Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Såhär låter första mixen i monitorerna (inte min låt)!

https://dl.dropbox.com/u/1553236/shaking2.mp3

Känns ganska grötigt i mid-lowmid. Ibland kommer vissa saker och sticker iväg för mycket. kicken får det andra att "ducka" (För jag antar att det är det som händer) lite för mycket i början. Sen ligger det ett brus över stora delar av mixen? Antar att det kommer från någon Limiter-plugg?
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ganska grötigt i mid-lowmid. Ibland kommer vissa saker och sticker iväg för mycket. kicken får det andra att "ducka" (För jag antar att det är det som händer) lite för mycket i början. Sen ligger det ett brus över stora delar av mixen? Antar att det kommer från någon Limiter-plugg?

Har gröpt och gröpt känns det som men ska titta mer på det. Du har nog helt rätt också, lyssnade på stereon i köket precis och kände lite samma sak. Det är ingen sidechain och inte heller någonting på masterregeln, så vet inte varför det skulle ducka för kaggen riktigt. Hör det inte så tydligt själv men ska kolla på det med. Bruset kommer från ett av gitarrspåren (det väldigt diffusa som ligger till höger), går kanske bli av med lite med andra inställningar på kompressor och EQ. Tack för synpunkterna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På tisdag ska jag kolla på Anze Kopitar och den biten. Det ska bli kul.

Va kul!

Vart i studion igen. Nu är all bas inspelad och vi satte det sista av sången. Vi hann till och med påbörja keyboarden! 😄

Så, nu är det bara keyboard och akustisk gitarr klara innan inspelningen ÄÄÄÄÄÄÄÄNTLIGEN är färdig.

Va kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

På vägen hem förresten var det fett awkward. Jag och en av ljudteknikerna fick skjuts till Årstaberg och vi stod och väntade tillsammans på tåget. (Vi skulle med olika tåg men båda fick vänta ca 20 minuter.) Vi stod båda två helt tysta och stirrade ner i marken, utan att komma på något att säga. Vi hade redan diskuterat typ allt som gick att diskutera som hade med inspelningen att göra. Då och då sa någon av oss nånting om det, som mest var en upprepning, och sen blev det tyst igen. xD Jag hatar när det blir så.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vägen hem förresten var det fett awkward. Jag och en av ljudteknikerna fick skjuts till Årstaberg och vi stod och väntade tillsammans på tåget. (Vi skulle med olika tåg men båda fick vänta ca 20 minuter.) Vi stod båda två helt tysta och stirrade ner i marken, utan att komma på något att säga. Vi hade redan diskuterat typ allt som gick att diskutera som hade med inspelningen att göra. Då och då sa någon av oss nånting om det, som mest var en upprepning, och sen blev det tyst igen. xD Jag hatar när det blir så.

Va kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

På vägen hem förresten var det fett awkward. Jag och en av ljudteknikerna fick skjuts till Årstaberg och vi stod och väntade tillsammans på tåget. (Vi skulle med olika tåg men båda fick vänta ca 20 minuter.) Vi stod båda två helt tysta och stirrade ner i marken, utan att komma på något att säga. Vi hade redan diskuterat typ allt som gick att diskutera som hade med inspelningen att göra. Då och då sa någon av oss nånting om det, som mest var en upprepning, och sen blev det tyst igen. xD Jag hatar när det blir så.

Hamnar du i samma situation som en tekniker igen är det bara att nämna något med kompressorer så sköter han resten. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...