Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Jan Johansson kom ifrån Ellne, några km inåt skogen från Ljusne där jag bor. Grym musiker med helt egen ton. Omkom ung i trafikolycka.

Nu har jag nyss packat upp nya micken, den hann komma idag, trodde jag skulle få vänta tess måndag. Satan grovt stor o läcker, helt obeskrivligt! Nu är jag helt darrig i knäna, ojojojojojojojoojjoj!!!!!!!!!!!!!!!!!! 😳😮😕😆

Jäpp, jag vet 😑 Stor musiker som gick ur tiden på tok för tidigt. 67 eller hur var det. Han höll väl på att sätta ihop ett stort verk för Stockholmsfilharmonikerna när han dog. Han syster lever väl dock fortfarande och har för mig att det var hans son som startade Heptagon för att kunna släppa bl a hans live-grejer på CD. Nåja, Jazz på svenska är något av det bästa som finns och Musik genom fyra sekler är helt galet bra.

Grattis till nedkomsten förresten 🙂 Vilken mik var det du hade köpt nu igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Johansson skulle oxå göra musiken till pippi långstrump, men riedel fick ta över och ärva det han redan hade gjort. Det fins dock de som hävdar att det egentligen är lindgren som gjort de flesta melodierna.

Mm har också hört om det där. Jag har för mig att han gjorde musiken till Saltkråkan tho.

Sedan gjorde han en jävla massa gympa-musik när Folkhälsoinstitutet (eller så) fick för sig att svenskarna motionerade för lite. Så han satte musik till färdiga övningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan Johansson har väl två söner, musiker bägge två, de har spelat i Yngwie Malmstens band, den ene trummor, den andre ev keyboard. Tror de håller på med nån egen musikgrej nu som inte är hårdrock.

Micken är en TLM49, ska låta bättre på sång än deras allra dyraste. Kapseln är den samma som i två av de klassiska modellerna, glömt vilka, är lite spattig nu... Har fått skärmdumpar oxå på pengaflyttt från Köpenhamn... Nu har jag flyt med det mesta verkar det som, operationen o mickar... Ska testa att spena in trummorna med M/S stereo med nymicken plus min NT2-A.

Fan vad coolt, nu ska jag äntligen våga testa om micken fungerar.....

Darr, darr - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Han gjorde Pippi Långstrumplåten. Astrids Lindgrens andra låtar har Georg Riedel skrivit musiken till, på papperet. I själva verket var det Astrid själv som hummade och nynnande fram de melodier hon ville ha, hon kunde inte spela själv, knappt sjunga, men det var ändå hennes melodier. Får man melodierna serverade först är det ganska lätt att skriva snygga arr till det.

Georg Riedel uppträder med nån Cornelisgrej här i Söderhamn i kväll, jag ska inte gå dit....

Han gjorde faktiskt musiok åt Cornelis med... Rosenblad kanske är en...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ponera att det inte går att provspela, är det då inte vanskligt att köpa beggade instrument? 😕

Jag menar; elektroniken kan ju vara urspårad, halsen kan vara fuck'd etc etc.

Vad tycker ni?

Skulle iofs nog köpa beggat genom butik. Man vill ju gärna tro att de ska vara mer..hm..."ärliga" och gått igenom sina beggade prülar innan de läggs ut till försäljning

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det här kan bli en het potatis? Tänkte mer om debatten kan gå "hur mycket ska man kunna fixa i efterhand tills det inte kan kallas 'live' längre"....

Mvh

Undrande och orolig

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde att det var en myt. Har lindgren fått officiell cred för musiken?

Jag såg henne själv berätta på TV om hur låtarna kom till. Hon tyckte nog inte nynnandet var nåt att kalla för komponerande och var nog väldigt nöjd med Riedels insats. I nåt Emil-avsnitt är Gösta Linderholm med som typ en dröäng eller spelman som sjunger en låt till eget gitarrkomp. Den låten hade han gjort själv och var väldigt glad över att ha fått med den i en av Astrids filmer. Kommer inte ihåg vad det var för låt.

När Alfred sjunger fattig bonndräng är bäst av allt. Då brukar jag säcka ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte det var så trist finish hade jag fan köpt den här på stubben 😮🥰

Blir det inte fel med humbucker på tele? Kroppen låter feta singelcois... Som att sätta singelcoilar på en Les Paul?

BTW TLM49an fungerade perfa! Hann göra en enkel test med både den och en TLM102. Inga enorma skillnader vad jag hörde, men 49an är avgjort lite tydligare. Och lite tystare... Sen om det är värt mer än det dubbla priset kan man ju fundera över. Till flygel blir nog 102orna perfekt, ska packa ner dem nu. 😎

Nästan så jag funderar på att ta en Jamesson nu, har en osprättad liter sen flera månader. Ynf!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du inte slutat dricka?

Jo det får nog vara i kväll med. Jag trivs så bra att vara mig själv av nån mysko anledning. Förr tyckte jag det var skönt med ett rus, särskilt på sommarn runt en brasa på nån ö i skärgårn. En fingerborg punsch kanske. Men det var flera månader sen de med. Jag har märkt att när jag inte längre längtar efter rus så är inte öl gott längre. Man lurar sig nog själv att tycka det är gott med alkohol eftersom man vet att man blir full och go av det. Vill man inte bli full längre är det inte heller lika gott. Vad vet jag?

