Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Har 49:an valbar karaktär?

Eller kör du röden i 8?

Vi har nt-2 i skolan. De är apgrymma till trumöverhäng och kabinett. Inte fått de att funka på någon röst alls dock. Brukar köra min Z3300a till sång. Den har passat på allt jag använt den till. Så himla öppet ljud till skillnad från NT-2

TLM49 är bara cardioid, inga knappar, Röden får agera åtta.

Kapseln i 49an är samma i U47, den är visst en legendarisk Neumann från 50-talet:

The TLM 49 uses the famous K 47 capsule, which was also used in the M 49 and the U 47. The capsule has a linear frequency response up to the upper mid-range. Above 2 kHz there is a gentle presence boost up to 3 dB.

The capsule is enclosed by a large microphone headgrille, which is acoustically very open and is hence neutral with regard to the sound.

http://www.neumann.c...m49_description

Börjar redan få kläm på vilket stort maffigt ljud den har. Jag har lagt om en akustgitarr i M/S stereo samt sången på Taubes "Här är den sköna sommar" Gitarrljudet är helt otroligt mkt bättre än det gamla spåret. Sångljudet med, synd att jag sjunger som en utvecklingsstörd bara. 🙂

Det låter som att jag lagt 15000 kronor på ny gitarr... 🥰

Edit: Jag har oxå fått bra elgitarrljud med Röde NT2-a, bäst närmickat i omni.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror snarare att du är okunnig.

Har aldrig påstått något annat ☺️

Det viktigaste i min bok är att kunna göra sig förstådd. Sen om man skulle skriva ett ord som är förståeligt, men som inte längre är ett ord? Big Deal. Finns viktigare saker att lägga energi på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gomofron snyggisar! Kröp te ax t senge o iphon för att. Venta på att kaffe ska bli klart. Nyöppnat Gevaöia

Nyvaken o skumögd i sängen petandes på en liten Ajfån blir det inte snyggt skrivet! Nästan så man riskerar att åka på ännu en varning!

Åter en ny dag med TLM49! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem var det som funderade på sub? Billigt för en 7tums Adam här tror jag

http://www.emusic.se...torer/baslador/

De va jag som satt och funderade lite på en! Adam är väl bra grejer egentligen? Inte så falligt dyrt heller!

Men måste fixa en lokal först innan jag kan bullra ordentligt!

😑

Jag såg den där KRK-subban på Blocket förresten! Lite dyrt kändes det som då ny kostar typ 300 spänn dyrare... 🤪

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag som egentligen tänkte hoppa av studioforumet men hur bra går det? 😊

Mm och se hur bra det gick ☺️😛

Du har väl ragequittat en gång redan back in teh day 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var svårt förbannad igår, och jag är kvar, tills vidare.

Say wuuuut? 😮 Vad har jag nu missat???

Btw; helt okej page topper. Micke hade varit skapligt avundsjuk 😛

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...