Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Hinner? Det är ingen brådska. Det är ont om plats i ett brev, inte tid.

Trevligt, ett konkret exempel direkt på ett inlägg jag tycker är obegripligt.

Jag hinner inte få med allt innan pappret tar slut, menar jag naturligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Platsen är ju begränsad. Brevväxelskap är inte relevant. Tiden har ingen betydelse.

Men nu pratade vi ju om brevväxlingen med tyskan. Då är det ju relevant, och då har ju tiden betydelse. Om du tar en månad på dig att komponera brevet lär det ju musten gå ur lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu pratade vi ju om brevväxlingen med tyskan. Då är det ju relevant, och då har ju tiden betydelse. Om du tar en månad på dig att komponera brevet lär det ju musten gå ur lite.

Jag trodde vi var mer hypotetiska än så. I så fall är tid högst relevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett exempel. Svar nej.

Alltså påverkas inte hur mycket du får plats med av hur snabbt du skriver. Alltså "får du inte plats med mer", inte "hinner du inte få plats med mer". Den förra är beroende av plats, den senare av tid. Eftersom mängden du får plats med var oberoende av tid så är "hinner du inte få plats med mer" tydligt inkorrekt och "får du inte plats med mer" bör därmed vara ett mer korrekt uttryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså påverkas inte hur mycket du får plats med av hur snabbt du skriver. Alltså "får du inte plats med mer", inte "hinner du inte få plats med mer". Den förra är beroende av plats, den senare av tid. Eftersom mängden du får plats med var oberoende av tid så är "hinner du inte få plats med mer" tydligt inkorrekt och "får du inte plats med mer" bör därmed vara ett mer korrekt uttryck.

Helt obegripligt som vanligt. Du har en ansats som bygger på tid och rum. Min är filosofisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt obegripligt som vanligt. Du har en ansats som bygger på tid och rum. Min är filosofisk.

Tid och rum flätas samman i vårt sinne. Vi skulle inte kunna begripa tiden om det inte vore för vår rumsliga förståelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...