Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Det är barréackorden jag har svårt att ta. Menar du på fullt allvar att man bara kan spela gitarr med öppna ackord eller barréackord?

finns massor med sätt att ta ackord. ibland tar jag bara två toner å låter resterande strängar va lösa. svårt att förklara. får spela in en video nån dag å lägga upp.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag hörde en intervju med yngwe malmsten när jag var 16. han sa att han övade 8 timmar/dag. jag anammade det å övade åtminstone 5/timmar/dag i ett par år. mkt teknik å skalor blev det.

...ackorde kom senare för mig. körde mest powerchords i början. å riff!

riff från låtar vs. samt egenpåhittade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte få brorsan och tjejen att logga in? Det behövs mer folk.

Försökte faktiskt få med bråzzan i början men han avböjde. Tjejen bara skakade på huvudet... Hon fattar inte grejen med att avatar-buza helt enkelt... 😏😛

simackord kan va! 😠

SimCity_3000_Coverart.png

Det är barréackorden jag har svårt att ta. Menar du på fullt allvar att man bara kan spela gitarr med öppna ackord eller barréackord?

Barréackorden är trixiga som satan i början 😏

Nja, ibland har jag sett sett (klassiskt skolade) gitarrister göra någon sorts combo.

...om man flyttar dimackord tre toner med samma grepp åkandes över halsen får man en stumfilmsmusikliknande känsla.

Palm muted heter det faktiskt.. för i helvete, Slej.. skärp dig! 😠😆

Eller skriva en 321 sidors manual... 😑

😑

Jag är inte heller bitter.

☺️😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan alltså inte ta barréackord för att, men va fan..........

Men du, kan du inte prova att köra med öppen stämning (eller vad fan det nu heter) och plutta dit en capo?

Det kan faktiskt ge ganska balla klanger 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du, kan du inte prova att köra med öppna stämningar eller vad fan det nu heter och plutta dit en capo?

Det kan faktiskt ge ganska balla klanger 🙂

Har funderat lite på det, men det är mycket att lära sej. Har oxå funderat på att stämma gitarren i dom ackorden som finns i låten och spela in dom rakt igenom låten och sedan klippa och klistra. Det är mycket att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat lite på det, men det är mycket att lära sej. Har oxå funderat på att stämma gitarren i dom ackorden som finns i låten och spela in dom rakt igenom låten och sedan klippa och klistra. Det är mycket att tänka på.

Såhär spontant så låter det som en jioxig work around mennneeeh.... Iofs om det är en tre-ackordslåt så kanske det kan funka 😕

Eller förresten, nä..det låter som ett mastodontjobb helt i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw Slej, skönt gig ni gjrode ☺️

Munspels-mannen var ju stentuff. Får han provision eller är han en sådan där sköning som bara dyker upp och jack-in-the-boxar er? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

ewroL jazzar vidare - nu med manliga modeller 😮😲😳 Tycker fortfarande att killen har en skum agenda... Men iofs; så länge han kanaliserar ut det genom musik så va fan, liksom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet man hur många minuter man har kvar på soundcloud btw? 😲 Hittar fan inte någon info om det någonstans... 🙁

/Nästan som Nilsson -79

Edith: hittade det

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

började med att jag skulle försöka lurka fram en låt jag hörde för något år sen. nu har jag upptäckt säkert ett tiotal nya band jag tycker om i stilar jag knappt ens hört förut.

Heeeeeeeeerligt ☺️

Jag tycker att det är ball att leta upp gamla sköna Top of the Pops-framträdanden. Så jefla nice 🥰 :wub:

Link to comment
Dela på andra sajter

var inte de mimade allihop? 😄

Jo exakt därför XD

Det finns inget roligare än att se en låt fade:as och artisten/-erna fortsätta gunga/sjunga/spela vidare och publiken bli förvirrad 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...