Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Tycker man kan tolka tävlingshysterin som råder på forumet nu som att vi i och med CHAEs låt är lite trendsättande.

Hur menar du? Har det inte varit tävlingar i övrigt tidigare?

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

I dag på fm ska vi lära oss hur man befruktar dynamit. Prov och ev licens på em. Edit: Befrakta heter det nog.
I dag på fm ska vi lära oss hur man befruktar dynamit. Prov och ev licens på em. Edit: Befrakta heter det nog.

I dag var det ännu värre idiottempo med inmangling om dynamit o nitroglycerin o krut o luftvärnskanoner. Var helt säker på att bli kuggad i provet som kom efter bara några timmar, men lyckats sätta 17 o 3/4 poäng av arton möjliga. Ella var gränsen. Vilket flyt, jävlar gosse! 😎 B) 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag var det ännu värre idiottempo med inmangling om dynamit o nitroglycerin o krut o luftvärnskanoner. Var helt säker på att bli kuggad i provet som kom efter bara några timmar, men lyckats sätta 17 o 3/4 poäng av arton möjliga. Ella var gränsen. Vilket flyt, jävlar gosse! 😎 B) 😎

Grattis! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har arrat och mixat om den där låten jag postade för ett tag sedan med tjutig gitarr och ohörbar sång. Nu utan tjut, bättre mix och sång som man kan höra (men man får leva med läspandet).

https://dl.dropbox.com/u/1553236/jahaja_ommix.mp3

😎

Måste bara komma på fler delar till låten... Men det blir ju svårare och svårare ju mer man sitter med den här versionen för då "etableras" ju formen så att säga hos en själv. Men men. Löser sig nog.

det låter bättre nu! du kan få lite idéer om själva låten av mig också, utifrån mitt egna personliga tycke och smak.

tycker att det blir lite fyrkantigt i rytmerna ibland, för lite sväng... lite variation på virveln kanske kan göra det bättre, någon synkop som känns rätt här och var kanske. speciellt i partiet i början tycker jag det behövs, det är ju startsträckan in till låten och om det inte händer något där kan det kännas lite "meh".

tycker även att reverbet låter lite skumt i ljudbilden. förstår exakt vad du vill göra, men vet inte riktigt hur du ska göra det. själv hade jag nog testat att skära bort en del av rösten så att den blev väldigt tunn och låg längre bak i ljudbilden, för då behövs det nog mindre reverb. en gnutta delay kanske också kan hjälpa för att få den drömska känslan, utan att du behöver dra upp reverbet alldeles för högt.

tycker även att det behövs ett parti där det brakar lös lite mer, eller iaf händer något mer. ett skönt gitarriff som kommer in, något nytt instrument som fyller i med någon stämmelodi, eller helt enkelt att partiet byter ackordföljd, att trummorna ändrar till en annan rytm... någonting! förstår dock om du vill ha det statiska, med ljudbilden i fokus, men då tror jag att det behövs mer örongodis som smyckar till lite extra.

låten vet du nog själv är bra, så det behöver jag väl knappast påpeka?

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag var det ännu värre idiottempo med inmangling om dynamit o nitroglycerin o krut o luftvärnskanoner. Var helt säker på att bli kuggad i provet som kom efter bara några timmar, men lyckats sätta 17 o 3/4 poäng av arton möjliga. Ella var gränsen. Vilket flyt, jävlar gosse! 😎 B) 😎

Trodde du var pensionär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde du var pensionär.

Trodde du var pensionär.

Tyvärr... Har långt kvar dit. Sen jag fått klart med CE kan jag pysa upp till tex Kalix o köra stora satans lastbilar med malm. Här finns bara Fas3-jobb o krogspeningar. Men hur kul är det i en husvagn i Kalix på vintern? Med studion hemma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har arrat och mixat om den där låten jag postade för ett tag sedan med tjutig gitarr och ohörbar sång. Nu utan tjut, bättre mix och sång som man kan höra (men man får leva med läspandet).

https://dl.dropbox.com/u/1553236/jahaja_ommix.mp3

😎

Måste bara komma på fler delar till låten... Men det blir ju svårare och svårare ju mer man sitter med den här versionen för då "etableras" ju formen så att säga hos en själv. Men men. Löser sig nog.

