Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Skicka brev till henne så att du konsoliderar er mycket speciella relation.

Lyssnar på Youth Lagoons skiva. Tänkte skriva "nya skiva" men då låter det som om dom (han?) släppt skivor innan, men så är ju inte fallet. Men skivan är ändå ny.

Sången låter mer än lovligt skum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej kan folk börja med det! V0 är bäst, den enda mp3-kvalitén som behövs. 320 låter aldrig bättre.

Nej, det är ju bara dumt (vet inte vad V0 är dock). På den här skivan så är ena låten i 265 kbit/s, sen kommer en 176 kbit/s och så vidare. 265 är ju bättre än 256 så det kan jag gå med på, men 176 är ju sämre än 192.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är ju bara dumt (vet inte vad V0 är dock). På den här skivan så är ena låten i 265 kbit/s, sen kommer en 176 kbit/s och så vidare. 265 är ju bättre än 256 så det kan jag gå med på, men 176 är ju sämre än 192.

Nej, det är inte så det funkar. Faktarutan eller var du läser att bitraten är 265 respektive 176 kan ju bara visa én siffra, så det blir lite godtyckligt när det är VBR. VBR anpassar bitraten kontinuerligt inom samma låt. V0 siktar på en kvalitet runt 256, men använder bara så många bitar som behövs. Så när det behövs 280 bitar för att det ska låta bra så använder den det, men i partier där det bara behövs kanske 180 för att det ska låta precis lika bra så använder den det. Då sparar man massa plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är inte så det funkar. Faktarutan eller var du läser att bitraten är 265 respektive 176 kan ju bara visa én siffra, så det blir lite godtyckligt när det är VBR. VBR anpassar bitraten kontinuerligt inom samma låt. V0 siktar på en kvalitet runt 256, men använder bara så många bitar som behövs. Så när det behövs 280 bitar för att det ska låta bra så använder den det, men i partier där det bara behövs kanske 180 för att det ska låta precis lika bra så använder den det. Då sparar man massa plats.

Men då blir det ju missvisande när det bara står én siffra. Hur vet man då att det är V0 eller inte? Ska jag behöva lyssna för att avgöra om det låter bra? Och vad får den då siffran från?

Mest så är det egentligen för att jag vill att allt ska vara 320 för det ser snyggast ut då. Tvivlar på att jag hör skillnad på 256 eller 320 eller så, men vill ändå ha 320.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då blir det ju missvisande när det bara står én siffra. Hur vet man då att det är V0 eller inte? Ska jag behöva lyssna för att avgöra om det låter bra? Och vad får den då siffran från?

Mest så är det egentligen för att jag vill att allt ska vara 320 för det ser snyggast ut då. Tvivlar på att jag hör skillnad på 256 eller 320 eller så, men vill ändå ha 320.

Man kan väl egentligen inte veta att det är V0 om man inte litar på källan man tankar det från. Men man kan ju ganska säkert sluta sig till det om bitratesen varierar mellan runt 180 och 280. Jag vet inte hur den räknar ut siffran, det kanske är ett snitt, eller bitraten på första sekunden eller något, vet inte.

Jag tycker mest 320 tar en massa plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag hört på Trewor Powers, dvs Youth Lagoon och även på Evening Hymns, dvs Jonas BOnetta med medmusiker. Bägge är ju indie så det sprakar. Evening Hymns verkade mer färdigt. Såg att de supportar Agnes Obel bl.a. på hennes Europaturné. Lite kul, visste inte ens att hon var på turné f.n. Får väl ta och skriva. Youth Lagoon gör det "misstaget" en hel del osäkra band/solo acts gör, fläskar på med dubbla doser reverb så att det mesta inte går att urskilja. "Montana" var dock en helt ok låt. Förleds att tro att Trewors röst inte är så mycket att hänga i granen och därför detta upplägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bibliotek i iTunes är 50 gb.

Mitt är 99,5 gig. Fast inte i itunes då. Men då är det rätt mycket flac, så det är nog inte mer musik än ditt.

Har 15gb Itunes. Och sen 12-13gb EDM

27 dygn 17 timmar 39 minuter 55 sekunder totalt

16,5 dagar.

Då har jag mer.

Mitt är nog 25 meter.

Jag hade över 1 000 lp när jag hade som mest.

Oj!! Jaja, nu blandade jag ihop det med böcker...

Hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...