Neosus Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 😄 :D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dingbats Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Hmm. Gadamer ansåg alltså att det var fel att försöka finna intentionen hos någon som skrivit en text, man skulle istället t.o.m. bli enig med författaren i hans text. Han menade att det är en omöjlighet att finna intentionen hos författaren utan att själv förena sina åsikter och värderingar med densammes. Där de klassiska hermeneutikerna hävdade att man skulle gripa sig an en text genom att kliva ur sin egen förståelsehorisont (med förståelsehorisont menas summan av en persons undermedvetna värderingar, den grund som alla uttryckliga åsikter vilar på), menade Gadamer att det är ett omöjligt företag. Man kan inte frikoppla sig från sin förståelsehorisont, utan befinner sig alltid inom den. Alla ens tankar utgår från denna grund. Därför måste den grunden förändras och bli identisk med den varpå den tolkade texten är byggd, vilket i praktiken innebär att man när man söker förstå en text kommer att bli enig med vad den uttrycker, om man når verklig förståelse. VA GÖRU, DINGIS??? 😆 :lol: Håller med buggarn! Du kan ju inte ändra namn! Sluta, jag anmäler er för OT. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Tänkte att det skulle gälla universellt. Tror att det redan har gjorts. Misstänker att du kan ge exempel oxå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Tror att det redan har gjorts. Misstänker att du kan ge exempel oxå. Nej. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Han menade att det är en omöjlighet att finna intentionen hos författaren utan att själv förena sina åsikter och värderingar med densammes. Där de klassiska hermeneutikerna hävdade att man skulle gripa sig an en text genom att kliva ur sin egen förståelsehorisont (med förståelsehorisont menas summan av en persons undermedvetna värderingar, den grund som alla uttryckliga åsikter vilar på), menade Gadamer att det är ett omöjligt företag. Man kan inte frikoppla sig från sin förståelsehorisont, utan befinner sig alltid inom den. Alla ens tankar utgår från denna grund. Därför måste den grunden förändras och bli identisk med den varpå den tolkade texten är byggd, vilket i praktiken innebär att man när man söker förstå en text kommer att bli enig med vad den uttrycker, om man når verklig förståelse. Menade Gadamer då att det var en utopi att tro att man kunde förstå en annan människa? Jag gillar honom plötsligt inte alls. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dingbats Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Menade Gadamer då att det var en utopi att tro att man kunde förstå en annan människa? Nej, inte alls, så länge man är enig. Man är fast i sin förståelsehoriston, men den är föränderlig. Jag gillar honom plötsligt inte alls. Tycker också det är lite stelbent. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Funderar på att sätta igång en ljudkortstråd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Funderar på att sätta igång en ljudkortstråd. Gör så du! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Gör så du! 😆 Misstänker att det skulle bli en del spydigheter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 tres bien Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 MODEST MOUSE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 🤪 Look at my hat. My hat is amazing. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Du ser ut som en riktig jazzpjatt. Har aldrig ägt nån hatt själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 coolt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Hittade ett antal döda pälsängrar i det lilla skåpet. Det är verkligen en gåta hur det är möjligt att de varit där. Skåpet är helt fritt från hål eller andra ställen de kunnat komma in ifrån. Hursomhelst. När jag städar ur kylskåpet om en stund hittar jag väl en zebra eller myskoxe åtminstone. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Är helt övertygad om att de kommer från lägenheten bredvid. Den de utrymde sådär hastigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Nu är det ett program på Kanal 5 om furries eller vad de kallas. Sådana som gillar att klä ut sig till pälsdjur så ofta de kan. Undrar om det bara är sådana som får jobb som fotbollsmaskotar vid fotbollsmatcher. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Dom kan ha haft en elefant där oxå Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Dom kan ha haft en elefant där oxå men fuckin´double fuck Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 🤪 Look at my hat. My hat is amazing. Jag ska beställa Allt kan hända av Stephen King. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Dom kan ha haft en elefant där oxå Coop har tydligen en elefant som maskot. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Det är fan ett mysterium!! Det finns inga införselvägar för dessa kryp i skåpet. Jag som tänkte förvara mat där, det är ju därför jag städar... Känns lagom lustigt nu, om det kan komma in djur där, vilket verkar vara helt omöjligt. Vi talar om ett rätt nytt och litet väggskåp från Marbodal. Ska förresten slipa ned all tapet och måla köket vitt vid tillfälle. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Look at my hat. My hat is amazing. Det kan hända. Men nu kan jag nog inte sova inatt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Fred är bångstyrig. Dengbots, hur är det med lysrören idag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Det är fan ett mysterium!! Det finns inga införselvägar för dessa kryp i skåpet. Jag som tänkte förvara mat där, det är ju därför jag städar... Känns lagom lustigt nu, om det kan komma in djur där, vilket verkar vara helt omöjligt. Vi talar om ett rätt nytt och litet väggskåp från Marbodal. Ska förresten slipa ned all tapet och måla köket vitt vid tillfälle. 😏 Det är bara några insekter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Dom går nog att äta oxå Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Det är bara några insekter. Fast förmodligen hundratals i lägenheten bredvid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Jag drömde den gångna natten att jag var med i en biltävling och vann till slut efter en trög start. Det var inte rally eller formula 1 utan snarare moderna sportbilar. Min var mörkgrön, kan ha varit en Jaguar eller Aston Martin. När jag vaknade så pumpade det ett brusljud i vänster öra. Det håller på ännu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 4 oktober 2011 Dela Postat 4 oktober 2011 Dom går nog att äta oxå Eftersom den arten livnär sig på bakterier och bajsavlagringar i första hand, så tror jag dymedelst inte att det är tillrådligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts