Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Har joxat med bl a M/S-acke, ståbas och fläskiga stråkarr 🙂😑

Undrar om acken är i stereo nu 🤪😕😳😛😄

Grymt gitarrljud. Vad har du för mickar? Är det M/S stereo?

Jag la ut den på Facebook... Himmelstalund, är det Norrköping? Där har jag sett Chuck Berry återförenas med pianisten Johnny Johnson efter 12 års separation. Johnny Johnsom är den som egemtligen snickrat ihop all mudik till alla Chuck Berrys hits, Berry har bara gjort texterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

De gjorde låtarna tillsammans, Johnny Jonsson var den som gjorde det mesta av musiken. Lyssnar man på hans soloplattor är det solklart. Efter att de splittade skrev Chuck Berry aldrig nån mer låt alls, förutom skämt-snusklåten "My Dingaling" som inte har nån likhet alls med hitsen. Chuck Berry blåste Johnny Johnsson och hans efterlevande på många många miljoner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker hitta Johnny Johnson på Spotify, men det dyker bara upp en massa andra med samma namn. Det ska finnas en eller två cd med Chucks pianist. DEt var han som var kapellmästare först, men han själv tyckte att det var bättre att Chuck tog över, han var mer showman och framåt även utanför scenen. De hade nåt muntligt avtal att dela allt lika, men det sket Chuck i när det kom till kritan. Det var nåt mindre bråk om det där för några år sen när Johnny Johnsson låg på sitt yttersta, han är dö nu.

Det finns en låt med honom som heter nåt med "Lets go down att the Tangeree eller nåt sån, namnet på en krog...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojojoj, nu gick det åt h-e, skickade nyss iväg 8650 kr till Stockholm för en beg TLM 49! Vad ska frun säga?

Jag hade en på g 500 kr billigare i Göteborg men köpte av den här snubben hellre, det var honom jag köpte Lexiconreverbet av, känns tryggare att handla av nån man gjort lyckade affärer med förut. Det här var hans privat oanvända mick, i studion han jobbar i har de fyra st TLM49... De hade testat den i egna micktest, han skriver så här:

Svårt att säga vad som fattas eller inte på TLM 102. Specifikationerna som skickas med mikrofonerna stämmer

nästan aldrig - bara från Schoeps, DPA, Sennheiser och Earthworks verkar det stämma bra när man

mäter dom och kör blindtester. De är samtliga småmembranare och boring på sång.

Vi har iaf kört två tester där både 102 och 49 var med, 102an hamnade bland de 3 sista på både sång och gitarr

medan 49 hamnade på delad första plats med en AKG C12 ena gången och en Neumann M149 andra gången !!!

Det säger en del om 49ans sköna ljud i mixade låtar.

Så nu blir det att sätta ut yvå TLM102 på Blocket och hoppas jag får igen en del av stålarna, kanske det mesta. Som OH-par får det bli mina mina SM137 i stället, och på de två pukorna där jag kört Shuremickarna tills nu blir det ett par riktigt billiga AKG som jag tänkt köra live med. Som lyft ifall det arret skulle vara sämre än med TLM102 som OH så ska jag köra en mono TLM49 framför setet, den ger nog ett helt grymt skimrande tillskott i ljudbilden, har läst om det på nätet.

Galen o besatt - 55 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😕 Nu verkade han lämna forumet. 🙁

Kom o tänka på hans video till mig. 🥰 Så jälla skön. 😄

http://www.youtube.com/watch?v=MgSdxQc9dy0

Har han lämnat forumet? Hur vet man det, och vad var anledningen? Känns inte bra om han gjorde det bara för stereodiskussionen. Jag har pmat honom i en vänlig ton, men det svarar han inte på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns mycket märkligt - och olikt cruncharn att reagera sådär.

Men han ville uppenbarligen förklara att 2 mikar (med lika eller olika karaktär) mot 1 högtalarkon är mono resp. panorerad mono återgivet i en stereosignal.

Och det blev väl frustration när flygeln och trumsetet kom i vägen för argumentationen, och det gick ut över stereodiskussionen. 1 högtalare återger inte stereo, men strängklang i en resonanslåda har ett stereofält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför gjorde han den videon?

Han lade gitarrer på en låt jag gjort och gjorde en video för skojs skull. 😄 Mest för forumets skull. Var nån tråd om det tror jag, var 3-4 år sedan. (Känner mig som gammal forumveteran som säger så. xD )

Har han lämnat forumet? Hur vet man det, och vad var anledningen? Känns inte bra om han gjorde det bara för stereodiskussionen. Jag har pmat honom i en vänlig ton, men det svarar han inte på...

Han skrev ju i tråden att han nog gjort sitt här på forumet eller nått sånt.

Känns mycket märkligt - och olikt cruncharn att reagera sådär.

Håller med om att det var olikt honom.
Link to comment
Dela på andra sajter

Var o repade, svinkul. 😄 Lirade rockklassiker som Highway to hell, Enter sandman, nån Jerry Williams-låt, nån me Nationalteatern, där de två sistnämnda var låtar jag aldrig hört. xD Sen Like a prayer som Jay Smith kör den. Röjjigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stod o väntade på spårvagnen förut. En man kommer förbi och frågar:

-Ursäkta, är jag i Göteborg?

-Ja..

-Va bra, då har jag kommit rätt.

Det låter som att CHAE besöker Göteborg igen? 😆
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...