Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Nån här som är smartare än jag (antagligen typ alla): om man lirar sextuplets i 114 BPM (alltså sex toner per klick) - hur många BPM är det om man lirar i samma hastighet men kör 16-delsnoter istället? (Alltså fyra per klick.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån här som är smartare än jag (antagligen typ alla): om man lirar sextuplets i 114 BPM (alltså sex toner per klick) - hur många BPM är det om man lirar i samma hastighet men kör 16-delsnoter istället? (Alltså fyra per klick.)

BPM är samma.

(eller tänkte jag fel nu?)

De e bara mängden toner som variera per klick juh.

Om du spelar trioler (3 per klick) eller sextuplets så är ju tempot ändå samma.

De e bara att du spelar dubbelt så fort... fast i samma! 😳

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du menar såå.. Nä om du ska spela samma längd på tonerna fast 16-delar så borde det blir långsammare tempo.

...hur man räknar ut det har då ingen blekaste. 😄😊

Edit: stavfel

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du menar såå.. Nä om du ska spela samma längd på tonerna fast 16-delar så borde det blir långsammare tempo.

...hur man räknar ut det har då ingen blekaste. 😄😊

Edit: stavfel

Näe, borde väl bli snabbare? Om längden på tonerna är densamma och klicket sker efter fyra noter och inte efter sex, så kommer ju klicket med snabbare intervall.

Jag tror att det blir en tredjedel snabbare. Vilket innebär att 114 BPM med sextuplets är lika snabbt som 152 med 16-delar. Om jag inte tänker helt fel. xD

...skriver du ett nytt solo förresten? 😄

Nope, övar bara på ett gammalt. Ett fucking jävla svårt solo. xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån här som är smartare än jag (antagligen typ alla): om man lirar sextuplets i 114 BPM (alltså sex toner per klick) - hur många BPM är det om man lirar i samma hastighet men kör 16-delsnoter istället? (Alltså fyra per klick.)

Om du ska ha in det till sextondelar måste du först ändra taktarten. Då om du räknar i vanlig 4/4 så är det ju 8 slag mer i en sextuplets. Så det blir ju 6/4 om du gör det till 16-delar.

I 114 bpm blir det ju 1,9 slag i sekunden. Så för enkelhetens skull räknar vi med 120bpm så det blir 2 slag i sekunden. Under dessa 2 sekunder går det ju 12 sextupletser och 8 sextondelar. Så för att få rätt på det måste det gå 3 slag per sekund för att matcha tempot i sextupletser. och 180/60=3 så där får vi ut att spela sextupletser i sextondelar skiljer 60 bpm.

114+60=174

Borde vara rätt.

Edit: Förhelvete. Jag har ju sommarlov 😠😛

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu måste jag tänka efter lite... 😱

Om du har 6 slag i en takt på 4 klick

DÅ borde 16 slag i en takt... på fyra klick bli ett långsammare tempo?

Faan nu kommer jag inte kunna sova på en fjärdedel...

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu måste jag tänka efter lite... 😱

Om du har 6 slag i en takt på 4 slag

DÅ borde 16 slag i en takt... på fyra slag bli ett långsammare tempo?

Faan nu kommer jag inte kunna sova på en fjärdedel...

16delarna skulle in på samma tidsspann som sextupletserna. Det ökar i takt.

114/4*6 men det var tydligen fel.

Jag kan också ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha in det till sextondelar måste du först ändra taktarten. Då om du räknar i vanlig 4/4 så är det ju 8 slag mer i en sextuplets. Så det blir ju 6/4 om du gör det till 16-delar.

I 114 bpm blir det ju 1,9 slag i sekunden. Så för enkelhetens skull räknar vi med 120bpm så det blir 2 slag i sekunden. Under dessa 2 sekunder går det ju 12 sextupletser och 8 sextondelar. Så för att få rätt på det måste det gå 3 slag per sekund för att matcha tempot i sextupletser. och 180/60=3 så där får vi ut att spela sextupletser i sextondelar skiljer 60 bpm.

114+60=174

Borde vara rätt.

Edit: Förhelvete. Jag har ju sommarlov 😠😛

TACK! 😄🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...