Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Hmm. Gadamer ansåg alltså att det var fel att försöka finna intentionen hos någon som skrivit en text, man skulle istället t.o.m. bli enig med författaren i hans text.

Han menade att det är en omöjlighet att finna intentionen hos författaren utan att själv förena sina åsikter och värderingar med densammes. Där de klassiska hermeneutikerna hävdade att man skulle gripa sig an en text genom att kliva ur sin egen förståelsehorisont (med förståelsehorisont menas summan av en persons undermedvetna värderingar, den grund som alla uttryckliga åsikter vilar på), menade Gadamer att det är ett omöjligt företag. Man kan inte frikoppla sig från sin förståelsehorisont, utan befinner sig alltid inom den. Alla ens tankar utgår från denna grund. Därför måste den grunden förändras och bli identisk med den varpå den tolkade texten är byggd, vilket i praktiken innebär att man när man söker förstå en text kommer att bli enig med vad den uttrycker, om man når verklig förståelse.

VA GÖRU, DINGIS??? 😆 :lol:

Håller med buggarn! Du kan ju inte ändra namn!

Sluta, jag anmäler er för OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menade att det är en omöjlighet att finna intentionen hos författaren utan att själv förena sina åsikter och värderingar med densammes. Där de klassiska hermeneutikerna hävdade att man skulle gripa sig an en text genom att kliva ur sin egen förståelsehorisont (med förståelsehorisont menas summan av en persons undermedvetna värderingar, den grund som alla uttryckliga åsikter vilar på), menade Gadamer att det är ett omöjligt företag. Man kan inte frikoppla sig från sin förståelsehorisont, utan befinner sig alltid inom den. Alla ens tankar utgår från denna grund. Därför måste den grunden förändras och bli identisk med den varpå den tolkade texten är byggd, vilket i praktiken innebär att man när man söker förstå en text kommer att bli enig med vad den uttrycker, om man når verklig förståelse.

Menade Gadamer då att det var en utopi att tro att man kunde förstå en annan människa?

Jag gillar honom plötsligt inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade Gadamer då att det var en utopi att tro att man kunde förstå en annan människa?

Nej, inte alls, så länge man är enig. Man är fast i sin förståelsehoriston, men den är föränderlig.

Jag gillar honom plötsligt inte alls.

Tycker också det är lite stelbent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ett antal döda pälsängrar i det lilla skåpet.

Det är verkligen en gåta hur det är möjligt att de varit där.

Skåpet är helt fritt från hål eller andra ställen de kunnat

komma in ifrån. Hursomhelst.

När jag städar ur kylskåpet om en stund hittar jag väl en zebra eller myskoxe åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fan ett mysterium!! Det finns inga införselvägar för dessa kryp i skåpet.

Jag som tänkte förvara mat där, det är ju därför jag städar... Känns lagom lustigt nu, om det kan komma in djur där, vilket verkar vara helt omöjligt. Vi talar om ett rätt nytt och litet väggskåp från Marbodal.

Ska förresten slipa ned all tapet och måla köket vitt vid tillfälle.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fan ett mysterium!! Det finns inga införselvägar för dessa kryp i skåpet.

Jag som tänkte förvara mat där, det är ju därför jag städar... Känns lagom lustigt nu, om det kan komma in djur där, vilket verkar vara helt omöjligt. Vi talar om ett rätt nytt och litet väggskåp från Marbodal.

Ska förresten slipa ned all tapet och måla köket vitt vid tillfälle.

😏

Det är bara några insekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drömde den gångna natten att jag var med i en biltävling och vann till slut efter en trög start. Det var inte rally eller formula 1 utan snarare moderna sportbilar. Min var mörkgrön, kan ha varit en Jaguar eller Aston Martin. När jag vaknade så pumpade det ett brusljud i vänster öra. Det håller på ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...