Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
Säg till henne på skarpen.

Om vi träffas irl någon gång ska jag börja med att örfila henne.

Helst inte. Har du bestämt vad du ska läsa nästa termin?

Teoretisk filosofi, fortsättningskurs. Platsgaranti, så jag kommer in, och studievägledarn sa att mina stockholmsbetyg skulle funka att söka på, så det känns säkert. Sen håller jag bara tummarna helt enkelt på att jag får bostad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teoretisk filosofi, fortsättningskurs. Platsgaranti, så jag kommer in, och studievägledarn sa att mina stockholmsbetyg skulle funka att söka på, så det känns säkert. Sen håller jag bara tummarna helt enkelt på att jag får bostad.

Skönt! Den är motsvarande en B-kurs då eller?

Det är ju jävligt tungt langa fram en kandidat i filosofi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt! Den är motsvarande en B-kurs då eller?

Det är ju jävligt tungt langa fram en kandidat i filosofi.

Ja precis, poäng nummer 31-60 liksom. Vet inte om du menar tungt som i svårt eller 😎, men oavsett så ja. När jag läser vilka ämnen folk doktorerar i på institutionens hemsida fattar jag inte ett skit. Kan hända att jag tar kandidaten i lingvistik istället, får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis, poäng nummer 31-60 liksom. Vet inte om du menar tungt som i svårt eller 😎, men oavsett så ja. När jag läser vilka ämnen folk doktorerar i på institutionens hemsida fattar jag inte ett skit. Kan hända att jag tar kandidaten i lingvistik istället, får se.

Menar i 😎 (vilket kommer lite från att det är tungt som i svårt eller ja just tungt). Nä det förstår inte jag heller (statistik då). Men det fattar man nog när man kan lite mer. Har ju ändå bara 37,5 hp i statistik och vad har du, 7,5 hp i filosofi? Då ska man inte kunna sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar i 😎 (vilket kommer lite från att det är tungt som i svårt eller ja just tungt). Nä det förstår inte jag heller (statistik då). Men det fattar man nog när man kan lite mer. Har ju ändå bara 37,5 hp i statistik och vad har du, 7,5 hp i filosofi? Då ska man inte kunna sånt.

Nej exakt. Det är bara att i lingvistiken kunde jag sånt redan när jag hade 0 hp, men på filosofin börjar jag från blankt. Men ändå jävligt kul, även om man inte känner sig direkt överlägsen i klassrummet som man gjorde på lingvistiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej exakt. Det är bara att i lingvistiken kunde jag sånt redan när jag hade 0 hp, men på filosofin börjar jag från blankt. Men ändå jävligt kul, även om man inte känner sig direkt överlägsen i klassrummet som man gjorde på lingvistiken.

Att det är kul är ju ändå det viktigaste. Man ska ju jobba med skiten (eller något hyfsat relaterat) i 40 år så då är det ju bra om man inte är trött på det efter ett litet tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställt dig på bostadskö än eller?

Nej för den bostadskö jag kan ställa mig i innan jag har fått antagningsbesked är typ två år lång. Det kan ju vara smart ändå, men sån framförhållning har jag inte. Det finns en kö där man får en lottad plats som man kan ställa sig i när man väl är antagen och är nykomling. Den ska jag ställa mig i då och hoppas på det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är kul är ju ändå det viktigaste. Man ska ju jobba med skiten (eller något hyfsat relaterat) i 40 år så då är det ju bra om man inte är trött på det efter ett litet tag.

I mitt fall kommer jag säkert jobba med något helt annat. Känns inte som det här leder till något jobb annat än typ professor och det vetefan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars får du väl harva runt i andrahand. Finns ju alltid folk som drar på utbyten och grejer.

I mitt fall kommer jag säkert jobba med något helt annat. Känns inte som det här leder till något jobb annat än typ professor och det vetefan.

Nej, precis, men lite relaterat lär det ju vara åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant. Jag tror jag ska skriva om min profil på franska faktiskt. Eller egentligen vill jag ju inte ha fler brevvänner än de två jag har för det har jag inte tid med, så det kvittar väl.

