Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

En man och hans fru äter middag på en fashionabel restaurang, när en otroligt vacker ung dam kommer fram till deras bord och ger maken en kyss mitt på munnen. Damen säger något om att ses senare och går sen sin väg.

Hustrun stirrar förvirrat på maken och frågar sen :

- Vem i h-e är det där ??

- Min älskarinna, svarar maken.

- Nääh... det här var droppen !! skriker frun. Nu har jag fått nog ! Jag vill ha skilsmässa !

- Det kan jag i och för sig förstå, säger maken. Men kom ihåg att då blir det inga fler shoppingturer till Paris, inga fler långsemestrar på Barbados, inga fler weekendturer med segelbåten och ingen BMW i garaget. Det är du som väljer

 

Precis när han säger detta kommer en gemensam bekant in i restaurangen tillsammans med en härlig ung brunett. - Vem är det Roger har med sig? frågar frun.

- Det är hans älskarinna, svarar maken.

 

Då säger frun:

- Våran är mycket sötare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har arrat och mixat om den där låten jag postade för ett tag sedan med tjutig gitarr och ohörbar sång. Nu utan tjut, bättre mix och sång som man kan höra (men man får leva med läspandet).

https://dl.dropbox.com/u/1553236/jahaja_ommix.mp3

😎

Måste bara komma på fler delar till låten... Men det blir ju svårare och svårare ju mer man sitter med den här versionen för då "etableras" ju formen så att säga hos en själv. Men men. Löser sig nog.

Lyssnade i laptophögtalarna, så jag kan inte ge någon kritik på mix och så (vilket jag nog inte kan göra även om jag lyssnar i bästa bästa monitorerna xD ).

Jag gillar iaf låten och även sången. Härlig joy division känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är nog att sången följer en instrumentslinga som gör halva grejen.

Fast nu har du fel. Sången är helt fristående (så fristående att det måste vara pitch correction). Har ingen aning om hur den ligger tonmässigt, och att jag skulle sjunga efter nån förutbestämd melodi är lite för mycket begärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommenterar också. Sound och produktion är helt rätt i genren. Enda mixkritiken är att subbasen är lite stark i baskaggen. Det finns en resonant frekvens i pukorna också som stör för sången, kanske sidechaina pukorna (!) för sången? 😄

Om du dämpar den lite kan du trycka upp mastervolymen lite till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! Tack!

Nu kom jag att tänka på en video som fidden postade för ett tag sen som jag tänkte kolla på men aldrig gjorde som handlade om volym tror jag. Något med ableton live, sausage fattner kanske? En skämtvideo tror jag. Nån som vet vilken jag menar?

☺️

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu har du fel. Sången är helt fristående (så fristående att det måste vara pitch correction). Har ingen aning om hur den ligger tonmässigt, och att jag skulle sjunga efter nån förutbestämd melodi är lite för mycket begärt.

om du följer efter något och tar något steg åt sidan då och då tycker jag ändå du följer efter den. Melodin baseras väl på de där två grundtonerna i låten, och så tar den ett avsteg uppåt och ett avsteg neråt omväxlande.

fast nu när du nämner det kanske sången ligger ett tonsteg ifrån bastonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du följer efter något och tar något steg åt sidan då och då tycker jag ändå du följer efter den. Melodin baseras väl på de där två grundtonerna i låten, och så tar den ett avsteg uppåt och ett avsteg neråt omväxlande.

fast nu när du nämner det kanske sången ligger ett tonsteg ifrån bastonen.

Nu när du säger det så kanske pianot passar hyfsat med sångens melodi. Försökte titta på "pitchanalysen" på sången och ta ut melodin men gick sådär. Men det skulle kunna vara något kanske, låta en gitarr spela sångmelodin mer tydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har arrat och mixat om den där låten jag postade för ett tag sedan med tjutig gitarr och ohörbar sång. Nu utan tjut, bättre mix och sång som man kan höra (men man får leva med läspandet).

https://dl.dropbox.com/u/1553236/jahaja_ommix.mp3

😎

Måste bara komma på fler delar till låten... Men det blir ju svårare och svårare ju mer man sitter med den här versionen för då "etableras" ju formen så att säga hos en själv. Men men. Löser sig nog.

Det är rätt bra, men det känns lite väl glest på nåt sätt. Man måste spela högt för att det ska sitta. Att du inte hört joy divission och ian curtis låter märkligt, men det är inget att hänga upp sej på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick som sagt en ny telefon av jobbet. Det jobbiga är att den har två nummer, ett 031-Nr och så ett 072-Nr. Med 031 numret ringer jag gratis men man kan inte skicka sms. Med andra numret kan man både ringa o skicka sms fast det kostar, vilket i sig inte är ett problem. Så tänkte lämna ut 072 numret men problemet är att det är 031 numret som syns när jag ringer. Så då kommer det antagligen bli fel när folk får för sig att skicka sms på 031 numret, då kommer det läsas upp av en röst. Jag skulle kunna ha kvar min gamla telefon men jobbigt att bära på två plus att den knappt går att ringa med, sprakar i högtalaren.

Fan vilken röra. Det e KAOZ 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick som sagt en ny telefon av jobbet. Det jobbiga är att den har två nummer, ett 031-Nr och så ett 072-Nr. Med 031 numret ringer jag gratis men man kan inte skicka sms. Med andra numret kan man både ringa o skicka sms fast det kostar, vilket i sig inte är ett problem. Så tänkte lämna ut 072 numret men problemet är att det är 031 numret som syns när jag ringer. Så då kommer det antagligen bli fel när folk får för sig att skicka sms på 031 numret, då kommer det läsas upp av en röst. Jag skulle kunna ha kvar min gamla telefon men jobbigt att bära på två plus att den knappt går att ringa med, sprakar i högtalaren.

Fan vilken röra. Det e KAOZ 😆

men vadå, i dagens smartphones lägger man väl ett mobilnummer och ett hemnummer på samma kontakt? och så skickas sms till mobilnumret.

Link to comment
Dela på andra sajter

men vadå, i dagens smartphones lägger man väl ett mobilnummer och ett hemnummer på samma kontakt? och så skickas sms till mobilnumret.

Mjo, e väl sant kanske. Testade skicka sms från min nya mob och då stod det ju 072 numret , så om folk lägger till det och ersätter det gamla så lär det ju blir rätt. Sen om jag ringer så kommer 031 numret stå istället, så får dom lägga till det i efterhand. Då bör det ju inte bli fel.

xD Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...