Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Läser du poesi?

– Nej. Obegripligt! Och väldigt överskattat. Det sitter så fast i vår prestige att det här ska vara fint och det här ska man begripa – fast ingen gör det.

Men Jan, till och med jag förstår någon som Tomas Tranströmer, då borde du också kunna göra det?

– Folk säger det men det gör man inte egentligen. Hela mitt skrivande sedan sextiotalet och framåt går ut på klarhet, själva antitesen till poesi.

Att ”ligga ner som en tvärgata”, som Tranströmer skriver, är väl väldigt klart?

– Nej, det är fånigt.

Jan Guillou

Jan Guillou är journalist.

Tomas Tranströmer är enkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som tror att han är författare. Det kan inte finnas någon som skriver sämre dialog.

Nähä, ok. Jag har inte läst någon bok av honom. Är inte intresserad av action eller av historiska romaner alls. Vill jag läsa något av historiskt intresse så läser jag definitivt inte skönlitteratur, då går jag en kurs på universitetet i historia eller köper en historiabok.

Likadant med alla dessa självbiografier som översvämmar marknaden. Jag är inte ett dugg intresserad av dokumentära sköna skildringar i bok- eller filmformat. För att inte tala om de utvidgade versionerna av Hänt i veckan i bokform, skrivna av någon annan.

Litteratur ska vara fiktion.

Enbart.

Nu lät jag nog lite kategorisk.

Det går nog över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite "lustigt" ändå, att Nobelpriset i litteratur inte ges till någon mycket bästsäljande författare. Vad tyder det på? Att finkultur aldrig är bästsäljande?

Astrid Lindgren, Stephen King, JK Rowling, Ken Follett, Khaled Hosseini, Camilla Läckberg, Jan Guillou, Henning Mankell, John Grisham m.fl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en gyllene regel jag hört om att den författare som skriver fler än en bok vart tredje år är ingen seriös författare. Dean Koontz skriver cirka 2 per år och Jonathan Maberry 3 per år! 😳

Tio små negerpojkar är världens mest sålda deckare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Novellpriset kan vara något för Dingbatsen istället för fopollen.

Kom o tänka på en novell jag skrev under gymnasiet. Slutade med att läraren läste upp den för hela klassen och hon tycke jag skulle skicka in den till en tävling. 🤪 Dold talang kallas det! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...