Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Testat att styra filtret i en synt beroende på hur starkt ja skriker i min mick. Spajsigt!

Änna som breathcontoller.

Provade att styra tonhöjden med rösten, blev så där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heej Loop! Allt bra?

Du har inte lust att ge mig några lektioner till hösten i att ratta synthar? Jag pröjsar och bjuder på öl. 🙂

Vill lära mig hur man tänker när man rattar synthljud först o främst.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Inga problem. Jag har börjat prova en massa knasiga trix. Summera två oscillatorer, den ena med sågtand den andra med pulsvåg och sneställt pitchen lite, konverterat signalen till CV styrsignal och använd för att modulera pitchen på en synt... låter knasigt värre.

Det var på det viset jag kom på att jag kunde använda micken istället för oscillatorerna.

För att det gick så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud va gott det är med Kebabtallrik! FFS!

Beror på såsen, vet en pizzeria som slänger på hamburgerdressing som sås. Aja baja.
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem. Jag har börjat prova en massa knasiga trix. Summera två oscillatorer, den ena med sågtand den andra med pulsvåg och sneställt pitchen lite, konverterat signalen till CV styrsignal och använd för att modulera pitchen på en synt... låter knasigt värre.

Det var på det viset jag kom på att jag kunde använda micken istället för oscillatorerna.

För att det gick så att säga.

Dags för en sågtands-LFO på pulsvågens tonhöjd också?
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem. Jag har börjat prova en massa knasiga trix. Summera två oscillatorer, den ena med sågtand den andra med pulsvåg och sneställt pitchen lite, konverterat signalen till CV styrsignal och använd för att modulera pitchen på en synt... låter knasigt värre.

Det var på det viset jag kom på att jag kunde använda micken istället för oscillatorerna.

För att det gick så att säga.

haha, låter vansinnigt. 😛 Det får bli lite mer basic grejer för mig dock, annars kommer du ha ihjäl mig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

testa kör igång ett par oscillatorer bara och lek med envelope och filter

Jo, jag leker ofta när jag gör låtar, men liksom känns som jag famlar i mörkret, kommer ingen vart känner jag. Träffade nyligen en kille som lärde mig lite grann och det var till enorm hjälp. Så några lektioner av synth-gurun Loopis kommer göra mig till stjärna. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju massorrrr av presets! Vafför hålla på?

Förvisso sant till viss del men dels tar det lång tid att leta igenom presets för det specifika ljudet man vill åt och sen är det inte alltid som det finns.

Har börjat nosa på dupstep nu och då vill jag kunna ratta balla grejer som det inte finns presets till. 😄

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag leker ofta när jag gör låtar, men liksom känns som jag famlar i mörkret, kommer ingen vart känner jag. Träffade nyligen en kille som lärde mig lite grann och det var till enorm hjälp. Så några lektioner av synth-gurun Loopis kommer göra mig till stjärna. 😛

testa läs på lite om substraktiv, additiv och granulär syntes

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso sant till viss del men dels tar det lång tid att leta igenom presets för det specifika ljudet man vill åt och sen är det inte alltid som det finns.

Har börjat nosa på dupstep nu och då vill jag kunna ratta balla grejer som det inte finns presets till. 😄

Fast jag skojjade lite.. 😊

Jo nog e de bra att lära sig ratta ljud. Man kanske rattar fram något lite mer eget lixom.

De e bja! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag skojjade lite.. 😊

Jo nog e de bra att lära sig ratta ljud. Man kanske rattar fram något lite mer eget lixom.

De e bja! 🙂

Din tokfrans. 😛

Använder mycket presets i nuläget men kan ju ratta om dem en del men e långt ifrån duktig. Vet inte hur jag ska få till vissa grejer och det e skitstörande. xD

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...