CHAE Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 lasagne e så goottt Eller HUR! Fan, nu vart jag sugen på det 😳
Overkill Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Det jobbigaste med svenska lärare som undervisar på engelska är att det rätt ofta blir fel. Typ: 1 dice, 2 dices 1 hypothesis, 2 hypothesises
Micke H Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Varför slutade han på det gamla? Han var inte nöjd med hur saker och ting sköttes här så han sökte och fick ett annat jobb. xD
SadamJR Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Åter från sjukhuset, fyra personer. Allt bra. Blev du botad?
Dingbats Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Hur får du det att sätta sig? Ser film, fast inte så mycket egentligen så det hjälper så fruktansvärt mycket, men det hjälper. Läser böcker, det hjälper mer, och när det är ord jag inte kan slår jag upp dem och skriver upp dem i en anteckningsbok som ligger på nattduksbordet och så pluggar jag på gloslistan regelbundet. Har två franska brevvänner, men det har jag precis precis börjat med. Film hjälper väl iofs en del dårå, men det är nog mer undermedvetet. Det blir ju lättare och lättare att förstå filmer jag ser, och nu stänger jag inte av längre om texten inte funkar tex. Men det är inte på samma sätt som med böcker att jag känner efter varje film att nu är jag mycket bättre. Kanske borde se Das Leben der Anderen (med tysk text också). edit: Har sett den tidigare men igen då alltså. Den är ju jättebra. Det jobbigaste med svenska lärare som undervisar på engelska är att det rätt ofta blir fel. Typ: 1 dice, 2 dices 1 hypothesis, 2 hypothesises Ännu värre är ju när de är dåliga på att formulera sig och inte får sagt det de vill uttrycka, även om de böjer allting rätt.
Overkill Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 (redigerat) Ser film, fast inte så mycket egentligen så det hjälper så fruktansvärt mycket, men det hjälper. Läser böcker, det hjälper mer, och när det är ord jag inte kan slår jag upp dem och skriver upp dem i en anteckningsbok som ligger på nattduksbordet och så pluggar jag på gloslistan regelbundet. Har två franska brevvänner, men det har jag precis precis börjat med. Film hjälper väl iofs en del dårå, men det är nog mer undermedvetet. Det blir ju lättare och lättare att förstå filmer jag ser, och nu stänger jag inte av längre om texten inte funkar tex. Men det är inte på samma sätt som med böcker att jag känner efter varje film att nu är jag mycket bättre. Den är ju jättebra. Ännu värre är ju när de är dåliga på att formulera sig och inte får sagt det de vill uttrycka, även om de böjer allting rätt. Ja det är ju mest för att lyssna på talet och samtidigt kunna läsa det så man får lite både och där. Plus att det är mer chill kolla film. Måste komma igång med läsandet (har ju harry p!!! och sen låna andra grejer) men det är ju så lätt att inte göra det. edit: Ja det är den. Ja, men det har dom sällan problem med så. Plus att använder dom någon konstig meningsbyggnad eller uttryck eller så så är det i 99 fall av 100 direkt översatt från svenskan och då förstår man ändå. Redigerat 3 oktober 2011 av Overkill
Dingbats Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Ja det är ju mest för att lyssna på talet och samtidigt kunna läsa det så man får lite både och där. Plus att det är mer chill kolla film. Måste komma igång med läsandet (har ju harry p!!! och sen låna andra grejer) men det är ju så lätt att inte göra det. Jag läser enbart korta böcker, annars skulle jag tappa modet. Helst korta kapitel också så man kan stanna ofta. Se film med text på samma språk är ju bra, men det brukar vara svårt att hitta text på andra språk än engelska tycker jag. Sen på franska så brukar det ofta strula med teckenkodningen så att é, è, à osv blir mysko oläsliga tecken, men det är väl mindre problem på tyska kanske. Är ju hur som helst bättre att kolla film och inte läsa än att inte kolla film och inte läsa. Och att bara läsa hjälper ju inte så mycket för talförståelsen. Ja, men det har dom sällan problem med så. Plus att använder dom någon konstig meningsbyggnad eller uttryck eller så så är det i 99 fall av 100 direkt översatt från svenskan och då förstår man ändå. Vet bara med mig själv att jag ofta brukar hålla käft betydligt mer i engelskspråkiga situationer än i svenska, för att jag inte kan formulera mig lika flytande och spontant med samma frihet. Men man blir väl van om man är tvungen hela tiden.
Dingbats Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Hoppades för övrigt att jag för tredje natten i rad skulle drömma att jag träffade en söt tjej och att det blev tredje gången gillt och drömmen slog in i verkligheten. Istället drömde jag att jag var med i ett runkmaraton.
Overkill Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Vet bara med mig själv att jag ofta brukar hålla käft betydligt mer i engelskspråkiga situationer än i svenska, för att jag inte kan formulera mig lika flytande och spontant med samma frihet. Men man blir väl van om man är tvungen hela tiden. Ja, samma här. Blev i och för sig mycket bättre i det avseendet under gymnasiet eftersom man där "tvingades" prata engelska i lite mer normala situationer än typ sitta två och två på en engelskalektion och prata om vädret. Men definitivt. Och tänk då om språket är tyska (franska) istället. hehe
Dingbats Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Ja, samma här. Blev i och för sig mycket bättre i det avseendet under gymnasiet eftersom man där "tvingades" prata engelska i lite mer normala situationer än typ sitta två och två på en engelskalektion och prata om vädret. Men definitivt. Och tänk då om språket är tyska (franska) istället. hehe Mm. Blev fett avis när det var en fransk kille med en svensk tjej som pratade helt flytande franska på tunnelbanan. Bra uttal hade hon också. Grr.
Overkill Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Det är rätt skönt med tyska, det är så lätt att prata med bra uttal. Iaf om man har skiLLzzz.
Dingbats Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Det är rätt skönt med tyska, det är så lätt att prata med bra uttal. Iaf om man har skiLLzzz. Franska med! Fattar inte folk som är kassa på uttal. Är ju aslätt ju, bara att härmas. r:en kan bli lite kluriga ibland bara. "Vous reririez" :/
SadamJR Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 P-rullar enbart på det språk man pluggar har alltid hjälpt mej.
Dingbats Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 P-rullar enbart på det språk man pluggar har alltid hjälpt mej. Hur många språk behärskar du?
SadamJR Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Hur många språk behärskar du? Behärskar och behärskar, men jag kan knulla på många språk.
debatt Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 Franska med! Fattar inte folk som är kassa på uttal. Är ju aslätt ju, bara att härmas. r:en kan bli lite kluriga ibland bara. "Vous reririez" :/ Känner en som verkligen säger "madde-moii-sälle".... på allvar och som verkligen inte kan härma någonting vad det än gäller. Jag har extremt bra franskt uttal, så alla tror jag kommer därifrån. Men jag tror jag tappat 70% av alla ord, då jag inte använt franskan. 😏 Kanske inte bara borde utan även kunde ta upp det igen. Läst franska som nybörjarspråk 2 år på gymnasiet. 😲
debatt Postat 3 oktober 2011 Postat 3 oktober 2011 spänd väntan kokar ägg halogenlampan surrar grynet dagas
Recommended Posts