Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

hur som helst har inte jag heller gjort lumpen. kalla kriget var över och utbildningsreserven inskaffad. de ville först inte placera mig där, men jag var ihärdig och höjde rösten för första gången i mitt liv. känner inte för att bli kallad för vek på grund av det.

edit: inskaffad? fel ord kanske. införd eller instiftad ska det nog vara tror jag.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

minns att jag gav upp där i det där slutgiltiga mötet med någon snubbe och typ "jaja, whatever", vände mig om och gick mot dörren. då sa mannen någonting om att "fint, då placerar jag dig i [nånting nånting]". Jag vände mig igen och halvskrek att jag faktiskt inte ville göra någon lump. tyvärr utan svordomar, eftersom jag trodde jag skulle komma till helvetet då.

minns att mannen blev lite paff, var tyst någon sekund och sedan kapitulerade.

vilken vinst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vi har inte gjort det, därför blir vår utgångspunkt annorlunda. Dessutom så känns ett gäng med värnpliktiga ganska fruktlöst i ett kärnvapenkrig.

Naturligtvis, men du behöver ju inte göra dej dum, och spotta på oss som faktiskt gjorde något för att vi trodde på det. Har själv lagt ett och ett halvt år på det svenska försvaret. I ett kärnvapenkrig går alla åt, värnpliktiga, yrkessoldater och civila. Är det inte uppenbart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis, men du behöver ju inte göra dej dum, och spotta på oss som faktiskt gjorde något för att vi trodde på det. Har själv lagt ett och ett halvt år på det svenska försvaret. I ett kärnvapenkrig går alla åt, värnpliktiga, yrkessoldater och civila. Är det inte uppenbart?

Nej det är väl jättebra att dom som gör det gör det. Nån ska ju göra det. Men om vi utgår från att försvaret tar in det som dom behöver så är det ju frid och fröjd att dom som gör det och att dom som inte gör det inte gör det. Idag är ju den militära situationen avsevärt annorlunda med t.ex EU och andra internationella samarbeten. Känner inte att jag svikit mitt land eller liknande för att jag inte gjort lumpen, för jag är tämligen säker på att jag gör mer nytta utanför försvaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur som helst har inte jag heller gjort lumpen. kalla kriget var över och utbildningsreserven inskaffad. de ville först inte placera mig där, men jag var ihärdig och höjde rösten för första gången i mitt liv. känner inte för att bli kallad för vek på grund av det.

Nä, det var ett slags skämt. Du är inte vek fidden, du är en klippa. På min tid förväntades alla ställa upp och göra lumpen, och i de kretsar jag umgicks förväntades alla göra vad de kunde för att komma undan. Förlorade många kompisar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är väl jättebra att dom som gör det gör det. Nån ska ju göra det. Men om vi utgår från att försvaret tar in det som dom behöver så är det ju frid och fröjd att dom som gör det och att dom som inte gör det inte gör det. Idag är ju den militära situationen avsevärt annorlunda med t.ex EU och andra internationella samarbeten. Känner inte att jag svikit mitt land eller liknande för att jag inte gjort lumpen, för jag är tämligen säker på att jag gör mer nytta utanför försvaret.

Jo, men idag är det ju ett helt annat läge. Finns "lumpen" öht längre? Har vi inte ett yrkesförsvar idag, utan att frågan nånsin kommit upp till diskussion? Hursomhelst, jag fick göra val som du slipper göra. Jag valde att utbilda mig under ett år, ett och ett halvt år med repövningar, att lära mej försvara mitt land med vapen i hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men idag är det ju ett helt annat läge. Finns "lumpen" öht längre? Har vi inte ett yrkesförsvar idag, utan att frågan nånsin kommit upp till diskussion? Hursomhelst, jag fick göra val som du slipper göra. Jag valde att utbilda mig under ett år, ett och ett halvt år med repövningar, att lära mej försvara mitt land med vapen i hand.

Ja nu är det yrkesförsvar. När jag "mönstrade" för några år sen så gjorde jag det på internet och skrev då att jag inte ville och då gick jag inte vidare till den riktiga mönstringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag mönstrade fick jag göra inskrivningsprov, sedan prata med läkaren som frågade "Vill du göra telegrafistprovet och resa hem efteråt? Eller resa hem direkt?"

Det fanns en lämplig tågavgång kort därefter så jag drog hem på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde Micke H bara la upp videos med progressiv metal... man lär sig något nytt varje dag.

Jag är iofs rätt bakis så jag är kanske dummare än vanligt, men...va? xD

Och är jag dummare än vanligt är det fan rätt illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...