Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

jävla rygg...

nu dog den igen. satt och spelade några gitarrstämmor (spelade fel hela tiden som vanligt) och sen hade allt helt plötsligt låst sig. la ifrån mig gitarren med ett vrål och fick lägga mig på golvet och hitta ett läge där jag inte dog typ xD

sen blev det bättre igen, därav kan jag sitta här och skriva.

Link to comment
Dela på andra sajter

blir nog aldrig klar med den här grejen. hade ju bara tänkt att lägga ett enkelt gitarrspår och kanske en bas.

nu är jag uppe i 4 gitarrspår och en bas och en trumma och en mandolinjävel xD

Pressen måste va hård efter senaste låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

hum. jag tänker såhär. en låttext som är väl skriven, med en so-so titel är fortfarande en bra text. en so-so låttext med en bra titel, är fortfarande en medioker låttext.

Jag menar att titeln är lika viktig som de första 20 sidorna i en bok. Om de inte är bra finns ingen anledning att fortsätta läsa eftersom författaren vet hur viktig inledningen är. Fixar han inte dom så fixar han inte resten. Något hårddraget och kanske inte världens bästa jämförelse, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker texter i allmänhet är väldigt sekundärt. Sällan jag bryr mig eller ens har nån aning om vad det sjungs om. Här är en som jag tycker är väldigt bra iaf.

Smeared black ink

Your palms are sweaty

And I'm barely listening

To last demands

I'm staring at the asphalt wondering

What's buried underneath where I am

I'll wear my badge

A vinyl sticker with big block letters

Adherent to my chest

That tells your new friends

I am a visitor here: I am not permanent

And the only thing keeping me dry is where I am

You seem so out of context

In this gaudy apartment complex

A stranger with your door key

Explaining that I am just visiting

And I am finally seeing

Why I was the one worth leaving

D.C. sleeps alone tonight

You seem so out of context

In this gaudy apartment complex

A stranger with your door key

Explaining that I am just visiting

And I finally seeing

Why I was the one worth leaving

The district sleeps alone tonight

After the bars turn out their lights

And send the autos swerving

Into the loneliest evening

And I am finally seeing

Why I was the one worth leaving

Kan annars gilla mycket när låttitlar inte är saker direkt tagna ur texten. Som i death cabs title and registration. Grym rakt igenom.

The glove compartment isn't accurately named

And everybody knows it.

So I'm proposing a swift orderly change.

Cause behind its door there's nothing to keep my fingers warm

And all I find are souvenirs from better times

Before the gleam of your taillights fading east

To find yourself a better life.

I was searching for some legal document

As the rain beat down on the hood

When I stumbled upon pictures I tried to forget

And that's how this idea was drilled into my head

Cause it's too important

To stay the way it's been

There's no blame for how our love did slowly fade

And now that it's gone it's like it wasn't there at all

And here I rest where disappointment and regret collide

Lying awake at night

There's no blame for how our love did slowly fade

And now that it's gone it's like it wasn't there at all

And here I rest where disappointment and regret collide

Lying awake at night (up all night)

When I'm lying awake at night

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att titeln är lika viktig som de första 20 sidorna i en bok. Om de inte är bra finns ingen anledning att fortsätta läsa eftersom författaren vet hur viktig inledningen är. Fixar han inte dom så fixar han inte resten. Något hårddraget och kanske inte världens bästa jämförelse, men ändå.

Satsa på ett album istället så kan du ha ett gäng med låttitlar som inte betyder något och så kan du spara krutet till albumnamnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

mjo, det beror väl lite på hur man ser på saken. men det är inte något fel på dina titlar, det är väl snarare vi som är fel målgrupp för dem 😛 tror de flesta av oss exempelvis främst lyssnar på engelskspråkig musik

Jag lyssnar öht inte på svenskspråkig musik och har aldrig gjort med några få undantag, men som en svensk låtskrivare är det väl det det svenska språket som ligger närmast. Har inte hört några engelskspråkiga texter på studio forum jag minns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar öht inte på svenskspråkig musik och har aldrig gjort med några få undantag, men som en svensk låtskrivare är det väl det det svenska språket som ligger närmast. Har inte hört några engelskspråkiga texter på studio forum jag minns.

https://www.studio.se/index.php/files/file/5151-crumble-zone-carebears/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej längstah! 😄

Har varit på utflükt i Norpan med familjen idag; provat gitarr (och försökt ta reda på huruvida min Ibanez skulle kunna tänkas bli mellanskillnad i ett gitarrköp), fikat, häng med två gamla vänner (som också avla fram ett barn) och gått runt Strömmen (och inte mot den... :erik:).

Bra dag på det hela taget 🙂

* * *

Har slarvläst ikapp lite men att Sadam iallafall börjat spåna så smått är ju askul! 😮 Ang. titlarna; "min tjej är bipolär" lät lite ploj men (och nu bara kastar jag ut det här); låtsas att du bara döper låten till "Bipolär" och förklarar lite runt det (situationer etc) men låter twisten vara att lyssnaren inser att det inte handlar om "berättaren" utan om dennes flickvän.

"När jag ville dö" öppnar ju upp för en hel massa saker; antingen något jävligt mörkt eller "bara" en situation som framkallade känslan "mäh va fan... snälla döda mig någon nu..snälla"; någon som sa eller gjorde något otroligt pinsamt.

Såg att ni diskuterat svenska kontra engelska texter; personligen så tycker jag att hela grejen med Sadams (eventuella) texter känns intressant också för att det är på svenska. Bara den lilla detaljen gör att jag blir extra intresserad. Kanske är det jag som är blind (och/eller lat) men det är sällan man ser texter på svenska här på forumet 😑

Okej Sadam om du inte anser att du har något just nu men samla ihop texter för du vet aldrig när du kan få användning för dem.

När jag lyckas kräka fram mina texter så är det ofta en eller max två meningar som det börjar med. Tre månader senare kommer resten. Eller så är det två olika texter; på sidan 3 är hälften. 937475398 sidor senare skriver jag ner något nytt som passar perfekt ihop med den första hälften.

Och som Grahn (kul avatar btw) sa; tänk inte så mycket på vad andra säger om det; bara kör på och gör det för din egen skull. Men alltid finns det någon som kan relatera till det och dessutom uppskatta att någon annan skrev om det.

Nåväl... Mina 2 cent än så länge.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...