Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

2uiw74k.gifNär jag var ung så fanns det ingen rock, pop, hippetihiphop och blippelibloppblopp. Ahh.

Istället krigade vi mot varandra. Mycket bättre.

Och nu har du valle att kriga med. Hur orkar du med det här käftandet.

Postat

Har du åtaganden?

Sälja merchandise på lady gagas konser, har varit här sen nio och slutar ett par timmar efter midnatt, svårt att säga exakt dock

Postat

Sälja merchandise på lady gagas konser, har varit här sen nio och slutar ett par timmar efter midnatt, svårt att säga exakt dock

Det är väl rätt kul? Betalar dom skapligt?

Postat (redigerat)

jag behöver lite hjälp med material jag spelade in tidigare i sommar och som strax ska iväg till tryckeriet!

om nån har lust att lyssna på det här och komma med några tips så skulle jag uppskatta det som fan!

Jag tycker inte att jag får basen att låta vidare bra alls (den är inspelad med en riktigt kackig mexicofender med sjukt ojämn output), vill ha den lite köttigare och jämnare. Har testat multibandare men tycker inte att det limmar alls. Ska jag ge upp helt och låta det vara såhär bara?

Sen är det sången, jag har dragit på lite stereodelay för att få den lite närmare, men jag tycker bara det låter mesigt. Vill ha lite mer spott och fräs, om ni fattar, utan att det skär sig mot musiken. Eller är det bara att bita i det sura här också? Det kanske inte går att göra så mycket, den är ju väldigt "snällt" insjungen.

Det är bara mixat än så länge, så nivån är nog rätt mycket lägre än brukligt.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Postat

På sången: Mindre topp, lite mer de-esser, lite drive/smuts, sänk rumsklangen (eller är det delayet?). Kanske ersätta det med ett delay typ ADT.

Har du provat att dista basen? Den låter så lajnat ren nu.

Postat
På sången: Mindre topp, lite mer de-esser, lite drive/smuts, sänk rumsklangen (eller är det delayet?). Kanske ersätta det med ett delay typ ADT. Har du provat att dista basen? Den låter så lajnat ren nu.

Jag har decapitator på sången, antagligen den som vässar till essen, kör lite hi-cut på den istället och höjer disten lite kanske. Jag är sjukligt allergisk mot De-Esser, får det aldrig att låta naturligt. Dom där pluggarna verkar feta, men jag kan inte använda dom i PT.. Jag har lite Little Radiator på basen nu, kanske ska testa lägga på SansAmp och brutalisera mig på den.. Basen låter lajnad för att signalen från hans stärkare lät riktigt illa. Synd att jag har flyttat, då skulle man kunna lägga om den, men nu är det inte att tänka på tyvärr.

Tack för input!

Postat

Har du tillgång till kompressor med sidechain (hårdvara eller plugg)? I så fall kan du göra dig en egen de-esser med justerbar ration, attack och release. Brukar använda Logics inbyggda kompressor till det, dom gånger Waves deesser inte gör jobbet.

Vacuumsound ADT är ett delay som simulerar en teknik som utvecklades i Abbey Road på 60-talet. Du kan läsa mer om den här: http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_double_tracking

Du skulle kunna laborera med stärkarplugg för att tuffa till basen.

Postat

Tycker den ADT-pluggen är riktigt najs. Fast i mono försvinner ljudet i princip, är det för att vänster och höger mer eller mindre släcker ut varandra?

Postat (redigerat)

ok... la på SansAmp på basen, den vart lite råare, men känns också tunnare. Kanske iofs går att leva med. Rancid har väl inte så fett basljud om jag minns rätt, han är ju ute och cyklar på hela halsen mest hela tiden ändå. Just det, la en jävligt pressad LA2A på basen, den styrde upp rätt bra.

Det är konstigt det där med att man vissa dagar blir helt kär i nån plugg, för att sen hata den och tillslut glömma den för att hitta den igen så småningom och köra på typ allt...

Tog bort decapitator på sången och la dit little radiator istället. vart skräpigare, och jag tror jag gillar't. Behöver inte de-esser nu (i min lyssning iallafall ^^).

Nu tar jag nog en paus från det här tills imorgon.

här ligger nya versionen:

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Postat

Har du tillgång till kompressor med sidechain (hårdvara eller plugg)? I så fall kan du göra dig en egen de-esser med justerbar ration, attack och release. Brukar använda Logics inbyggda kompressor till det, dom gånger Waves deesser inte gör jobbet.

Vacuumsound ADT är ett delay som simulerar en teknik som utvecklades i Abbey Road på 60-talet. Du kan läsa mer om den här: http://en.wikipedia....double_tracking

Du skulle kunna laborera med stärkarplugg för att tuffa till basen.

Jag har ProC som går att välja vilket frekvensband den ska komprimera, den brukar göra jobbet. Men när essen är för vassa är det nästan alltid nåt annat som är fel i kedjan tycker jag. Jag har aldrig använt de-esserpluggar i nån mix. Ogillar dom verkligen 😛

Har testat att köra i Bass Amp Room från Softube, och det är väl okej, men blir lite för bulligt. tror sansampen ändå blev det bästa valet. Har du tips på nån bra basplugg? Har iofs Ampeg SVX, men den känns lite likadan som softubes, svårt att hålla botten i schack (speciellt med en risig bas).

Postat

Jag gillar Logics egen Amp Designer. Är väl egentligen en gitarrstärkarsimulator men jag brukar hitta ljud som funkar till bas också. Speciellt om jag främst vill komplettera lajnsignalen. Då brukar jag inte ha behov av lågbas.

Angående de-esser. Tror jag är ganska känslig för ess. Det brukar räcka med lite kompression och en bright mick för att jag ska sträcka mig efter de-esserpluggen.

He he, du kanske ska starta en tråd i OnT. 🙂

Postat

Angående de-esser. Tror jag är ganska känslig för ess. Det brukar räcka med lite kompression och en bright mick för att jag ska sträcka mig efter de-esserpluggen.

Ett tips är att ha den installerad hela tiden.

Postat

Jåh! He snackas bara en massa skit där ute i forumet. Här inne hänger dom smarta grabbarna...

Såatte... 😑

DU KAN VA!

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.