Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Satt och spelade gitarr till real estates senaste skiva förut och det ena ledde till det andra. Det är ju synd att man börjar på nått nytt istälet för att göra klart något redan påbörjat, men man får väl vara glad över det som kommer (inget snuskigt nu). Såhär låter dagens projekt iaf.

https://dl.dropbox.com/u/1553236/realestate.mp3

Sen kom jag på att det lät lite som chaes låt... Fast sen fyllde jag ut det och så blev det inte så tydligt (hoppas jag).

hu, lite för durigt för min smak men annars lät det ju ganska fint... gillar de hip-hopiga trummorna 😄

kabel direkt in i ljudkortet och sen bläddra genom logics egna presets för att hitta något att utgå ifrån.

klargjordes det inte tydligt inatt att man INTE bör använda presets 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och spelade gitarr till real estates senaste skiva förut och det ena ledde till det andra. Det är ju synd att man börjar på nått nytt istälet för att göra klart något redan påbörjat, men man får väl vara glad över det som kommer (inget snuskigt nu). Såhär låter dagens projekt iaf.

https://dl.dropbox.com/u/1553236/realestate.mp3

Sen kom jag på att det lät lite som chaes låt... Fast sen fyllde jag ut det och så blev det inte så tydligt (hoppas jag).

Schyssta puckar. syntbas på gitarrmusik kan vara så jävla snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

fast jag stör mig på folk som verkligen tycker att man inte ska använda presets. vafan liksom, tycker man att det är kul att klicketiklicka och tweakelitweaka till förbannelse, så får man väl göra det. jag föredrar att spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

äsch, en god idé blir aldrig dålig, eller vad säger ricky gervais i the office?

fast jag stör mig på folk som verkligen tycker att man inte ska använda presets. vafan liksom, tycker man att det är kul att klicketiklicka och tweakelitweaka till förbannelse, så får man väl göra det. jag föredrar att spela in.

jag älskar presets, men det är mest för att jag inte kan ratta

Link to comment
Dela på andra sajter

hu, lite för durigt för min smak men annars lät det ju ganska fint... gillar de hip-hopiga trummorna 😄

Haha, ja jag förstår vad du menar. Skulle helst vilja ha det lite molligare men jag venne, kan lite musikteori men att gå in och mixtra med det där kan leda till att det bara blir värre. Är ju knappt så jag klarar spela det som det är nu. Hiphopen är (precis som syntbasen som fidden nämner) mest pga att man inte har det man egentligen vill ha (dvs elbas och riktiga trummor). Tack iaf, båda två.

Link to comment
Dela på andra sajter

fast jag stör mig på folk som verkligen tycker att man inte ska använda presets. vafan liksom, tycker man att det är kul att klicketiklicka och tweakelitweaka till förbannelse, så får man väl göra det. jag föredrar att spela in.

Jag använder massa presets. Är skitsmidigt för att lätt testa vitt skilda typer av reverb, kompressorer, delay, etc. Sen får man väl finjustera lite i efterhand. Reverb (och delay) tycker jag ofta funkar väldigt bra på många olika saker. EQ och kompressor får man väl fixa lite mer med, men är ju enklare när man har nått att utgå ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

fast jag stör mig på folk som verkligen tycker att man inte ska använda presets. vafan liksom, tycker man att det är kul att klicketiklicka och tweakelitweaka till förbannelse, så får man väl göra det. jag föredrar att spela in.

Håller med. Presets är guds gåva till mänskligheten, även loopar. Hade svårt att använda loopar i början men nu skiter jag i det, är ju slutresultatet och vad man gör med dem som spelar roll. Sen brukar jag väl ratta lite i presets för att få det jag vill ha me det brukar inte vara mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

fast var det där verkligen durigt?

Refrängen går får vi se om jag kommer ihåg rätt: C | F | G | Em F |

edit: Poängen var då att refrängen iaf bygger på dur. Versen är mollackorden i skalan.

edit2: Vill inte att det ska låta käckt, utan mer bara härligt. Typ real estate som jag tjatar om hela tiden. 😛

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja jag förstår vad du menar. Skulle helst vilja ha det lite molligare men jag venne, kan lite musikteori men att gå in och mixtra med det där kan leda till att det bara blir värre. Är ju knappt så jag klarar spela det som det är nu. Hiphopen är (precis som syntbasen som fidden nämner) mest pga att man inte har det man egentligen vill ha (dvs elbas och riktiga trummor). Tack iaf, båda två.

låt synthar och sånt slänga in toner som färgar det lite mer ledset, om du vill ha det så. man behöver ofta inte ändra allt för mycket för att ändra känslan i en låt

Link to comment
Dela på andra sajter

Föredrar också presets. Eller så googlar jag efter folk som har fått fram bra ljud som jag stjäl ifrån. xD Jag tycker knappt ens det är kul att skruva fram gitarrljud på stärkaren. Jag vill bara plugga in och lira.

Link to comment
Dela på andra sajter

fast jag stör mig på folk som verkligen tycker att man inte ska använda presets. vafan liksom, tycker man att det är kul att klicketiklicka och tweakelitweaka till förbannelse, så får man väl göra det. jag föredrar att spela in.

De enda presets jag använder är de jag gjort själv. Men jag försöker undvika det också.

Samma sak med sådana pluggar som skapar ett spec. Ljud. De undviker jag också så gott det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...