Du borde lägga upp lite fler bilder, du har ju massor på fejan du kan ta av.

Du kan ju iofs glida runt på nordamerikanskor som har tyska som ett angivet språk.

Nordamerikanskor?? Vilket konstigt ord.

Vad skulle de annars vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars får du väl harva runt i andrahand. Finns ju alltid folk som drar på utbyten och grejer.

Ja. Men jag är naivt hoppfull, tydligen ska nästan alla nya få bostad på våren, det är på hösten det är som mest brist.

Nej, precis, men lite relaterat lär det ju vara åtminstone.

Ja, jag lär ju inte bli sportkommentator.

Det vore ju coolt att bli liksom filosof, men mm. Krävs nog lite mer engagemang, typ 100%. Plus att mitt efternamn inte är coolt nog: Descartes, Kant, Leibniz, Quine, Russell, Frege, Heidegger, Popper, Putnam, Lindström. Liksom. Plus att Fredrik Lindström redan heter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

😑

så. jäla. trött. och. hungrig.

har provat det där med att träna olika muskelgrupper olika dagar. igår ben, idag överkropp.

den enda effekten det kommer ha är nog att jag kommer har träningsvärk extra lång tid 😏

men men. ska bli intressant att se hur armen reagerar. första armpasset sedan idiotskadan.

Tänk på att vissa muskelgrupper lätt aktiveras i olika slags övningar. T.ex. armar.

Hade en träningskompis som också delade upp. Ena dagen var det rygg, bröst och axlar,

andra dagen bara armar. Men då var han så dj**la trött i armarna från gången innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall kommer jag säkert jobba med något helt annat. Känns inte som det här leder till något jobb annat än typ professor och det vetefan.

Ser du det som meningslöst vetande eller som en klubb för inbördes beundran eller som en utbildning som man bara har nytta av när man ska undervisa nya studenter i samma ämne för att de sedan ska kunna undervisa nya studenter som sedan ska kunna undervisa nya studenter som sedan ska kunna undervisa nya studenter i en evig kretsgång utan nytta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att vissa muskelgrupper lätt aktiveras i olika slags övningar. T.ex. armar.

Hade en träningskompis som också delade upp. Ena dagen var det rygg, bröst och axlar,

andra dagen bara armar. Men då var han så dj**la trött i armarna från gången innan.

Ja, har också sett folk som håller på så. Tänker bara man lite så innefattas ju tex biceps i många ryggövningar medan triceps kommer med i bröstövningar. Därför bör man ju lämpligt vis köra dem så parvis, separerade till olika pass. Kan ju överträna muskler annars.

Ja folk alltså!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser du det som meningslöst vetande eller som en klubb för inbördes beundran eller som en utbildning som man bara har nytta av när man ska undervisa nya studenter i samma ämne för att de sedan ska kunna undervisa nya studenter som sedan ska kunna undervisa nya studenter som sedan ska kunna undervisa nya studenter i en evig kretsgång utan nytta?

Jag vet inte hur du läser in att det skulle vara utan nytta. Menar bara att det enda konkreta en filosofiutbildning kan leda till är att man blir filosof, vilket naturligtvis är ett meningsfullt yrke, men kanske inte något som skulle passa mig egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur du läser in att det skulle vara utan nytta. Menar bara att det enda konkreta en filosofiutbildning kan leda till är att man blir filosof, vilket naturligtvis är ett meningsfullt yrke, men kanske inte något som skulle passa mig egentligen.

Jag varken läser in eller menar någonting, det var bara en ställd fråga med medvetet begränsande vedervärdiga alternativ. Det är filosofi du ska läsa i Lund 2012 alltså. Det är ett intressant ämne. Finns det någon filosof som har betytt något någonsin för allmänheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag varken läser in eller menar någonting, det var bara en ställd fråga med medvetet begränsande vedervärdiga alternativ. Det är filosofi du ska läsa i Lund 2012 alltså. Det är ett intressant ämne. Finns det någon filosof som har betytt något någonsin för allmänheten?

Marx tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...