Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Genelec 6010 är dom små rackarna. Jag har lyssnat lite på dom med tillhörande subban.. Lät förvånansvärt bra ändå. Fast lite väl hifi över det. Men de e kanske bra? 😳

Mina KRK VXT6 låter lite hifi oxå men saknar basen fast det är ändå mer bas i dom än i mina 8 tums monitorer.

Måste bero på rummet ändå.

Såatte.. 😑

6010 är väldigt små och relativt värdelösa.

Och jag tyckte tvärtom! 😆😄

..fast det var längesen jag lyssnade på dom.

Fast enbart dom små monitorerna kan jag tänka mig låter piss.

...speciellt efter 5 liter pilsner..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har sett det där ärret! mäktigt å lite läskigt. 😕

Det märkliga med de där förbanden är att när dom bytte det igår, så fanns det inte nå blod eller gegga på magen, det såg ut som både rengjort och torr-torkat. Själva öppningen sitter ihopnitad med metallclips, de ser precis lika ut som såna där kraftiga stapels man slår fast affisher med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec 6010 är dom små rackarna. Jag har lyssnat lite på dom med tillhörande subban.. Lät förvånansvärt bra ändå. Fast lite väl hifi över det. Men de e kanske bra? 😳

Mina KRK VXT6 låter lite hifi oxå men saknar basen fast det är ändå mer bas i dom än i mina 8 tums monitorer.

Måste bero på rummet ändå.

Såatte.. 😑

Och jag tyckte tvärtom! 😆😄

..fast det var längesen jag lyssnade på dom.

Fast enbart dom små monitorerna kan jag tänka mig låter piss.

...speciellt efter 5 liter pilsner..

Vilka 8-tummare har du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta monitorer är ju tvåvägs, även en del skitdyra. Men jag tycker det verkar mkt vettigare att ha tre element, ett separat för midden. Hur ska ett baselement kunna återge midd snyggt egentligen? Och diskanten i en trevägs låda borde ju jobba lättare om den slipper jobba ända ner till middregistret...

Mycket för pengarna med friska gamla JBL...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Phonic P8A! Inte direkt världens bästa högtalare direkt men dom kräver rätt placering i ett lite större akustikbehandlat rum.

Funkar det att köra dem samtidigt som KRKna? Är nån frekvens dålig i ena paret kanske det andra hjälper till där? Och med fyra lådor går de väl lägre i basen?

1-029-029205-Phonic-P8A.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Jag är moffeskadad efter en vecka på kirurgen. I sämsta laget kanske hade varit ett bättre uttryck..

tänkte väl 😄

Hör man bastonerna blir det så j-a mkt roligare att sitta o mixa. Det är väl bevisat att låga frekvenser på nåt vis gör att man mår bra. Basfattig musik är ju tvärtemot jobbig att lyssna på. Hör man basen bra tycker jag det oxå blir mkt lättare att höra o skruva diskanten...

för mycket bas blir man inte glad av, det är också bevisat! tillräckligt stark bas kan inducera illamående, oro, osv. sätt på valfri skräckfilm och koppla in subwoofern i TVn så får du höra att det utnyttjas ganska mycket... även visa 'deppigare' genrer som doom och goth har mer bas än den mycket annan musik, kanske just för att det är meningen att man inte ska bli glad av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det att köra dem samtidigt som KRKna? Är nån frekvens dålig i ena paret kanske det andra hjälper till där? Och med fyra lådor går de väl lägre i basen?

Nä har inte provat men ska fixa och dona sedan när jag har hittat en lokal. Förr körde jag Golvhögtalare och Phonic. Lät rätt så bra då tyckte jag. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

för mycket bas blir man inte glad av, det är också bevisat! tillräckligt stark bas kan inducera illamående, oro, osv. sätt på valfri skräckfilm och koppla in subwoofern i TVn så får du höra att det utnyttjas ganska mycket... även visa 'deppigare' genrer som doom och goth har mer bas än den mycket annan musik, kanske just för att det är meningen att man inte ska bli glad av det?

Ja lagomt är bäst. Du kan tänka dig när grannen under drar igång med sitt jävla poppande. Det är som att bo i en baslåda.

Blä!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...