Rätt vad det är så kanske jag vill supa till igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neil young har oxå slutat.

Med sprit o knark? Knark har jag inte börjat med än, annat än när jag renoverar tarmarna, då får man sånt vare sig man vill eller inte. De kopplar in en slang rätt in i ryggraden som i sin tur är kopplad till en maskin som liknar den de har i amerikanska filmer som handlar om hur de avrättar folk med giftsprutor. Det ligger en stor hästspruta uppe på apparaten,sen pumpar den in smärtstillande moffepreparat sakta hela tiden, hastigheten är steglöst ställbar. Jag som oroar mig fruktansvärt för allt tänkte på vad som skulle hända om tyristorstyrningen skulle paja när jag sov och den skulle mata in hela den stora sprutan på en halv minut.

Då vore det nog färdiglekt med mikrofoner.

De bytte ng sprutan typ 10 ggr sammanlagt, den var stor som en riktigt skitstor havannacigarr, otäcka grejer. Nåt skönt rus som en del snackar om kände jag aldrig, bara att jag mådde illa av det när smärtan i såren sakta klingade av. När det minskade farten på motorn blev det bättre. Hade den nog ikopplad fyra fem dygn. Den här smärtan var typ 10 ggr värre än när jag tog bort blindtarmen för en tio år sen.

Fyra dygn var det nog med maskinen. Första tre dygnen fick jag även vanliga sprutor mot smärtan. När de tog bort apparaten fick jag nöja med med Tradolan och nån enstaka spruta. Försökte jag klara mig på mindre smärtstillande blev jag så dålig att jag nästan inte orkade andas...

_

-"Tjena, hur mår du"?

-"Jag morfint" sa knarkaren.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

😊

Tja memphyman! 😄 Läget?

Hej Chae! ☺️

På det stora hela är det väldigt bra. Har varit ute me polarna ikväll, öl på pub, en kompis har fyllt år, jag beställde in massa tilltugg som nachos, klyftpotatis, dippar osv. Sjukt gott och trevligt all over. 😄

Sen drog vi ut på klubb och det var kul ett tag men en av mina kompisar kan bli jobbig och det blev han ikväll (som vanligt), så blev trött och pallade inte utan tog taxi hem.

Sen saknar jag tjejen väldigt mycket kände jag ikväll, har inte känt det så starkt som nu.

Hur e läget me dig då Chae?? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Chae! ☺️

På det stora hela är det väldigt bra. Har varit ute me polarna ikväll, öl på pub, en kompis har fyllt år, jag beställde in massa tilltugg som nachos, klyftpotatis, dippar osv. Sjukt gott och trevligt all over. 😄

Sen drog vi ut på klubb och det var kul ett tag men en av mina kompisar kan bli jobbig och det blev han ikväll (som vanligt), så blev trött och pallade inte utan tog taxi hem.

Sen saknar jag tjejen väldigt mycket kände jag ikväll, har inte känt det så starkt som nu.

Hur e läget me dig då Chae?? 🥰

Kärleken är nog både det bästa o värsta här i livet. Lider med dig. Det gör ont ända hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Chae!

På det stora hela är det väldigt bra. Har varit ute me polarna ikväll, öl på pub, en kompis har fyllt år, jag beställde in massa tilltugg som nachos, klyftpotatis, dippar osv. Sjukt gott och trevligt all over.

Sen drog vi ut på klubb och det var kul ett tag men en av mina kompisar kan bli jobbig och det blev han ikväll (som vanligt), så blev trött och pallade inte utan tog taxi hem.

Sen saknar jag tjejen väldigt mycket kände jag ikväll, har inte känt det så starkt som nu.

Hur e läget me dig då Chae??

Låter ju stensoft ju. Vill också ha nachos annars blir jag förbannad 😠

Haha, super han så hårt att han måste åka hem och sova så är ju det ett tecken på att man kanske ska chilla med drickandet. Personligen blir jag alltid dåsig efter 4 1/2 glas vin men "hey" det är ju jag det... 😕😛

Segt att sakna någon ju men som sagt; det här kommer att gå jävligt fort, tror jag. Men jag kan haja att det vart sådär när ni var ute och hade kul 🙁🥰

Jotack, jag mår nog bra. Har inte känt efter än 😛 Sista helgen på semestern för på måndag börjar jag jobba igen. Typiskt när man precis landat, liksom 😏😛

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du/ni för jobb?

Jag har jobbat med mycket olika; elektriker, murare, musiklärare, fritidsledare, vaktmästare, grovsnickare, målare mmsom musiker har jag tjänat en del oxå. Nu när jag är 57 bast håller jag på att ta CE-kort, det finns lastbilsjobb även om man är så pass gammal. Att köra de supervräkiga lastbilar som finns idag måste vara bland de bättre jobb man kan ha, kan vara bättre betalt än vad en sjuksköterska har...

Idag ska jag ut i bushen härintill o grilla korv vid Gussisjön, det är dottern som fyller år o har ett korvgrillarpartaj för alla polare idag, hon fyller på tisdag, då ska vi i familjen fira. Jag räknas som både polare o farsa, det är grejt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...