Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Vata Dosha har inte svarat än såatte

Vad menar du nu då?

Är det en brevvän? Facebook friend?

Jag har förklarat det förut, men...

"Vata Dosha

Vinter tid är vata tid enligt ayurveda.

Vata är en av tre energier, även kallade doshor(dosha) - Vata, Pitta och Kapha.

Vata energin består av två element -luft och utrymme....Air and space.

Vatas är som en torr kall hård vind men även den rörelse som sker i ett utrymme.

På vintern får vi vata energi av det kalla vädret men även av överdriven träning, kall torr mat, oro, rädslor, ensamhet och för mycket dag drömmande.

När vår kropp får ett överskott av Vata (enligt ayuveda ska vi alltid ha balans mellan de tre energierna), blir vi oroliga, rädda, sover dåligt eller för få timmar, får torr hud, torrt hår, blir nervösa, förstoppade och går ned i vikt.

För att motverka ett överskott och få balans i vår kropp måste vi tillsätta lite av de andra två energierna -Pitta och Kapha.

Pitta består av elementen eld och luft

Kapha består av elementen vatten och jord

Pitta energi ger oss värme, temperament, drivkraft, karisma, tävlinginriktning och ego

Kapha ger oss stabilitet, uthållighet, moderlighet, fukt till huden, tjockt vackert hår, kurvor och fomer till vår kropp

Så för att minska det torra kalla oroliga ger vi oss själv varm kryddad mat (Pitta), smörjer vår torra hud med kräm eller olja (Kapha) Äter lite fetare mat (kapha) och stärker vårt ego (pitta)"

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Don Rosa är bäst, därefter Carl Barks. I pocketarna gör alltid italienarna sämre serier än tyskarna.

VD var senast online för 18 timmar sen.

Då har hon läst det i alla fall.

Hon menar alltså att hon har torr hy och förstoppning.

EDIT: det stämmer f ö rätt bra in på mig

Då blir det varken ettan eller tvåan.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har käkat räkor på toaletten

Listeria

***********************

Funderar på att gå till biblioteket imorgon. Promenera alltså. Låna lite böcker, en del av de rekommenderade här.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...