är statligt finansierad, så är väl mer ett undantag än regel? Eller så har jag inte förstått det rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså om fler jobbar så kommer fler jobb skapas 😑 det här med begränsat antal platser stämmer ju inte riktigt. jobbar man får man pengar som man kan göra sig av med mot produkter som andra jobbat för att skapa. har man inget jobb kan man inte betala de produkter man annars vill ha och de som skapar dem blir arbetslösa...

Link to comment
Dela på andra sajter

...så är det inte bättre att få in ungdomar i arbetslivet då?

Istället för att få gamlingar att jobba längre?

Känns ändå lite bakvänt.

🤪

Håller dock med om att större köpkraft = mer jobb.

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, pensionen för den som arbetat hela livet består i princip bara av inkomstpension och tjänstepension (och personligt sparande). Däremot för de som inte haft någon inkomst eller bara jobbat lite så finns ju garanti/grundpensionen som är statligt finansierad, så är väl mer ett undantag än regel? Eller så har jag inte förstått det rätt.

nja, när du skickar in din pensionsavgift till staten så går den ut till de som ska få pension. och när färre och färre börjar jobba och fler och fler pensioneras och lever längre på sina pensioner, ja... du förstår själv att det inte kan hålla för evigt ☺️ jag kanske uttryckte mig klumpigt, men det var så jag menade

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...