Instrumentalen låter bra! Skulle vilja att kicken sticker igenom mixen lite mer.håller med Zak om att rytmen kan bli lite enformig.

sången med reverb passar inte riktigt in ljudmässigt, sänk i volym och pilla litta med reverbet. Det är alldeles för "in your face" Och klarheten försvinner in i effekten!

Annars cool låt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr... Har långt kvar dit. Sen jag fått klart med CE kan jag pysa upp till tex Kalix o köra stora satans lastbilar med malm. Här finns bara Fas3-jobb o krogspeningar. Men hur kul är det i en husvagn i Kalix på vintern? Med studion hemma?

Du kan ju alltid passa på att hälsa på min Farmor när du e där.

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter bättre nu! du kan få lite idéer om själva låten av mig också, utifrån mitt egna personliga tycke och smak.

tycker att det blir lite fyrkantigt i rytmerna ibland, för lite sväng... lite variation på virveln kanske kan göra det bättre, någon synkop som känns rätt här och var kanske. speciellt i partiet i början tycker jag det behövs, det är ju startsträckan in till låten och om det inte händer något där kan det kännas lite "meh".

tycker även att reverbet låter lite skumt i ljudbilden. förstår exakt vad du vill göra, men vet inte riktigt hur du ska göra det. själv hade jag nog testat att skära bort en del av rösten så att den blev väldigt tunn och låg längre bak i ljudbilden, för då behövs det nog mindre reverb. en gnutta delay kanske också kan hjälpa för att få den drömska känslan, utan att du behöver dra upp reverbet alldeles för högt.

tycker även att det behövs ett parti där det brakar lös lite mer, eller iaf händer något mer. ett skönt gitarriff som kommer in, något nytt instrument som fyller i med någon stämmelodi, eller helt enkelt att partiet byter ackordföljd, att trummorna ändrar till en annan rytm... någonting! förstår dock om du vill ha det statiska, med ljudbilden i fokus, men då tror jag att det behövs mer örongodis som smyckar till lite extra.

låten vet du nog själv är bra, så det behöver jag väl knappast påpeka?

Oj vilken härlig feedback! Håller med om trummorna och förhoppningen är väl riktiga trummor nån gång. Reverbet (på sången) är som du påpekar inte riktigt där än, jag vill ha det stort men ändå tydligt men samtidigt längre bort än vad det är nu. Ska mecka mer med det och se vad som går att få till.

Själva låten eller arret om man så vill är som det är nu bara variationer på samma vända egentligen. Det mest blev så för att jag spelade in det och sen så hann jag inte med mer och nu är jag inte hemma. "Visionen" om man får lite pretto är att få till det som det är på väg till i slutet, med en och samma grej som lunkar på, men att ljudbilden växer och att det kommer fler gitarrfigurer och saker som händer. Har tänkt försöka få in något annat parti någonstans innan också. Lite Kent - 747 men med en helt annan ambitionsnivå. Kanske vers - refräng - vers - refräng/outro där refrängen/outro är det som är större delen av låten nu. Och så mer (och bättre) sång! Tack för bra feedback!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instrumentalen låter bra! Skulle vilja att kicken sticker igenom mixen lite mer.håller med Zak om att rytmen kan bli lite enformig.

sången med reverb passar inte riktigt in ljudmässigt, sänk i volym och pilla litta med reverbet. Det är alldeles för "in your face" Och klarheten försvinner in i effekten!

Annars cool låt 🙂

Det är så frustrerande sitta här utan att kunna spela in något (är hemma hos mina föräldrar tills nästa söndag). Ska försöka strukturera upp låten och få till någon slags grund i den och sedan spela in allt mer ordentligt och bättre. Finns ett piano och en stor festsal på nationen, hoppas det är stämt och att jag kan låna det så kan det bli asgrymt. Och en kompis som sjunger asbra har sagt att han kan sjunga om jag vill. Så får jag bara till bra gitarrljud och kan få spelat in trummor med så kanske det kan bli nått bra av det. Ska trixa med reverbet, det är som sagt inte helt hundra. Testar ny plugg så det är ett bandeko/reverb som joachime tipsade om. Vill ha den torra rösten längre ifrån men inte fått till det riktigt än.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom där högtalarna har du väl fullständigt slagit sönder vid det här laget.

😛

Nejdå. Tesen om att våld löser problem stämmer ju uppenbarligen.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...